«اصغر پورهاجریان» مدیر پیشکسوت جلوه های ویژه سینمایی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در خصوص پیشرفت سطح کیفی جلوه های ویژه در سینمای ایران بیان کرد: جلوههای ویژه در سینمای ایران بدون شک رشد چشمگیری داشته و نسبت به گذشته پیشرفت قابلتوجهی کرده است. اما همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به استانداردهای جهانی این حوزه داریم. بااینحال، نباید دستاوردهای فعلی را نادیده گرفت؛ چراکه رشد ما در این زمینه انکارناپذیر است.
وی افزود: امسال چند فیلم دیدم که از نظر جلوههای ویژه، چه در بخش میدانی و چه در بخش بصری، پیشرفت محسوسی داشتند. بااینحال، هزینههای جلوههای بصری همچنان بسیار بالاست.
پورهاجریان در خصوص جلوه های ویژه بصری (CGI) اظهار داشت: بهطور کلی، مکانیزمهای بصری در سینمای ما هنوز نوپا هستند. درحالیکه در بخش میدانی پیشرفتهای محسوسی داشتهایم، رشد جلوههای بصری بهاندازه آن نبوده است. صنعت جلوههای ویژه بصری گسترده و پیچیده است و ما هنوز در مراحل ابتدایی آن قرار داریم.
وی در ادامه با بیان این مطلب که در بخش جلوههای بصری هنوز فاصله زیادی با سینمای روز دنیا داریم، اما در حوزه جلوههای میدانی، با تلاش و فراهم شدن امکانات، میتوانیم خود را به استانداردهای بینالمللی نزدیکتر کنیم؛ تاکید کرد: خلق یک صحنه با جلوههای بصری نیازمند تیمی متشکل از متخصصان متعدد در مراحل مختلف تولید است؛ از پیشتولید گرفته تا حین فیلمبرداری و حتی پس از آن. این فرآیند نهتنها به ابزارهای پیشرفته و دانش گسترده نیاز دارد، بلکه هزینههای سنگینی را نیز در بر میگیرد.
این مدیر پیشکسوت جلوه های ویژه در انتقاد به مدیران سینمایی در تامین نکردن ابزارهای بروز جلوه های ویژه میدانی اظهار داشت: من حدود ۴۰ سال در سینما و بیش از ۳۰ سال در عرصه جلوههای ویژه فعالیت داشتهام و همیشه دغدغه تأمین ادوات و تجهیزات روز دنیا را داشتهایم. سلاحهایی که در فیلمهای جنگی استفاده میشود، واقعی است، فشنگها واقعیاند، تانکها و ادوات نظامی واقعی هستند و انفجارها با مواد منفجره واقعی انجام میشوند.
وی ادامه داد: درحالیکه امروزه در سینمای جهان این شیوه منسوخ شده است. ما از همان زمانی که انجمن جلوههای ویژه را با دوستان تأسیس کردیم، پیگیر این مسائل بودهایم، اما همیشه درک و شناخت مدیران سینمایی از تکنیکهای جلوههای ویژه پایین بوده و برایشان ناشناخته محسوب میشده است.
برمده سیمرغ بلورین هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب که امروزه در سینمای جهان دیگر به بازیگران سلاح واقعی نمیدهند، تصریح کرد: اما ما در این زمینه خسارات زیادی دیدهایم و حتی جانهایی را از دست دادهایم. بسیاری از سهلانگاریها به دلیل استفاده از مواد منفجره واقعی در صحنههای جنگی رخ داده است.
«اصغر پورهاجریان» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: اگر متولیان فیلمهای دفاع مقدس و جنگی شناخت بیشتری از این حوزه پیدا کنند، قطعاً باید برای تأمین تجهیزات ایمن و استاندارد اقدام کنند. دیگر نباید سلاح واقعی در دست بازیگران باشد و مواد منفجره واقعی در کنار هنرمندان و عوامل به کار رود. این یک ضرورت است که باید موردتوجه قرار گیرد. امیدواریم که این تغییرات هرچه زودتر عملی شود.
ارسال نظر