سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۸

«هادی شلاوند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

برخی «تهیه‌کنندگان» بیشتر به منافع خودشان فکر می‌کنند و تصور می‌کنند فقط «بازیگر» مهم است/ اکثر عوامل تولید «بی‌انگیزه» شده‌اند

هادی شلاوند

سینماپرس: «هادی شلاوند» با انتقاد از نقش تهیه کنندگان و تاثیر ویژه آنها در افول کیفیت سایر عوامل تولید آثار فیلم و سریال در کشور گفت: اکثر عوامل تولید بی‌انگیزه شده‌اند. قبلاً ۷۰ درصد بودجه به عوامل و ۳۰ درصد به بازیگران می‌رسید که کیفیت بهتر بود، اما حالا ۷۰ درصد به بازیگران اختصاص می‌یابد و فقط ۳۰ درصد به تولید، که موجب افت شدید کیفیت شده است. وقتی بخش زیادی بودجه صرف بازیگران شود، باید در امکانات و زمان تولید صرفه‌جویی کرد که به کیفیت لطمه می‌زند. فیلم‌های دولتی هم مشکلات مشابهی دارند، هرچند امکاناتشان بهتر است.

«هادی شلاوند» مدیر فیلمبرداری در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به وجود امکانات فنی باکیفیت و کافی برای ساخت آثار جذاب با موضوع «جنگ تحمیلی دوازده روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران» اظهار داشت: در حال حاضر فیلمنامه‌های خوبی داریم و امکانات قابل قبولی که قابل توجه است. اما مشکل اصلی، تقسیم ناعادلانه بودجه بین پروژه‌هاست که باعث افت کیفیت و عجله در ساخت می‌شود. این تعجیل قطعاً تأثیر منفی دارد، هرچند نسبت به کشورهای پیشرفته امکانات خوبی داریم.

وی افزود: برخی تهیه‌کنندگان بیشتر به منافع خودشان فکر می‌کنند و تصور می‌کنند فقط بازیگر مهم است، در حالی که همه عوامل صحنه نقش مؤثری دارند.

فیلمبردار فیلم سینمایی «ظاهر» با انتقاد از نقش تهیه کنندگان و تاثیر ویژه آنها در افول کیفیت سایر عوامل تولید آثار فیلم و سریال در کشور تصریح نمود: نقش تهیه‌کنندگان بسیار مهم است. متأسفانه برای تسریع تولید، به جزئیات توجه نمی‌شود و هدف صرفاً جمع کردن سریع پروژه است؛ همان گیشه‌محوری. اگر مدیریت درست باشد، کیفیت آثار بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: اکثر عوامل تولید بی‌انگیزه شده‌اند. قبلاً ۷۰ درصد بودجه به عوامل و ۳۰ درصد به بازیگران می‌رسید که کیفیت بهتر بود، اما حالا ۷۰ درصد به بازیگران اختصاص می‌یابد و فقط ۳۰ درصد به تولید، که موجب افت شدید کیفیت شده است. وقتی بخش زیادی بودجه صرف بازیگران شود، باید در امکانات و زمان تولید صرفه‌جویی کرد که به کیفیت لطمه می‌زند. فیلم‌های دولتی هم مشکلات مشابهی دارند، هرچند امکاناتشان بهتر است.

وی متذکر شد: از نظر امکانات شاید کمی کمبود وجود داشته باشد، اما تأثیر زیادی ندارد چون عوامل با خلاقیت جبران می‌کنند، مثل آقای زرین‌دست و دیگر بزرگان. در صحنه فیلمبرداری خودکفا هستیم و معمولاً امکانات لازم در حد قابل قبول موجود است، اگرچه تعداد تجهیزات محدود است.

شلاوند همچنین با اشاره به تاثیر کارگردانان جوان کم تجربه در افت کیفیت بصری آثار بیان کرد: یکی از نکات مهم در تولید فیلم، رسیدن به دیدگاه مشترک بین کارگردان و فیلمبردار است. این هماهنگی در دکوپاژ، زاویه دوربین و استفاده بهینه از امکانات، نقش کلیدی در کیفیت نهایی دارد. همکاری نزدیک آنها آثار قابل توجهی خلق کرده است.

او ادامه داد: اما متأسفانه برخی کارگردانان به‌روز نیستند و پیشرفت کند دارند. ورود آسان افراد بدون توانمندی کافی زیاد شده، هرچند استعدادهای خوبی هم وجود دارد، اما برخی کم‌تجربه‌ها با بودجه‌های کلان کیفیت را پایین آورده‌اند.

فیلمبردار مجموعه تلویزیونی «نوار زرد» در مورد ضرفیت بالای سوژه جنگ دوازده روزه برای ساخت آثار جذاب سینمایی و تلویزیونی گفت: در مورد جنگ ۱۲ روزه، این سوژه‌ای جذاب برای سینماست که می‌تواند مخاطب زیادی جذب کند. این جنگ درس‌های بزرگی داشت؛ با وجود سختی‌های کرونا و از دست دادن عزیزان، باعث همدلی و اتحاد بیشتر مردم شد. نشان داد در بحران‌ها می‌توانیم همدل باشیم، کمک کنیم، دوست و دشمن را بشناسیم و ارزش‌های انسانی را حفظ کنیم. نمونه‌های همدلی مردم در صف بنزین، آرامش‌بخشی و حمایت بی‌دریغ، افتخارآفرین است.

«هادی شلاوند» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که نگاه به این رویدادها باید همه‌جانبه باشد و سلایق مختلف را در بر بگیرد. با قلم توانمند نویسندگان و حمایت تولید، می‌توان فیلمی برجسته و تأثیرگذار ساخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.