«محمدامین همدانی» تهیه کننده انیمیشن سینمایی «آبان؛ پسر دلفینی۲» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در خصوص ابعاد و چگونگی جوانب تحقق شعار «سرمایه گذاری برای تولید» به عنوان سال ۱۴۰۴ هجری شمسی، در عرصه فرهنگ و هنر اظهار داشت: در حوزه صنایع فرهنگی، اولین سرمایهگذاریهای جدی در بخش انیمیشن انجام شده است. از فعل ماضی استفاده میکنیم، چون سرمایه خصوصی وارد این حوزه شده و سرمایهگذاریها بازدهی خوبی داشتهاند. نمونه بارزش این است که در سال ۱۴۰۱، ما در کنار صنایع سنگین، عنوان صادرکننده نمونه سال را دریافت کردیم و این تندیس را از رئیسجمهور فقید گرفتیم.
وی افزود: اخیراً اولین مجوز سرمایهگذاری خارجی در حوزه فرهنگ را در تاریخ جمهوری اسلامی از وزارت اقتصاد دریافت کردهایم. این نشان میدهد که سرمایه خصوصی با قدرت وارد صنعت انیمیشن شده و به دلیل جهانی بودن این محصول، درآمد و ارزآوری هم دارد.
این تولید کننده پویانمایی همچنین با اشاره به مزیت رشد بخش خصوصی در این عرصه تصریح نمود: این مسئله از دو جهت اهمیت دارد و به همین دلیل، لازم است که حداقل بخشی از سرمایه و مالکیت آثار خصوصی باشد. حداقل یک تولیدکننده باید امیدش به درآمد از فروش باشد تا کیفیت را بهصورت رقابتی بالا ببرد.
وی در انتقاد نسبت به عملکرد نهاد های دولتی در عرصه فیلمسازی اظهار داشت: معمولاً تصور میشود وقتی یک فیلم تولید شد، کار تمام شده است. درحالیکه استاندارد جهانی میگوید باید هزینهای معادل تولید، صرف بازاریابی شود. اما آیا کسی حاضر است چنین سرمایهگذاریای برای تبلیغات انجام دهد؟ بعید میدانم، چون هنوز نهادهای ما به این درک نرسیدهاند. وقتی یک فیلم تولید میشود، تازه مسیر توزیع آغاز میشود. حتی گفته میشود که نحوه توزیع و تبلیغات از خود تولید هم مهمتر است.
وی متذکر شد: اما نهادهای دولتی هنوز به این موضوع اهمیت کافی نمیدهند، درحالیکه بخش خصوصی برای موفقیت فیلمش تا آخرین لحظه میجنگد و هزینههای زیادی را متحمل میشود تا اثرش در بازار دیده شود.
همدانی با بیان این مطلب که ما در فرهنگ مشکلاتی داریم و یکی از مهمترین آنها این است که هنوز به درستی از یکدیگر حمایت نمیکنیم؛ تصریح نمود: وقتی یک سازنده یا پخشکننده به نقطهای از موفقیت میرسد، میتواند دست دیگران را هم بگیرد، راهها و چالشها را نشان دهد، اما گاهی فکر میکنیم که باید مسیر را از ابتدا و بهتنهایی طی کنیم.
وی تاکید کرد: این طرز تفکر باعث شده برخی محصولات که قصد برند شدن و ورود به بازارهای بینالمللی را داشتهاند، آسیب ببینند. بعضی تصور میکنند که همکاری برایشان کسر شأن است، درحالیکه این نگاه ضربه بزرگی به رشد انیمیشن ایران زده است.
وی افزود: اگر تجربههای طیشده را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و یاد بگیریم که میتوانیم از ظرفیتهای همدیگر استفاده کنیم، این مسیر میتواند خیلی بهتر و سریعتر پیش برود. محصولات ما بسیاری از استانداردهای جهانی را دارند، اما گاهی از همان گامهای اول، به دلیل عدم فروش مورد انتظار در بازارهای جهانی، ناامید میشویم. درحالیکه با ممارست و همکاری، میتوان به موفقیتهای بیشتری رسید.
«محمد امین همدانی» در پایان گفت و گو خاطرنشان کرد: گاهی فکر میکنیم هر نظری که از یک فرد خارجی بیاید، قطعاً معتبر است و هر توصیهای از سوی کسانی که این مسیر را رفتهاند، تنها به نفع خودشان است. این تفکر باعث میشود خودمان را از فرصتهای همکاری محروم کنیم. اما خوشبختانه مسیر انیمیشن ایران امیدبخش است. کیفیت آثار بالا رفته و استانداردها بهبود یافتهاند. امیدوارم در آینده نزدیک اتفاقات خوبی برای انیمیشن کشورمان رقم بخورد.
ارسال نظر