«بهرام کلهرنیا» دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به تفاوتهاو ویژگیهای این دوره از جشنواره تجسمی فجر بیان داشت: این مهم نیست که ما چه تفاوتهایی با جشنوارههای پیشین داریم مهم این است که ادامه یک پروژه بزرگ ۱۷ ساله هستیم. یعنی ۱۶ سال دوستان دیگر با آرزوهای بسیار بزرگ و بسیار بسیار مهم کار کردند، زحمت کشیدند که این بسیار ستودنی است و به نتایج بسیار مهم رسیدن اثر به بار آوردن و ایجاد دگرگونی و تحول رشد کردند ما هم همین کارا را میکنیم به همین آرزوها را داریم اما ممکن است که در جزئیات و در روشها صاحب اختلاف باشیم. این اختلاف ناشی از اختلاف عمومی دیدگاه و نگرش نیست چون ماده اصلی ما اثر هنری است و مخاطب ما انسان و به خصوص انسان ایرانی است. بنابراین در یک سری از موضوعات مشترکات آن چنان جدی است که جزئی اختلافها را میشود نادیده گرفت.
این هنرمند و فعال حوزه تجسمی افزود: اما در دوره کنونی با شوق بسیار جدی بیش از شاید سایر دورهها کوشیدیم که جشنواره را به میان مردم ببریم. نشانههای آشکار آنرا در تنوع مکانهایی که انتخاب شده میتوانید ببینید. سابق بر این این همه چیز در فرهنگستان صبا و یا گاهی اوقات در بعضی جاهای کوچک دور هم جمع میشد. ما آن مرکزیت را به هم زدیم و کوشیدیم که در فضاهای متفاوت شهری در هر شکل و میزانی که برای ما فراهم شد. کما اینکه تعداد نمایشگاههای پیشبینی شده و فضاهای پیشبینی شده که در برنامهریزی اولیه پیشبینی شد بسیار بیش از این چیزی است که امروز داریم بهره میبریم. در این مسیر هم بعضی گرفتاریها و دشواریهایی دست ما رو بست.
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان با بیان این مطلب که بضاعت کنونی جشنواره این است که در «موزه خوشنویسی در آسمان»، در مجموعه «موزه گرافیک» و در جاهایی که اطلاع رسانی شده و میشناسید کار خودش را انجام بدهد، تصریح کرد: در کل مملکت نیز پروژه بسیار بزرگ ملی را تحت عنوان «سرزمین من» برپا کردیم و تمام مراکز استانها و عزیزان و هنرمندانی که در مراکز مشغول کار و فعالیت هستند را مخاطب قرار دادیم و کوشیدیم که از نیرو و توان آن عزیزان برای ایجاد نمایشگاهها و گفتگوی درون اجتماعی بهره ببریم این کار را باز دوستان دیگه هم در دورههای پیش انجام دادند اما سهم بیشتری را امسال به این مسئله اختصاص دادیم. از جمله اینکه افتتاحیه جشنواره را به خارج از تهران بردیم یعنی مرکز زدایی کردن و مملکت رو مرکز دیدن جز اهدافی بود که ما انتخاب کردیم و روی آن سماجت میکنیم.
وی افزود: حالا زودرس است و نباید فعلا منتشر بکنم که خیز برداشتیم برای اینکه گروه بزرگی از هنرمندان و مدیران هنری را از مراکز استانها به عنوان مهمان به تهران دعوت کنیم و بدهبستانهایی میان خودمان با آنها را گسترش بدیم برای سیاست گذاری آینده برای بهبودی کارهایی که انجام میدهیم اینها چیزهای خوبی است اینها را نباید اختلاف و دورههای پیش شمرد، بلکه امکانات و قابلیتهای دیگری است که به جشنواره اضافه شده است.
رئیس هیأت مدیرۀ انجمن صنفی طراحان گرافیک در تشریح دیگر اقدامات صورت گرفته در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی بیان داشت: از دیگر نکات مهم این جشنواره این است که در این دوره کوشیدیم که «بنیه علمی-پژوهشی» به جشنواره ببخشیم. رصد کردن نهادها و افراد و سیستمها و سازمانهایی که در امر هنری هر کدام در جهان تجسمی کار و فعالیت میکنند جز وظایف این دوره از جشنواره شمرده شد و یک طرح پژوهشی بسیار زبده و بسیار بنیانی رو دوستان به قول معاصرین کلید زدند که این کار و مطالعاتی انجام شده و گزارش اولیه آماده شده. جا برای گسترش جا برای اصلاح و بهبودی دارد، اما همان طرح مقدماتی کنونی هم بسیار ارزنده است و حالا با کمک این مستندات که به عنوان یک ابزار در دست قرار دارد میکوشیم که رصدی درباره فعالان جهان تجسمی انجام بدیم ببینیم، چه افرادی، در کجای این سرزمین، چه اقداماتی کردند و چه نتایج اجتماعی بدست آوردند.
دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان این گفتگو خاطر نشان ساخت: نتایج اجتماعی فعالیت هنرمندان برای این دوره از جشنواره بسیار مهم است. یعنی ما میخواهیم ببینیم که مردم ما چه میبینند، چگونه میبینند، چه افرادی در این کار دخالت میکنند؟ از گالریها، نویسندگان، منتقدین، پژوهندگان و هر کسی که در این ماجرا نقشی را بازی میکند و جهان ارتباطی را میان مردم و آثار هنری و هنرمندان نظم می دهد موضوع کار ماست. ما امروز مشغول گردآوری اطلاعات هستیم و بعد از گردآوری سعی می کنیم که کسانی که در این ماجرا نقش کلیدی و مهم بازی می کنند را طرف احترام و ستایش قرار بدهیم. برای اینکه بتوانیم به عنوان یک پروژه دیگر در طول سال تا جشن بعدی این پروژه کنونی رو گسترش بدیم رفتار اجتماعی را تقویت کنیم و بسیار آرزوهای دیگر.
ارسال نظر