«محسن محسنی نسب» کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به طبعات عدم ثبات مدیریت دستگاه فرهنگی کشور بیان کرد: پروسه فیلمسازی معمولاً حدود یک سال زمان میبرد، از زمان درخواست پروانه ساخت تا تولید و مراحل مختلف تا زمان اکران. در این مدت، مدیران واحدهای مختلف باید در جریان کار باشند و در مورد کیفیت و نوع کار در ابتدای پروژه نظر بدهند و نظارت کنند تا روند کار دچار مشکل نشود.
وی متذکر شد: اگر مثلاً فیلمی با یک سلیقه خاص پروانه ساخت میگیرد و در حال تولید است، تغییر مدیران در طول مسیر میتواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر مدیری که قبلاً در جریان کار بوده تغییر کند، ممکن است مدیر جدید از تعهدات یا الزاماتی که مدیر قبلی گذاشته، بیخبر باشد. این تغییرات میتوانند سوءاستفادههایی را برای برخی افراد فراهم کنند.
محسنی نسب با بیان این مطلب که این موضوعات در دنیای سینما طبیعی است، چرا که پروسه فیلمسازی طولانی است و به خودی خود شرایط مختلفی دارد. اظهار داشت: لازم است که مدیران ثابت و با تجربه در این عرصه حضور داشته باشند تا آشنایی کافی با مشکلات و روالهای سینما پیدا کنند. در طول زمان، مدیران جدید ممکن است زمانی که وارد میشوند تازه متوجه مسائل شوند و این باعث میشود که روند کار دچار چالش شود.
وی بیان کرد: مشکل اساسی این است که مدیران جدید بسیاری از مسائل را نمیدانند و این باعث میشود که سینما همچنان درگیر مشکلات و عدم ثبات باشد. بعد از چهل سال از انقلاب، هنوز سینما به یک چارچوب مشخص برای حرکت در مسیر خود نرسیده است.
او ادامه داد: سیاستگذاریها و خطوط قرمز هنوز به درستی شکل نگرفتهاند و گاهی اوقات مدیران جدید به جای اینکه از تجربیات قدیمیها استفاده کنند، افرادی که مدتها در سینما حضور داشتند، کنار گذاشته میشوند.
کارگردان فیلم های سینمایی «شاخ کرگدن» و «مجانی» در انتقاد به انتصابات مدیران فرهنگی تصریح کرد: سینما باید از افراد با تجربه و کارآمد استفاده کند. مدیرانی که سالها در این حوزه فعالیت کردهاند، باید به جای کنار گذاشته شدن، همچنان در مسئولیتهای خود باقی بمانند. در نهایت، سینما نیاز به ثبات، تجربه و آگاهی از مسائل مختلف دارد تا بتواند به درستی پیش برود.
وی افزود: سینماگر باید طبق اصول و دانش خود عمل کند، زیرا او نهتنها هنرمند است، بلکه میتواند بهعنوان مرجع در تعیین خطوط اجتماعی و فرهنگی عمل کند. افرادی که در سینما تجربه و سابقه دارند، باید در جایگاههای مناسب قرار بگیرند تا سینما به مسیر صحیح خود ادامه دهد و از تجربیاتشان بهرهبرداری شود.
این سینماگر در خصوص چالش های فیلمسازی بیان کرد: در شرایط کنونی، متاسفانه سینما با محدودیتهای زیادی مواجه شده و فیلمسازی سختتر از قبل شده است، به ویژه با وجود انحصارهایی که در بخشهای دولتی به وجود آمده است.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری در پروژهها گاهی اوقات به صورت سلیقهای انجام میشود که این مسئله باعث تضعیف کیفیت و روند طبیعی سینما میشود.
محسنی نسب در انتقاد به کنار گذاشته شدن کارگردانان با تجربه سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: جوانانی که جنگ را درک نکردهاند و بعد از پایان جنگ به دنیا آمده اند، در حال تولید فیلمهایی هستند که قرار است فضای دفاع مقدس را به تصویر بکشند. اما مسئله اینجاست که چرا باید کسانی که تجربه مستقیم از جنگ داشتهاند و خود در این مسیر فعالیت کردهاند کنار گذاشته شوند؟
وی افزود: این افراد باید همچنان در تولید فیلمهای دفاع مقدس و مشابه آنها حضور داشته باشند. البته من منکر توانایی فیلمسازان جوان نیستم. استفاده از فیلمسازان جوان در ژانرهای اجتماعی خوب است، در زمینههایی که به فرهنگ جمهوری اسلامی و مفاهیم ارزشی مرتبط است، باید از این افراد استفاده شود و هزینهای برای ساخت چنین فیلمهایی صرف کردهاند استفاده کرد.
«محسن محسنینسب» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: به نظر من باید به یک بازنگری جدی در فرآیندهای تصمیمگیری و مدیریت سینما برسیم. اگر سینماگران و مدیران با تجربه و با سلیقههای مختلف به درستی در کنار هم قرار گیرند، سینمای ما میتواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. از انتخاب فیلمسازان مبتدی تا مدیران اجرایی، باید در تمامی سطوح از تجربه و تخصص بهرهبرداری شود تا سینما به مسیر صحیح خود ادامه دهد.
ارسال نظر