«ابراهیم اصغری» تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به فقدان وجود آثار سینمایی در مورد اربعین و حرکت تاریخی امام حسین علیه السلام بیان کرد: باتوجه به اینکه اربعین به یک حرکت بزرگ و مستمر منطقهای و شاید اگر نگوییم جهانی، دستکم فرامنطقهای تبدیل شده، بهنظر میرسد ظرفیت بسیار بالاتری برای بازنمایی هنری دارد.
وی افزود: هرچند ریشههای این حرکت مذهبی است، اما کمکم شاهدیم که جنبههای اجتماعی و حتی سیاسی نیز در آن پررنگ شده و نوعی همدلی گسترده میان زائرین ایجاد میکند؛ زائرینی که صرفاً مسلمان یا شیعه نیستند، بلکه از اقوام و حتی ادیان مختلف نیز در آن شرکت میکنند.
اصغری تاکید کرد: این ظرفیت عظیم، بهویژه در عرصه رسانه، میتواند بازتاب جهانی بسیار گستردهای داشته باشد. اما متأسفانه این واقعیت در رسانههای جهانی که عمدتاً وابسته به جریانهای غربی و صهیونیستی هستند، یا تحریف میشود، یا اساساً نادیده گرفته میشود. در رسانههای داخلی هم بهواسطه محدودیتهایی که دارند، آنطور که باید و شاید منعکس نمیشود.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «تک تیرانداز» و «شماره۱۰» با بیان این مطلب که در این میان، اهمیت سینما دوچندان میشود. برخلاف گزارشها یا مستندهایی که گاهوبیگاه ساخته میشوند، یک اثر سینمایی با زبان هنر میتواند ابعاد انسانی، اخلاقی و اجتماعی این حرکت را برای مخاطب جهانی بهصورت ملموس و تأثیرگذار به تصویر بکشد؛ تصریح کرد: بهویژه روابط انسانی میان زائران از ادیان و ملیتهای مختلف، که میتواند نقطه اتصال مشترک مردم جهان باشد. سینما این توانایی را دارد و جالب اینکه در دنیا برای موضوعات بسیار کوچکتر بارها فیلم ساخته میشود و حتی گاهی در کشور خود ما هم، با وجود مخاطبان محدود، فیلمهایی تولید میشود که در جشنوارههای جهانی حضور پیدا میکنند. اما درباره اربعین، چنین اتفاقی نیفتاده یا خیلی کم افتاده.
اصغری با انتقاد از مدیران سینمایی کشور بیان کرد: دلیل اصلی این اتفاق بهنظر من این است که مدیران فرهنگی و سینمایی ما، موضوع اربعین را جدی نگرفتهاند و در دستور کار قرار ندادهاند. اگر چنین موضوعی به کارگردانها، نویسندهها و تهیهکنندهها سپرده شود، قطعاً ظرفیت و آمادگی لازم در میان هنرمندان وجود دارد.
وی متذکر شد: همانطور که هر سال نهادهای مختلف دولتی و مردمی، هیئتها و تشکلهای مذهبی بودجههای کلانی برای اجرای این حرکت اختصاص میدهند، منطقی است که بخش بسیار کوچکی از این منابع صرف تولید یک اثر سینمایی فاخر شود که بتواند اربعین را در سطح جهانی بازتاب دهد. این کار اما نیازمند عزم جدی مدیران فرهنگی و سینمایی کشور است.
ابراهیم اصغری تصریح نمود: به جرأت میتوان گفت که تقریباً تمامی آثار ارزشی و استراتژیکی که در سینما و تلویزیون تولید شدهاند، نه در نتیجه سیاستگذاری فرهنگی مدیران، بلکه در نتیجه پیگیری و اصرار خستگیناپذیر فیلمسازانی بوده که به این موضوعات باور داشتهاند. پیگیری آنها گاهی آنقدر مستمر و پرهزینه بوده که در نهایت مدیران فرهنگی ناچار به همراهی یا حمایت شدهاند.
اپ یادآور شد: همانطور که هیئتها و موکبها برای برگزاری مراسم اربعین یا مناسبتهای مذهبی با جدیت و بودجههای گسترده فعالیت میکنند که البته بسیار هم ارزشمند است؛ متأسفانه چنین جدیتی در حوزه سینما دیده نمیشود. این مسئله نشان میدهد که هنوز بسیاری از متولیان فرهنگی به عمق تأثیرگذاری سینما واقف نیستند. و همین فقدان نگاه راهبردی و هنری به سینما باعث شده بخش مهمی از سینماگران دغدغهمند، به مرور زمان دلسرد و حتی از این حوزه خارج شوند.
اصغری با بیان این مطلب که تنها در مواردی که مطالبهای صریح و روشن از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده، برخی نهادها و مدیران واکنش نشان دادهاند؛ اظهار داشت: اما حتی در این موارد نیز در عمل، این سینماگران متعهد بودهاند که داوطلبانه و از سر ایمان، این مطالبه را جدی گرفته و گفتهاند: «حال که این مطالبه مطرح شده، وظیفه ما چیست؟ من بهعنوان یک فیلمساز، تهیهکننده یا کارگردان، برای اربعین یا موضوعاتی مثل مسئله فلسطین، چه کار میتوانم انجام دهم؟» و با همین روحیه، وارد عمل شدهاند.
«ابراهیم اصغری» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بسیاری از موضوعات مذهبی، سیاسی و استراتژیک کشور از جمله اربعین، امام حسین علیه السلام، مسئله فلسطین و اسرائیل، و همچنین دفاع مقدس در طول سالها از سوی بخشی از فیلمسازان دغدغهمند پیگیری شدهاند. امثال بنده و همکارانم بارها در این مسیر گام برداشتیم، اما متأسفانه بارها نیز با بیتوجهی یا سردی مدیران فرهنگی و سینمایی مواجه شدیم. این بیتوجهی نه فقط از سوی مدیریت فرهنگی کشور بلکه حتی از سوی نهادهای مذهبی و دینیای که انتظار میرفت چنین موضوعاتی را در دستور کار داشته باشند، مشاهده شده است.
ارسال نظر