دوشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۲

با محوریت نقش پدافند هوایی ارتش، سپاه؛

کارگردان «های پاور» به سراغ ساخت فیلمی با عنوان «پاپا» از جنگ ۱۲ روزه می‌رود

هادی محمدپور در نشست خبری فیلم سینمایی هایپاور

سینماپرس: مجوز تولید نخستین فیلم سینمایی با موضوع جنگ ۱۲ روزه به کارگردانی هادی محمدپور که با «های پاور» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و تهیه‌کنندگی مهدی اکبری صادر شده و به زودی فیلمبرداری این پروژه آغاز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی چندی پیش با حضور در ایرنا گفت که بخش ویژه‌ای مرتبط با جنگ اخیر در رویدادهای سینمایی خواهیم داشت.

او در این باره که سازمان سینمایی چه برنامه‌هایی را برای ثبت این روزها و ارائه روایت درست به ویژه با همکاری مستندسازان و فیلمسازان در پیش دارد؟ اظهار داشت: مرکز گسترش سینمای مستند و انجمن سینمای جوانان از روزهای اولیه این اتفاق، برنامه‌ریزی خوبی برای فعال کردن حوزه مستند داشتند تا راحت‌تر به ثبت این وقایع بپردازند. انجمن سینمای جوان فراخوانی را تحت عنوان «روایت وطن من» منتشر و از علاقه‌مندان و فیلمسازان درخواست کرده تا آثار خود را در ثبت این وقایع ارسال کنند که در رویدادهای پیش رو به سمع و نظر همه می‌رسد.

او افزود: بنیاد سینمایی فارابی همین روزها پیگیر است تا آثاری درباره این تجاوز جنایت کارانه، برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر سال جاری داشته باشد. رویدادهای سینمایی امسال به قوت خود باقی است؛ از جشنواره فیلم کودک و نوجوان تا جشنواره فیلم فجر. امیدواریم در تمام رویدادهای پیش رو بتوانیم بخشی ویژه را به این روزها و تجربه تجاوز رژیم صهیونی به کشور، اختصاص بدهیم که نه‌تنها مردم خود ما بتوانند نظاره‌گر باشند بلکه با ثبت تصویری آن بتوانیم روایت درستی از این چند روز، به جهان عرضه کنیم.

در این باره هادی محمدپور کارگردان سینما به همراه مهدی اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در ایرنا حضور پیدا کردند و به سوالات درباره ساخت اثر سینمایی «پاپا» که موفق به دریافت نخستین مجوز ساخت اثر سینمایی درباره جنگ ۱۲ روزه شده، پاسخ دادند.

فیلم‌های دفاع مقدسی ما در حوزه بین‌الملل اصلا دیده نشده است

مهدی اکبری درباره روند شکل‌گیری ایده ساخت فیلم سینمایی «پاپا» گفت: بر حسب وظیفه‌ و رسالتی که هر کدام از هنرمندان دارند، آگاهی‌بخشی هم حائز اهمیت است. در یک پیچینگ که جشنواره فیلم مقاومت متولی برگزاری آن بود، هادی محمدپور فیلمنامه‌ای را مطرح کرد که از بخشی از فیلمنامه خوشم آمد و ضمنا نگاه من این بود که در امتداد کارم به یک کار جنگی به بحث آموزش و ترویج پرداخته شود. حسب آنچه در سینمای دفاع مقدس در گذشته اتفاق افتاده به وفور دیدیم تعداد خاصی فیلم تولید شده، اما عدد فیلم‌های شناسنامه‌دار و قوی که درست روی آنها کار شده، محدود بود. به همین خاطر تصمیم گرفتم بر حسب وظیفه و تکلیفی که در این سرزمین دارم با نگاه بین‌المللی در حوزه دفاع مقدس ورود کنم.

او ادامه داد: فیلم‌های قبلی من در جشنواره‌های خارجی حضور داشت و در جشنواره‌های داخلی فعالیت گسترده خاصی نداشتم جز در حوزه کودک که در دوره سی و سوم، دو فیلم همزمان داشتیم که یکی بهترین فیلم از نگاه مخاطب شد و دیگری جایزه بهترین کارگردانی را گرفت اما دوست داشتم در حوزه بین‌الملل، دفاع مقدس ما هم دیده شود که متاسفانه این همه فیلم‌هایی که ساخته شد در حوزه بین‌المللی خیلی دیده نشد و می‌توان گفت اصلا دیده نشد.

اکبری اضافه کرد: همه ما آگاهیم که رسانه بخصوص در سینما برای جذب مخاطب بسیار موثر است و وقتی از یک اتفاقات بین‌المللی سیاسی حرف می‌زنیم و قرار است کشورمان را معرفی کنیم و اتفاقاتی که در بحث دفاع مقدس، تحریم و اتفاق‌های متعددی که از نگاه دشمنان خارج از ایران بر ما تحمیل شد را بخواهیم نشان دهیم بهتر است که در این حوزه فعالیت کنیم. به همین دلیل ورود پیدا کردیم در خدمت دوستان باشیم.

نقش پدافند هوایی ارتش، سپاه، ارگان‌ها و مردم را در جریان جنگ ۱۲ روزه به تصویر می‌کشیم

هادی محمدپور کارگردان «پاپا» هم درباره روند شکل‌گیری این همکاری و این‌که قرار است چه اتفاقات بزرگی را در طی این همکاری شاهد باشیم؟ گفت: قرار بود بعد از جشنواره چهل و یکم فجر، فیلمی به نام «پاپا» را که در اصطلاح در حوزه پدافند هوایی منطقه پرواز ممنوع است به تهیه‌کنندگی اباذر جوکار بسازیم که به علت مشغله کاری که دارد و همزمان پروژه دیگری را آغاز کرده بود، این کار به تعویق افتاد. در جلسه جشنواره مقاومت که این کار را ارائه می‌کردیم، مهدی اکبری با من صحبت می‌کرد و گفت البته نه کلیت قصه که بخشی از قصه را دوست داشتند و می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم. این ارتباط حفظ شد و صحبت‌ها انجام و نظرات پیاده می‌شد تا این که به جنگ ۱۲ روزه خوردیم. آنچه آقای اکبری پیشنهاد داد این بود که اگر خمیرمایه قصه‌مان همین جنگ ۱۲ روزه باشد، خیلی خوب می‌شود پروژه را از آب درآورد. به خاطر همین، تصمیم گرفتیم اتفاقات ۱۲ روزه جنگ را در فیلم‌نامه پیاده کنیم و نقش پدافند هوایی ارتش و نیروی هوایی و دیگر ارگان‌ها و سپاه پاسداران و مردم که همگی در این ۱۲ روز دست به دست هم داده بودند را بتوانیم به تصویر بکشیم.

اتحاد مردمی را در قصه خواهیم داشت

اکبری در ادامه درباره اخذ نخستین مجوز ساخت فیلم سینمایی برای جنگ ۱۲ روزه و اظهارات اخیر امیر سرتیپ اباذر جوکار درباره حمایت پدافند هوایی ارتش در ساخت فیلم سینمایی «پاپا»، این که قرار است چه حمایت‌هایی از سوی پدافند در روند تولید این کار به عمل بیاید؟ اظهار داشت: اولا باید از مجموعه نیروهای مسلح بخصوص ارتش تشکر کنم و خاصه از مجموعه پدافند که به اصطلاح ما تمام‌قد آمدند و کارهای بسیار بزرگی را قرار است با همکاری همدیگر پیش ببریم. در زمان حاضر طبق تفاهم‌نامه‌ای که با هم امضا کردیم، قرار است بخش اعظمی از بحث لجستیک و اداری و پشتیبانی را تامین کنند. به عنوان نمونه یک سری امکانات اولیه اعم از دفتر پیش‌تولید تحویل داده شد و دو هفته است درگیر پیش‌تولید هستیم. بعد از اتفاق تلخی که برای سرزمین ما وارد کردند و این جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، به طور قاطع به این سمت آمدیم که بگوییم اگر الان قرار است کار بسازیم بهترین فرصت است با این موضوع جلو برویم.

او افزود: در تمام فیلم‌های دفاع مقدسی که عموما ما دیدیم شاید به تعداد انگشتان یک دست باشد فیلم‌هایی که در حوزه پدافند یا ارتش به طور خاص ساخته شده است. به همین دلیل به این سمت آوردیم که جنگ ۱۲ روزه را در آن بگنجانیم با رعایت این که فضای اجتماعی، اتحاد مردم - هر چند که برخی از مردم که احیانا نقدهایی داشتند و نقدهایشان هم بجا بوده منتها نحوه گویش آن به نوعی تند بوده- را در قصه فیلم خواهیم داشت و ۷۰ درصد اثر را قاعدتا به سمت نقش پررنگ پدافند می‌بریم که قطعا مردم از آن مطلع نیستند و اطلاعات کافی و وافی در مورد زحمات و ایثارگری‌ها و قامت بلند پدافند ارتش در این ایام نداشتند و مطمئنا منتظر هستند که ببینند. وظیفه ما در رسانه در همه اوضاع، اطلاع‌رسانی است از جمله این بخش که در مورد آن کمتر کار شده است.

از بازیگران تئاتر برای نقش‌های فرعی استفاده می‌کنیم

محمدپور هم درباره فیلم قبلی خود که با بودجه پایینی ساخته شده و به جشنواره فجر آمده بود و حضور قدرتمندتر در جشنواره پیش روی فجر و همچنین چگونگی شکل‌گیری ایده استفاده از بازیگران تئاتر در سینمایی «پاپا» گفت: با توجه به بودجه به اصطلاح لو باجت که من می‌گویم نو باجتی که «های پاور» داشت و حتی در نشست خبری به برخی از دوستان و اساتید بنامی که می‌گفتند فیلم خود را با ۶ میلیارد تومان ساخته‌اند و بابت این رقم هم گله می‌کردند، می‌گفتم بودجه ما ۲۰۰ میلیون بود و اگر زیاد بود فلان کار را می‌کردم. فکرش را بکنید بودجه ما چقدر ضعیف بود و متاسفانه نمی‌توانستم در آن موقع آن را اعلام کنم. یک سری محدودیت‌هایی داشتیم و الان هم نمی‌توانم از آن محدودیت‌ها بگویم. بعضی از مدیران قضاوت می‌کردند بابت آن پروژه و تقصیری هم ندارند، آنها خروجی کار را می‌بینند.

او ادامه داد: در پروژه «پاپا» با توجه به عنایتی که آقای اکبری داشت، قرار شد نقش‌های یک و دو را با چهره‌های شاخص سینما و بازیگرانی که عقبه مثبت و کارنامه درخشانی دارند شروع کنیم. برای نقش‌های فرعی هم هر شب تئاترهای مختلف تهران را دنبال می‌کنیم و اجراها را دیده و ارزیابی می‌کنیم و تاکنون سه نفر از بازیگران فیلم را از بین بازیگران تئاتری انتخاب کردیم. یکی از اینها سابقه درخشان در حوزه نمایش خانگی و سینما دارد و دو نفر دیگر فقط تئاتری هستند و چه بسا ما باعث و بانی رشد و پیشرفت و سکوی پرتاب آنها باشیم. به لحاظ بازی حرف‌ها برای گفتن دارند و چه بهتر که ما باعث این اتفاق باشیم.

اکبری هم درباره تاکید خود در کار کردن و همکاری با هادی محمدپور برای ساخت این فیلم و این که چه در این کارگردان دیدید که اینگونه در کنار او ایستادید و قرار است کار را سفت و سخت پیش ببرید؟ گفت: واقعیت‌هایی در بدنه سینما وجود دارد. خیلی تعارف نداریم. در بحث جذب منابع، فروش در گیشه، فروش به تلویزیون و فروش به پلتفرم، دنبال اسم می‌گردند. آنچه که در فیلم قبلی آقای محمدپور دیدم این بود که در واقعیت، او توانمندی دارد و وقتی فردی توانمندی دارد و می‌تواند کار کند، اگر هزینه‌ای به او دادند و با آن کار را جمع کند، نباید بر حسب آن اثر، او را قضاوت کرد. بر حسب خلاقیت، توان و انرژی که می‌گذارد و قاب‌هایی را با همان محدودیت زمانی که دارد می‌بندد، باید قضاوت کرد. وقتی نقدینگی کم است، برای تولید، بکارگیری چهره، ابزار و تجهیرات لازم سینمایی، توزیع و ...خیلی از موارد حتی در تدوین، زمان کمی دارید.

او تصریح کرد: رک عرض کنم، من به کسی بدهی ندارم. به سینمایش هم بدهکار نیستم فقط به نظام بدهکارم. به دلیل این که در این سرزمین و جغرافیا زندگی می‌کنیم، نفس می‌کشیم، امنیت خود را داریم و اتفاق‌هایمان را رقم می‌زنیم. سینما متاسفانه در این بخش قربانیان زیادی داشته است. مثل هادی خیلی‌ها بودند، می‌توانستند کار کنند و بعضا حتی شهرستانی و توانمند بودند منتها تهیه‌کننده‌ها دنبال اسم می‌گشتند و از آن طرف اسپانسرها. آنچه در کارگردان دیدم، توانمندی است و قطعا می‌تواند.

اکبری گفت: تاکنون سه مجموعه برای همکاری در بحث تامین بخشی از منابع مالی و یا در زمینه انتشار و اکران و ... اعلام آمادگی و درباره موضوع کارگردان با من صحبت کردند و گفتم تحت هیچ شرایطی (تغییر نمی‌دهم). حتی با قول آورده. دلیلی برای این کار وجود ندارد. اگر ما هم بخواهیم کنار بکشیم، کی می‌خواهد اتفاق بیفتد؟ قطعا می‌دانم اولا که این فیلم در حوزه جنگ تحمیلی، چه دفاع مقدس و چه ۱۲ روزه و حوزه پدافندی که وارد شدیم، فیلم خوبی خواهد شد و این را مطمئن هستم. چون با صداقت که وسط بیاییم، تجربه نشان داده هر کاری را با صداقت جلو آمدیم برد خود را کرده است.

او افزود: فیلم‌های قبلی من هم به جشنواره‌های خیلی معتبری رفته است. این بی سابقه است که دو فیلم کودک از ایران ۱۵ ماه همه جشنواره‌های کودک جهان را دور بزند و عینا هر دو فیلم در این جشنواره‌ها اعم از بوسان کره جنوبی و آلمان، ورشو لهستان و ... هر چه مربوط به کودک و نوجوان بود حضور داشت.

در حوزه بزرگسال هم همینطور، کاری داشتیم که در حوزه دفاع مقدس بود و جایزه صلح جهانی گرفت. با نگاه درست بین‌المللی در حوزه کاری که آقای محمدپور می‌خواهد انجام دهد و ما هم در حوزه بین‌المللی و تجربه اندکی داریم و دیگر دوستان، به طور قطعی می‌توانم بگویم که این فیلم به فضل الهی و عنایت خدای سبحان و مدد شهدا و همت صادقانه همه کسانی که در این کار می‌خواهند در کنارشان باشیم و من سرباز آنها هستم تا فضا را فراهم کنم و اثر خوبی تولید شود، شک نکنید در جشنواره‌های بین‌المللی این فیلم را خواهید دید.

حادثه تجریش باعث وحدت هر چه بیشتر مردم شد

محمدپور درباره ضرورت ساخت آثار دفاع مقدس و خصوصا درباره جنگ ۱۲ روزه با توجه به شرایط فراهم امروز نسبت به سال‌های جنگ تحمیلی هشت ساله و تاثیرگذاری این قبیل فیلم ها در ابعاد بین‌المللی اظهار داشت: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»، این اتفاق در کشور ما افتاد و یک سری از مردم که بالاخره تفکر خاصی داشتند و در برخی از موارد معترض بودند، آنها هم به این نتیجه رسیدند که هیچ منفعت و سودی از اسرائیل و آمریکا و این قبیل کشورها به سمت ما نیست و این فرصت، فرصت بزرگی است که دوستان رسانه‌ای و سینمایی باید از آن استفاده کنند و تعصبی نباید جلو برویم.

او اضافه کرد: واقعیت‌ها را نشان دهیم و نتیجه‌گیری و ماحصل کاری که اکنون شاهد آن هستیم را روایت کنیم. متاسفانه یک سری از هموطنان ما در آغاز جنگ شیپور شادی می‌نواختند و خوشحال بودند اما بخصوص آن زمانی که اتفاق تجریش رخ داد و پرده‌ها برداشته شد، همه چیز برملا و همین اتفاق باعث اتحاد مردم شد و متوجه شدند که وسط چراغ قرمز میدان تجریش یا باید سربازی رد می‌شد که او را با موشک بزنند و یا یک نظامی. دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که وسط جمعیت و تردد مردم، رژیم صهیونی موشک زده است.

چهار نسل درک لازم از دفاع مقدس را ندارند

اکبری هم درباره ضرورت ساخت این قبیل آثار ادامه داد: چهار نسل درک لازم از دفاع مقدس را ندارند. دهه اولی که این دوره را از نزدیک شاهد بودند، اتفاقات و جریانات را در بدنه اجتماع می‌دیدند. سه نسل اصلا اینها را ندیدند و رسانه ما در انتقال این اتفاقات درست عمل نکرده است؛ از فیلم‌های سینمایی گرفته تا بقیه رسانه‌ها حال با هر دلیل و نگاهی. آن چیزی که اکنون ضرورت دارد، اتفاقا برای نسل «زد» امروز و نسلی که سه دهه این اتفاقات را ندیده است، این است که بگوییم در این جنگ ۱۲ روزه فقط با یک کشور طرف نبودیم.

او ادامه داد: اکنون که اتفاقا فضا آماده شده، یک فیلم دفاع مقدسی با معیار و اتفاقات امروز که منابع و ماخذهای آن چه در داخل و چه خارج از کشور موجود است، قرار است ساخته شود، همه شواهد دال بر این است که ما با یک کشور روبرو نبودیم و با ناتو، آمریکا، اسرائیل روبرو بودیم و بعضا برخی از کشورها که گفته بودند محکوم می‌کنند اما در عمل حرکتی انجام نشد.

اکبری تاکید کرد: خواهشم این است که دیگر دستگاه‌ها هم دست به کار شوند. از سازمان‌هایی که فیلم در این حوزه می‌سازند از نگاه من به عنوان یک شهروند و تهیه کننده و رسانه‌ای، تکلیف است در این حوزه دستکم دو تا سه دستگاه دیگر هم وارد شوند منتها بر مبنای ساختار جدید نه عقبه‌ای که قبلا در سینمای دفاع مقدس داشتیم. باید بر اساس واقعیت باشد. خیلی دنبال جزئیاتی که اصلا منطقی نباشد و مخاطب از آن فرار کند، نرویم. این فیلم به طور اختصاصی قطعا یک اتفاق جدیدی است چون فضای آن، فضای زمین نیست که آسمان است و می‌تواند برای مخاطب جذاب و خیلی زیبا باشد.

او همچنین گفت: من به دنبال جوایز نیستم. دیده شدن فیلم مهمتر است. جوایز را بر مبنای سلیقه و ... خیلی راحت بگویم بخشی با رانت و بخشی هم با نگاه سیاسی و جناحی می‌دهند و این مربوط به ایران هم نیست. ۲۸ جشنواره خارجی را مکرر رفتم و دیدم چه اتفاق‌هایی می‌افتد. بارز آن هم جشنواره کن است که در آن نگاه، نگاه سیاسی است. نگاه من و تیم و همه دوستان اصلا به جوایز نیست. صد خودمان را برای این کار و دیده شدن و انتشار واقعیت‌ها و رویدادهایی که در سرزمین ما ایران اتفاق افتاد، می‌گذاریم. این که جایزه بگیرد یا نه، اصلا مهم نیست و به آن هم اصلا فکر نمی‌کنیم. مهم جایزه گرفتن نیست. مهم این است که خودمان درست عمل کنیم، خودبخود مسیرش هم پیدا می‌شود، انتشار و اکران بهتر می‌شود و جاهای مختلف دیده خواهد شد.

فیلمبرداری به زودی شروع می‌شود

محمدپور درباره کست بازیگران و شروع فیلمبرداری نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی که توسط آقای اکبری صورت گرفته، قرار بر این است که ۱۵ تا ۲۰ شهریور فیلمبرداری ما آغاز می‌شود و باید ببینیم که خداوند چه می‌خواهد.

او افزود: پدافند در زمان جنگ هم مظلوم واقع شده بود. چون زیرمجموعه نیروی هوایی بود و مردم این را نمی‌دانستند. ما سعی کردیم در «های پاور» بخشی از این را نشان دهیم که در عرض ۲۰ روز در عملیات «والفجر ۸» و طرح ابتکاری شهید ستاری، ۸۷ هواپیما را هدف قرار داده بودند. ضدهوایی‌هایی که شروع به کار می کردند، دلگرمی خاصی برای مردم و همان دلگرمی که مردم ایجاد کرده بودند برای ما انرژی بخش بود، امیدوارم کاری را که می‌سازیم آن چیزی باشد که مردم دیدند و از آن انرژی گرفتند. خیلی پیام‌های مثبت خاصی داشت که دلگرمی مردم، همین پدافند هوایی بود. یعنی هر موقع حریم هوایی مورد هجوم قرار می‌گرفت مردم گوشی به دست بودند که ابتکارات خاص پدافند هوایی را به تصویر بکشند. ما هم سعی می کنیم یک کار خوب و درجه یک با کمک آقای اکبری در شان مردم بسازیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.