«حجت الله سیفی» کارگردان و فیلمنامه نویس پیشکسوت سینمای ایران، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به انتصاب آقای «حامد جعفری» به عنوان مدیرعامل جدید «بنیاد سینمایی فارابی» بیان داشت: معمولاً میگویند ملک پادشاه از آن اوست؛ هر وزیری که بگمارد یا هر جلادی، حتماً به صلاح اوست. بنیاد فارابی یکی از حساسترین مراکز سینمایی کشور است و نیازمند مدیری است که هم آگاه باشد، هم باتجربه؛ کسی که در این حوزه حضور و سابقه داشته باشد.
وی افزود: آقای حامد جعفری در حالی به این سمت منصوب شدهاند که به نظر میرسد آقای فریدزاده، که خود فردی جوان و جویای نام است، تمایل دارد نسل جوان را وارد میدان کند. این رویکرد، یادآور اوایل انقلاب است؛ زمانی که ما نیز در سنین پایین مسئولیتهای مهمی بر عهده داشتیم.
وی ادامه داد: با این حال، من شخصاً شناختی نسبت به تواناییهای آقای جعفری در این جایگاه ندارم. همیشه گفتهام، درباره هر مدیری چه پیش از آقای فریدزاده و چه پس از او باید زمان داد. باید دید شش ماه بعد، نتیجه کار چه خواهد بود؛ آیا مشکلی را حل خواهد کرد یا تنها مجریای خواهد بود برای ساخت چند فیلم سفارشی!
کارگردان فیلم سینمایی «سفر پر ماجرا» در خصوص اهمیت ژانر کودک در سینمای کشور تصریح کرد: این ژانر یکی از پرچالشترین شاخههای سینمایی است. هر ساله نیز همین مشکلات تکرار میشود. خودم هم تجربه ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان را داشتهام که با وجود ارزشمحور بودن، متأسفانه با ضرر سنگینی مواجه شد. نمیدانم تعریف «فیلم ارزشی» در نگاه برخی دقیقاً چیست. وقتی به انیمیشنهای کودک نگاه میکنید، بیشترشان یا شخصیتهایی خارجی دارند یا قصههایی که هیچ پیوندی با فرهنگ ما ندارند.
وی متذکر شد: بارها گفتهام که کار کودک، کار گروهی است؛ سازمانی است. وقتی فیلمی برای کودک ساخته میشود، آموزشوپرورش باید موظف باشد تمام دانشآموزان را به تماشای آن ببرد. چرا وقتی فیلم من که حادثهمحور و ارزشمدار بود و درباره خیر و شر، نیکی و بدی صحبت میکرد ساخته شد، بچهها برای دیدنش برده نشدند؟ چرا تفاوت قائل میشوند؟ همه این شعارها سالهاست تکرار میشود.
سیفی با بیان این مطلب که از زمان شکلگیری سینمای کودک با حمایتهای اولیهای که آقای بهشتی انجام دادند از ایجاد فضا تا تأسیس سالنها هنوز هم دولت در ساخت این فیلمها کمک چندانی نمیکند؛ اظهار داشت: فیلمسازها ناچارند مستقل کار کنند. قبلاً فیلمها ارزان تولید میشد و به همان نسبت هم فروخته میشد، پس ضرری هم نمیکردند. اما حالا هزینهها بالا رفته و از آنسو انتظار میرود فیلم کودک هم پرفروش باشد!
وی تاکید کرد: دولت باید بفهمد فیلم کودک، نیاز به حمایت دارد. شما اگر میخواهید با کودک ارتباط برقرار کنید، باید او را به سالن سینما بیاورید. آموزشوپرورش موظف است این کار را انجام دهد. نباید فقط یک یا دو فیلم فروش برود. اگر حمایت میشود، همه فیلمها باید به شکل برابر دیده شوند. چرا کانون پرورش فکری فقط خودش را میبیند! سینمای کودک برای رشد نیاز به نگاه وسیعتری دارد.
سیفی با اشاره به این پرسش که آیا انتصاب یکی از اعضای جامعه پویانمایی به عنوان مدیر فارابی وضعیت تولید این آثار را متحول ساخت؟ بیان کرد: سالهاست منتظریم اتفاقی بیفتد. اما «تحول» فقط در حرف است. اگر همین فیلمهایی که الآن ساخته میشود مصداق تحول است، که دیگر چیزی روشنتر از این باقی نمیماند! همین انیمیشنهای تکراری، بزک و بزبزک، شدهاند نماد تحول!
وی متذکر شد: مشکل اصلی اینجاست که همه فکر میکنند سوپرمارکت فقط باید یک جنس خاص داشته باشد. در حالیکه سوپرمارکت واقعی باید جنس متنوع عرضه کند. سینما هم مثل سوپرمارکت است؛ نباید فقط به یک نوع فیلم بسنده کرد. همه چیز را یکبعدی میبینند. چون انیمیشن فروش میرود، میگویند همه بیایند انیمیشن بسازند! اما اینطور نمیشود.
این سینماگر با بیان این مطلب که سینمای کودک باید انواع مختلف فیلمها را در بر بگیرد. انیمیشن فقط مناسب سنین پایینتر است؛ برای پیشدبستانیها یا نهایتاً کلاس اول. تصریح نمود: اما کودک کلاس سوم یا چهارم، نیاز به فیلمی دارد که حرفی برای گفتن داشته باشد. فیلمی که بچهها را تشویق کند به قهرمانی، به پهلوانی؛ فیلمی که اسطوره بسازد.
سیفی در انتقاد نسبت به مدیران فرهنگی بیان کرد: تمام مدیران فرهنگی ما سخیف الفکر هستند. فقط حرف میزنند، شعار میدهند. ما فقط حرف میزنیم و میگوییم «میفهمیم» و «میتوانیم»؛ اما عملاً هیچ کاری نمیکنیم.
«حجت الله سیفی» در پایان گفت و گو خاطرنشان کرد: همه این مدیرانی که آمدند و رفتند در سینما، تجربهای در عمل نداشتند. من، چون فیلمسازم، چون مدیر هم بودهام، چون در شوراهای مختلف مثل شورای فارابی، شورای سیمافیلم، تلویزیون و جاهای دیگر حضور داشتهام، میدانم این شعارها چقدر پوچاند و بیشترشان اصلاً اینکاره نیستند.
ارسال نظر