سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶

با صدور یک بیانیه؛

«هیات اسلامی هنرمندان» تحلیل و ارزیابی خود از «چهل و سومین جشنواره فیلم فجر» را منتشر کرد

در حاشیه روز دوم جشنواره فیلم فجر 13 بهمن 1403؛ فجر فجر

سینماپرس: «هیات اسلامی هنرمندان» در قالب بیانیه‌ای ارزیابی و تحلیل خود از کم و کیف برگزاری و همچنین تولیدات سینمایی عرصه شده در «چهل و سومین جشنواره فیلم فجر» را در معرض عموم افکار عمومی قرار داد.

به گزارش سینماپرس، متن کامل بیانیه «هیات اسلامی هنرمندان» در خصوص «چهل و سومین جشنواره فیلم فجر» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدای بزرگ را شاکریم که در انبوه توطئه ها و فتنه ها، ملت بزرگ ایران چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خود را برگزار کرد و جامعه سینمایی نیز شاهد چهل و سومین دوره برگزاری جشنواره (بین المللی) فیلم فجر بود. جشنواره ای که بیش از هر دوره نیازمند بررسی جهش ها، رویش ها و آسیب های فنی، هنری و محتوایی است.

ما معتقدیم جشنواره فیلم فجر می‌تواند آئینه‌ی تمام نمای یک ساله سینمای ایران باشد، ویژگی مهمی که در برخی از سالها از آن دریغ شد. امسال تا حدودی این ویژگی را می توان در جشنواره رصد کرد، اگر چه قطعا باز هم بخش بزرگی از سینمای ایران در طول سال پدیدار خواهد شد که معمولا مورد رصد بسیاری از دغدغه‌مندان و مسئولان و حتی سینماگران قرار نمی‌گیرد.

فیلم های امسال را می‌توان از منظر محتوا، ارزش‌های هنری و سرمایه‌گذاران و پدیدآورندگان مورد مداقه قرار داد که در ذیل مختصرا نکاتی متذکر می شود:

۱- در یک نمای کلی باید گفت فیلم‌هایی که با موضوعات بعضا استراتژیک همچون دفاع مقدس و شهدا و خانواده به ثمر نشسته نسبت به سالهای قبل از وضعیت قابل قبول‌تری برخوردار بود. اما در مقابل فیلم‌های اجتماعی و کمدی بیش از گذشته در گرداب سیاه‌نمایی و اغراق در خلق تلخی و ناهنجاری اجتماعی و طرح بی‌پروای رفتارهای مفسده‌انگیز و خلاف سبک زندگی ایرانی-اسلامی افتاده بودند. این آفت آن قدر رسوخ کرده که رد پای آن در آثار دفاع مقدس و مرتبط با شهدا نیز مشهود بود.

۲- بی‌تحرکی و کرختی رسانه‌ها به خصوص برخی رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب در پاسداری از هویت ملی و ارزش‌های انقلابی و اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر، در مواجهه با انحرافات و اشکالات، موضوع عجیبی است که جای بررسی دقیق دارد. بسیار نگران کننده خواهد بود که اگر مناسبات مالی و لابی‌گری‌ها عامل این رخوت باشد.

۳- نقش مراکز فرهنگی ذیل نهادهای انقلابی و خارج از دولت و سازمان سینمایی در تولیدات استراتژیک و دفاع مقدس امسال چشم‌گیر بود. این پدیده از یک سو می‌تواند مفید و مبارک باشد اما از سوی دیگر نیاز به مراقبت دارد. وجه تخریبی آن شامل بروز پدیده قبیله‌گرایی و بی‌توجهی به چارچوب‌های منطقی و حرفه ای در فرآیند تولید و سرمایه‌گذاری و رعایت استاندارهای تولید است. به طوری که بودجه های سنگین و بی‌حساب که امروز توسط برخی از این نهادها هزینه می‌گردد می‌تواند باعث نابودی سینمای استراتژیک و ارزشی در میان مدت شود. از سوی دیگر این مدل فیلمسازی مستمسکی است تا بخش رها شده‌ی خصوصی جسورتر از گذشته، به سوی ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل و هنجار شکن سوق پیدا کند. آثاری که به بهانه رقابت در جذب سرمایه‌گذار و حفظ پایه‌های اقتصادی سینما، دیگر هیچ قاعده ای را بر نخواهد تافت. چه بسا اقبال بی حساب و کتاب مخاطب سینمارو از فیلم‌های کمدی سخیف و مبتذل در این سال‌ها نیز نتیجه این سیاست‌گذاری و عملکرد غلط است. این ذائقه‌سازی موجب می‌شود سینمای ارزشی و استراتژیک در طول سال امکان اکران مناسب را از دست بدهد و اثر فرهنگی آن به چیزی نزدیک به صفر تقلیل یابد. این دو قطبی نگران کننده چند سالی است که متاسفانه آغاز شده و امسال شدیدتر نیز رخ نشان داد.

۴- در کنار رشد و بلوغ نسبی فیلمسازی نهادهای انقلابی، تحریف و بی دقتی در پرداخت سوژه و موضوع فیلم، آفتی شده که برای نسل جدید که از دوران انقلاب و دفاع مقدس اطلاع چندانی ندارند، خطرناک بوده و بر خلاف جهاد تبیین عمل خواهد کرد. این پدیده در تعدادی از فیلم‌های این نهادها قابل ارزیابی است.

۵-در خصوص سیاه نمایی و القای سبک زندگی غربی و مغایر با دوران پاک پس از انقلاب که در اکثر آثار کمدی و اجتماعی بازنمایی شده، حرف و سخن بسیار است که گاه بعد از مشاهده این فیلم‌ها، باید به خدا استرجاع کرد و دعا کرد مسئولان و کارشناسان و ناظران و سرمایه‌گذارانی که پدید آورندگان این آثار هستند به خود آیند و بیش از این در راستای شبیخون فرهنگی دشمن هم صدائی و هم گامی از خود نشان ندهند.

۶- سیاست گذاری غلطی که در جشنواره سی و چهارم در تفکیک بخش بین الملل از بخش ملی جشنواره فیلم فجر روی داد، خطای بزرگی است که امسال نیز پس از سه سال اصلاح رویه، مجدد به آن رجوع شد، موضوعی که بررسی ابعاد غلط این تصمیم مجال دیگری می‌طلبد.

۷- در خصوص تولید آثار قرآنی به عنوان همراهان مرحوم سلحشور و مدافعان جریان ساخت آثار قرآنی، مطالب متعددی مطرح است که در این مجال فرصت پرداخت به آن نیست. تنها اشاره به این نکته اهمیت دارد که اساسا ارائه نسخه سینمایی «موسی کلیم الله» قبل از ارائه نسخه سریال، باعث تاثیرات فرهنگی و باورهای نامطلوبی می‌شود که می‌تواند با هدف اصلی ساخت سریال مغایرت ایجاد نماید. مضافا بر آنکه سازندگان محترم این اثر، بر اساس برداشت و خلاقیت‌های خود، از فیلمنامه‌ی اصلی و متکی بر قرآن کریم که توسط مرحوم سلحشور قرار بر ساخت بود، عدول کرده‌اند.

۸- هیات اسلامی هنرمندان امیدوار است با مراقبت و بازگشت به اصول و اصلاح رویه‌ها، بسیاری از انحرافات و کاستی ها از بین برود، به خصوص که ظرفیت و قابلیت هنری و دغدغه‌مندی در بین بسیاری از سینماگران و مسئولان نهادها و سازمانهای فرهنگی دیده می شود. در این مسیر باید از صاحبان فکر و دلسوزان دردمند و کارشناسان باورمند به حرکت انقلاب اسلامی در راستای ارتقا و اصلاح امور سود برد. سر فصل این بازگشت رجوع به منویات و دیدگاههای عالمانه و هوشیارانه رهبری معظم انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است، رهنمودهایی که بسیاری مورد غفلت برخی مسئولان قرار گرفته است.

در پایان هیات اسلامی هنرمندان با لحاظ همه موارد مطرح، از بین آثار ارائه شده در جشنواره امسال به ترتیب اولویت فیلم‌های پیشمرگ، بچه مردم، صیاد، اسفند، موسی کلیم الله، اشک هور، خدای جنگ، شمال از جنوب غربی، ناتوردشت و بازی خونی را به عنوان آثار قابل قبول معرفی می‌نماید. اگر چه همان طور که در تحلیل بالا ارائه شد، در بیشتر این آثار، آفات مطرح شده وجود دارد و قابل ارزیابی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.