«حمید بهمنی» کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در خصوص کم کاری مدیران فرهنگی و سینمایی در تولید آثار متنوع با موضوع محور مقاومت بیان کرد: وقتی دولتها تغییر میکنند، سیاستگذاریها هم تغییر پیدا میکنند. پس از آقای رئیسی، افرادی آمدند که اعلام کردند ما هیچ جنگی با کسی نداریم و قصد داریم در مسیر خاصی حرکت کنیم. نتیجهی این نگاه این است که در حوزههای مختلف، از جمله محور مقاومت یا فرهنگ، دیگر به اندازه گذشته فعالیت نمیشود.
وی افزود: این تغییرات به تدریج و به آرامی رخ میدهد و باعث میشود که آثار هنری مرتبط با دفاع مقدس، که قبلاً به نوعی بیانگر هویت جمهوری اسلامی بودند، در قالبهای جدیدی شکل بگیرند که دیگر با ساختارهای جمهوری اسلامی سازگار نیستند. البته امسال چند فیلم خوب در جشنواره داشتیم، اما نسبت به ۴۵ سال گذشته، این مقدار بسیار کم است.
عضور شورای فیلمنامه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه مطلب که باید تولیدات این حوزه حضور چشمگیر تری در جشنواره ها داشته باشند اظهار داشت: ما باید هر سال پیشرفت را تجربه کنیم. به جای اینکه تنها دو فیلم مرتبط با این حوزه در جشنواره شرکت کنند، باید از بین ۱٠٠ فیلمی که درخواست ثبت نام دارند، حداقل ۵٠ فیلم در حوزه مقاومت و مفاهیم استراتژیک حضور داشته باشد.
بهمنی با بیان این مطلب که تغییر رویکرد با تغییر دولتها و مدیران طبیعی است، تصریح کرد: اما مسئلهای که نباید فراموش کرد، ثابت بودن مفاهیم فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی است؛ مفاهیمی چون مقاومت، مقابله با دشمن، ترویج تفکر انقلاب اسلامی و مسائل اعتقادی و ایدئولوژیک. ممکن است تغییراتی در حوزههای اجتماعی رخ دهد، اما این دلیل نمیشود که اصول اساسی تغییر کنند. متاسفانه، همین تغییرات رویکرد باعث بروز مسائل و چالشهایی شده که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
کارگردان فیلم های سینمایی «گلوگاه شیطان» و «آخرین نبرد» در خصوص نفوذ در بدنه فرهنگی_سینمایی کشور اظهار داشت: یکی از بحثها مربوط به جریان نفوذ است که با یک الگوی خاص وارد میشود؛ این نفوذ میتواند فریبنده باشد. مثلاً فرض کنید فردی مدیر بخش عظیم فرهنگی کشور است، انسانی شریف که از نظر اخلاقی مشکلی ندارد، اما درک درستی از مفاهیم استراتژیک ندارد.
وی متذکر شد: این فرد یا تحت تاثیر نفوذ است یا خود نفوذ است. یعنی اینکه شبکهها و نگاههایی که در اطراف او هستند، مدیرانی که در راس کار قرار دارند، و کسانی که تأثیرپذیرند از شخصیت اصلی، ممکن است باعث شوند که درک صحیح از مسائل نداشته باشد.
بهمنی در انتقاد نسبت به عملکرد مدیران رسانه ملی بیان کرد: رسانه ملی برای ساخت آثار در حوزههای مختلف مقاومت یا فتنه زمان زیادی صرف میکند، به طور متوسط بیش از سه یا چهار سال، که حتی ممکن است در بعضی موارد طولانیتر هم شود.
وی افزود: این وضعیت برای کشوری که این همه تاریخ فرهنگی و انقلابی دارد، مناسب نیست. در چنین شرایطی، وقتی مفهومی از فتنه مطرح میشود، هدف یادآوری خطر این جریان به مردم است، اما آنچه که مشاهده میکنیم، در نهایت در بسیاری از موارد تبدیل به یک نوع تردید و ضعف میشود. متأسفانه، ما در مواجهه با اینگونه مسائل سریعاً در برابر برخی مدیران تسلیم میشویم و از نظر فرهنگی موضعگیریهای ضعیفی نشان میدهیم.
بهمنی با بیان این مطلب که جالب است که همین مدیران، که در ظاهر افراد انقلابی و شریفی هستند، به راحتی افرادی که مواضع ضدنظام دارند را به تلویزیون و سینما دعوت میکنند و این افراد در این رسانهها فعالیت میکنند. تصریح کرد: این موضوع برای ما تعجبآور است. سؤال اینجاست که این مشکل کی قرار است حل شود؟ ما بعد از ۴۵ یا ۴۶ سال از انقلاب، هنوز باید چنین مسائلی را حل کنیم؟
این سینماگر در انتقاد به عدم ثبات و تغییر رویکرد های فضای رسانه اظهار داشت: مدیران رسانه ما انسانهای شریفی هستند، اما متأسفانه در شناخت موقعیت و نحوه ساخت آثار دچار شک، تردید، سختگیری و فشار میشوند. به همین دلیل، من معتقدم که مسئله مقاومت باید یک مسئله مفهومی و مطلق باشد که در تمام دورانها، در سیاستگذاری دولتها و در تمامی تغییرات مدیریتی ثابت بماند.
وی تاکید کرد: این مسئله باید به عنوان یک قانون دائمی تعریف شود و هیچکس نباید از آن فاصله بگیرد یا خلاف آن حرکت کند. به عنوان مثال، باید دولتمردان این قانون را ابلاغ کنند که در شورای عالی سینما اعلام شود که از این به بعد جشنواره فجر باید حداقل ۲٠ فیلم در حوزه مقاومت تولید کند. این یک قانون است که باید اجرایی شود، و هنرمندان باید برای تحقیق، کار و تلاش در این زمینه جریانسازی کنند.
«حمید بهمنی» در پایان این گفت و گو با اشاره به خانه نشینی بسیاری از فعالان فرهنگی و بالاخص سینماکران انقلابی خاطرنشان ساخت: رسانه ملی هم باید همین رویکرد را داشته باشد. در حال حاضر، بسیاری از جوانان مومن و حزباللهی که همزمان با نظام و انقلاب بودهاند، مجبورند در خانه بمانند و هیچ کاری برای انجام دادن ندارند جز غصه خوردن و دلسرد شدن. این افراد که سالها پای نظام ایستادهاند و در دورههای مختلف تحصیل کردهاند، باید دعوت شوند تا فیلم بسازند. اما متأسفانه، سالهاست که میشنویم که گفته میشود شما بچههای حزبالله نمیتوانید فیلم بسازید! در حالی که این سخنان دروغ محض است! مدیران ما متأسفانه باور کردهاند که این افراد ضعیف میسازند، اما آنها در حقیقت مفهوم و عمق ساخت آثار را درک نمیکنند. این افراد به جای آنکه فقط به ظاهر نگاه کنند، باید به معنای واقعی فیلمسازی و تأثیرات آن در سطح جامعه توجه کنند.
ارسال نظر