دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷

«اسماعیل براری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«مسئولین فرهنگی» برای پنهان کردن «ضعف فکری» خودشان این‌طور وانمود کرده‌اند که جهان در برابر ما صف‌آرایی کرده و فیلم‌های ما را پخش نمی‌کند!

اسماعیل براری

سینماپرس: اسماعیل براری با انتقاد از عملکرد متولیان سینمایی کشور و با بیان این مطلب که نکند باور کرده‌اید آن شعارهای ابلهانه‌ای را که مسئولین فرهنگی برای پنهان کردن ضعف فکری خودشان ساخته‌اند! این‌طور وانمود کرده‌اند که جهان استکبار در برابر ما صف‌آرایی کرده و فیلم‌های ما را پخش نمی‌کند! گفت: وقتی فیلمی را با نواقص یا استانداردهای پایین می‌سازند، طبیعی است که چنین بازاری نداشته باشد. شما برای بازار فکستنی ۳۰۰ سالن سینمایی ایران فیلم تولید می‌کنید. اما به محض این که این ۳۰۰ سالن بشود ۳۰۰۰ سالن، وضعیت تغییر می‌کند.

«اسماعیل براری» تهیه کننده و کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس به چرایی عدم تلاش فیلمسازان و تولیددر پاسخ به این پرسش که کشورهای دیگر برای حضور بین‌المللی فیلم‌هایشان هزینه می‌کنند، وقت می‌گذارند، تمام ظرفیت‌هایشان را به کار می‌گیرند تا فیلمشان در جشنواره‌ای جایزه بگیرد. اما فیلم‌سازان ما چه؟ بیان کرد: بدون هیچ پشتوانه‌ای، دست‌خالی می‌روند و در این رقابت‌ها پیروز هم می‌شوند. آن‌قدر که دنیا سرش را به سمت سینمای ایران چرخانده است، آن‌هم طی سه، چهار دهه اخیر.

وی افزود: سینمایی که چنین پتانسیلی دارد، چرا نمی‌تواند وارد معامله شود و پخش بین‌المللی داشته باشد! نکند باور کرده‌اید آن شعارهای ابلهانه‌ای را که مسئولین فرهنگی برای پنهان کردن ضعف فکری خودشان ساخته‌اند! این‌طور وانمود کرده‌اند که جهان استکبار در برابر ما صف‌آرایی کرده و فیلم‌های ما را پخش نمی‌کند! اما واقعیت آن است که انها اصلاً فیلم‌های ما را نمی‌بینند که بخواهند پخش کنند، چون ما حضور نداریم، صندلی‌های آنجا را اشغال نکرده‌ایم، اصلاً در صف عرضه قرار نداریم.

مشاور سینمایی موسسه فرهنگی اکو ECO سپس در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم‌های ایران دارای استاندارد پخش جهانی است؟ اظهار داشت: بله، ببخشید، در مورد این بخش که فرمودید، کاملاً حق با شماست. وقتی فیلمی را با نواقص یا استانداردهای پایین می‌سازند، طبیعی است که چنین بازاری نداشته باشد. شما برای بازار فکستنی ۳۰۰ سالن سینمایی ایران فیلم تولید می‌کنید. اما به محض این که این ۳۰۰ سالن بشود ۳۰۰۰ سالن، وضعیت تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: به محض اینکه بازار سینمای ما بزرگ‌تر شود، کاملاً سبک تولید فیلم هم متحول می‌شود. این همان پتانسیلی است که سینمای ما دارد؛ سینمایی که این‌قدر فهیم و توانمند است، اما خروجی‌اش به جایی رسیده که با تبلیغات بی‌وقفه و تهوع‌آور یک شبکه ماهواره‌ای، می‌تواند گیشه را کنترل کند.

اسماعیل براری در خصوص مزیت سینمای کودک نسبت به سینمای رئال، در عرصه بین الملل تصریح نمود: سینمای کودک ایران، به دلیل اینکه از دو عنصر سکس و خشونت محروم بوده ناگهان در چشم سینمای دنیا قرار گرفت. اما حتی این فرصت را هم از دست دادیم! هیچ‌کس از طرف ایران پشت میز مذاکره ننشست که این موقعیت را تثبیت کند.

وی ادامه داد: آن تعداد انگشت‌شمار موفقیت‌هایی هم که اتفاق می‌افتد، نتیجه سلیقه، تلاش و همت شخصی خود فیلم‌سازان است. قهرمانانی مثل کیارستمی، سالها به تنهایی و دشواری کفشی آهنین به پا کرده و عصایی آهنین بدست گرفته و از کوره راههای فستیوالها، مسیر صعب و سربالایی پیروزی را طی کرده‌اند. آن‌ها فیلمشان را با زحمت به جایی می‌رسانند که دیده شود، پرچم کشور را بالا می‌برند، اما بعدش اجازه نمی‌دهند که کارشان را ادامه دهند، که وارد معامله شوند!

کارگردان فیلم های سینمایی «جهنم سبز» و «رقص شیطان» همچنین در انتقاد به ریاست فعلی سازمان سینمایی بیان کرد: افرادی که الان بین گفت‌وگوی من و شما حضور ندارند، شاید باید خودشان در این مورد پاسخگو باشند. ولی اگر لازم باشد، در موردشان حرف خواهم زد. آن زمان که آقای فریدزاده در سینما نفوذی نداشت، من پیگیر این کارها بودم. آن زمان که در بنیاد فارابی نبود، اما حالا که آمده، متاسفانه به نظر نمی‌رسد اتفاقی بیافتد.

وی تاکید کرد: ایشان حتی نگاهی هم به پشت سرش نمی‌اندازد، آدم‌های مؤثر سینمای ایران را که در صف پیش از او نشسته‌اند را نمی‌شناسد. واقعاً خبر مثبتی از او نمی‌شنوم و فکر نمی‌کنم که در این دوره اتفاق خاصی هم بیافتد.

براری همچنین در انتقاد به رویکرد مدیران فرهنگی در برخورد یا فستسوال های بین المللی تصریح نمود: یکی از فیلم‌های من به اسم «کویر مرگ» که حتماً اسمش را شنیده‌اید، از زمان شهید آوینی تا حالا موضوع گفت‌وگو بوده. تنها فیلمی که مصوبه شهید آوینی را داشته و پس از جلوگیری از ساختش در حوزه هنری، بیاد ایشان و با دست خالی ساخته شد.

وی افزود: این فیلم آنقدر در فستیوال‌های خوبی حضور داشته که مدیر بین‌الملل فارابی به من زنگ زد و برای ورود به بخش مسابقه یکی از این فستیوال‌ها تبریک گفت و گفت که نتوانسته بودند تابحال این فستیوال را فتح کنند. گفتم اشکال کار این است که شما فستیوال‌ها را هدف قرار می‌دهید تا سوراخ کنید. فستیوال‌ها محل گفت‌وگو هستند، محل تبادل فرهنگ. وقتی معیار ما و هدف این باشد که فستیوال‌ها را شکار کنیم، معامله دیگری سر نخواهد گرفت.

این سینماگر در ادامه گفت و گو با بیان این مطلب که چیزی که من به عنوان فیلمساز می‌خواهم از این فستیوال، این است که فیلمم به سیستم پخش آن کشور راه پیدا کند و در سینماها برای مردم اکران شود. اظهار داشت: در حالی که شما هدف‌ مدیران همین‌جا تمام شده و به پایان می‌رسد. همه مدیران میانی در سینما همین‌طور فکر می‌کنند. چه کسی خلاف این فکر کرده، یا قدمی برداشته! آن را لطفاً به من نشان دهید! به همین دلیل سینمای ما اصلاً در بازار بین‌الملل حضور ندارد.

«اسماعیل براری» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: ما در خانه با لباس راحتی نشسته‌ایم و داریم صحبت می‌کنیم که چرا در جشن بزرگ عروسی امشب حضور نداریم؟ اصلاً لباس‌ میهمانی‌تان را نپوشیده‌اید، شرایط را فراهم نکرده‌اید، اثری زیر بغلتان نیست، آمادگی ندارید!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.