به گزارش سینماپرس، مسعود سفلائی، مستندساز و عضو هیات علمی دانشگاه هنر، در گفتوگو با میزان بر اهمیت روایت هدفمند در مستندسازی، بهویژه در شرایط بحرانی تاکید کرد و گفت: در سالهای اخیر، قدرت روایت مهمترین عامل در تحولات جهانی بوده است. گاهی کوچکترین اخبار میتواند حال جامعه را تغییر دهد، حتی بدون وقوع یک اتفاق فیزیکی.
سفلائی با اشاره به اهمیت پخش و دیده شدن مستندها در شرایط خاص، خاطرنشان کرد: امروزه برخلاف گذشته که رسانهها محدود بودند، جامعه رویکرد متفاوتی به محصولات رسانهای دارد و هر رسانهای نیازمند تولیدات خاص خود است.
وی ادامه داد: متأسفانه گاهی شاهد تولید آثاری تکراری و بدون هدف رسانهای مشخص هستیم، درحالی که امروز به مستندهای امیدبخش و اطلاعرسان نیاز داریم که در زمان کوتاه، تأثیرگذاری بالایی داشته باشند.
این مستندساز با اشاره به مفهوم «مستند بحران» توضیح داد: این گونه مستندها همواره ساختار، تولید و روایت ویژهای داشتهاند، حتی جشنوارهها و رسانههای خاصی برای آنها شکل گرفته است.
وی افزود: بسیاری از مستندهای بحران توسط فیلمسازان خارج از محدوده بحران ساخته میشوند، مانند مستندهای سوریه و لبنان، اما در شرایط کنونی ایران که مستندسازان خود درگیر ماجرا هستند، این آثار میتوانند شکل خودنگاره هم به خود بگیرند.
سفلائی با اشاره به پیشرفت فناوریهای تصویربرداری گفت: امروزه ساخت مستند در شرایط بحران فراگیرتر و امکانپذیرتر شده، اما در ایران موضوع مجوزهای فیلمسازی و تعامل با مستندسازان نیز نیازمند برنامهریزی است تا تولیدات تأثیرگذار امکان ظهور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه مستندسازان ایرانی در سالهای گذشته اثربخشی خود را نشان دادهاند، گفت: در شرایط فعلی، هر فرد میتواند روایتگر باشد؛ روایتهایی از جنگ، مردم، کشور و دفاع از میهن.
سفلائی تأکید کرد: حضور مستندسازان با طیفهای فکری و شیوههای روایی مختلف میتواند به تولید آثاری اثرگذار و محبوب در بین گروههای اجتماعی مختلف منجر شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه هنر در پایان گفت: تنوع نگاهها در مستندسازی راهی برای نفوذ در بین افکار عمومی و رسیدن به تأثیر فرهنگی است. وقتی پای میهن به میان میآید، حضور همگان میتواند وحدتی متفاوت خلق کند.
ارسال نظر