چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۳

رهبر ارکستر سمفونیک تهران:

برای برندگان «جشنواره موسیقی جوان» برنامه‌ریزی شود تا در شهرستان‌های مختلف نظیر شیراز، اصفهان، مشهد و... به «اجرای رسیتال» بپردازند

نصیر حیدریان

سینماپرس: رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در اجراهای این ارکستر گفت: در مسابقات، مخاطبان کمتری حضور دارند و حیف است جوانانی که جایزه می‌گیرند و عملکرد خوبی دارند، در سطح بیشتری دیده نشوند. اگر در جایگاهم باقی بمانم، قطعاً این کار را انجام خواهم داد.

به گزارش سینماپرس، نصیر حیدریان در پانزدهمین روز این جشنواره در تالار رودکی حضور پیدا کرد و از اجراهای برخی شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان دیدن کرد.

حیدریان درباره اجراهای این دوره اظهارداشت: هر بار که در جشنواره حاضر می‌شوم و اجراها را می‌بینم، تعجبم بیشتر از قبل می‌شود. با امکاناتی که وجود دارد و سازهایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، پیشرفت جوانان در همه زمینه‌ها رو به افزایش است حتی در ارکستر جوانان که چندی پیش برگزار شد، رده‌های سنی ۱۰ تا ۱۴ و ۱۸ ساله حضور داشتند. در گروه سازهای زهی، یکی دو نفر از نوازندگان ارکستر جوانان در جشنواره نیز شرکت کرده‌اند و مطمئنم که جوایزی را به دست خواهند آورد.

وی گفت: برایم جالب است که در شرایط فعلی موسیقی کشور، با وجود محدودیت‌ها، زحمات اساتید باعث شده جوانان به چنین پیشرفتی دست یابند. روزی که اجراها را گوش می‌کردم، در بخش پیانو سه نفر در گروه «ج» اجرا داشتند که واقعاً اجرای‌شان حیرت‌آور بود. مطمئنم اگر در سال‌های آینده شرایط بهتر شود و امکانات بیشتری برای موسیقی و هنرستان‌ها در نظر گرفته شود، حتماً آینده روشنی در بخش موسیقی در سطح بین‌المللی خواهیم داشت.

حیدریان درباره بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان جشنواره موسیقی جوان در اجراهای ارکستر سمفونیک تهران بیان کرد: در نظر داریم حتماً از ظرفیت جوانان و برگزیدگان این جشنواره در ارکستر سمفونیک تهران استفاده کنیم. اگر به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران به فعالیت ادامه بدهم، قطعاً از جوانانی که اجراهایشان را دیده‌ام به عنوان سولیست بهره خواهم گرفت تا بتوانند در ارکستر سمفونیک، تکنوازی کنند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران، دلیل این تصمیم را معرفی و شناساندن هنرمندان جوان به جامعه دانست و افزود: در مسابقات، مخاطبان کمتری حضور دارند و حیف است جوانانی که جایزه می‌گیرند و عملکرد خوبی دارند، در سطح بیشتری دیده نشوند. اگر در جایگاهم باقی بمانم، قطعاً این کار را انجام خواهم داد و یک یا دو نفر از استعدادهای جوان را برای اجرای کنسرت با ارکستر دعوت می‌کنیم.

وی اظهارداشت: تصمیم بر این است که در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، ارکستری از هنرجویان هنرستان‌ها به رهبری من تشکیل شود و سولیست‌هایی که در جشنواره موسیقی جوان جایزه دریافت کرده‌اند بتوانند در این جشنواره به صورت سولو اجرا کنند.

حیدریان درباره اهمیت جشنواره موسیقی جوان گفت: همان‌گونه که از نام جشنواره پیداست، در هر کشوری که به جوانان بها داده شود و برایشان برنامه‌ریزی صورت گیرد، موفقیت حتمی است؛ چرا که آینده را جوانان می‌سازند. جشنواره موسیقی جوان می‌تواند بسیار مثبت باشد اما به شرط آنکه تنها در سطح کوچک برگزار نشود و گسترده‌تر شود. این وظیفه مسئولان است که این جشنواره را گسترش دهند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران تأکید کرد: خواهش من این است که برای برندگان جشنواره موسیقی جوان برنامه‌ریزی شود تا در شهرستان‌های مختلف نظیر شیراز، اصفهان، مشهد و... به اجرای رسیتال بپردازند. این بسیار مهم است که جوانان سایر استان‌ها ببینند هم‌سن‌وسالانشان با چه مهارتی ساز می‌نوازند. چنین اجراهایی باعث تشویق و گرایش بیشتر به موسیقی می‌شود. نباید این جشنواره تنها به چند روز محدود باشد و با پایان جشنواره اجراها هم تمام شوند.

وی افزود: از همین هفته آینده می‌توان تدارک اجراها را دید، زیرا هنرمندان آماده‌اند. اگر چنین اتفاقی بیافتد، جامعه با این هنرمندان آشنا می‌شود و خودِ آن‌ها نیز با تجربه اجرای صحنه‌ای انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. هر چه کنسرت‌های بیشتری برایشان برگزار شود، موفق‌تر خواهند بود.

اجرا در سالن رودکی رویاهای نوازندگان جوان

پانزدهمین روز این جشنواره (سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه) به موسیقی کلاسیک در شاخه ساز ویولن، ویولا و ویلنسل اختصاص داشت. داوران این بخش متشکل از مرجان قنبری مهر، ستاره بهشتی، پانیذ فریوسفی، سیاوش ظهیرالدینی، کریم قربانی، محسن تویسرکانی و ارسلان علیزاده اجراهای شرکت‌کنندگان را بررسی کردند.

در ابتدای داوری بخش ویولن، ستاره بهشتی یکی از اعضای هیات داوران ساز ویولن خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: حاصل اشک‌هایی که ریختید و زحماتی که کشیدید را امروز روی این صحنه خواهید دید. جشنواره موسیقی جوان بخش کوچکی از یک رویداد بسیار بزرگتر است که صحنه‌گردان اصلی آن شما هستید. پس قبل شروع اجراها باید بدانید که شما برنده اصلی هستید و باید به شما و معلمان این شرکت‌کنندگان تبریک بگویم.

در حاشیه داوری‌های این روز ارسلان علیزاده یکی دیگر از اعضای هیات داوری هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ساز ویلنسل از رویای بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک برای نواختن روی صحنه تالار رودکی سخن گفت.

علیزاده با اشاره به اینکه جشنواره ملی موسیقی جوان تاثیر محسوسی بر جریان موسیقی در کشورمان داشته است، تاکید کرد: مهمترین تاثیر این جشنواره فرصتی است که برای اجرا در اختیار جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی قرار می‌دهد و این یک جریان کاملا فعال و پویاست.

این مدرس ساز ویلنسل افزود: جوانان و نوجوانانی که در جشنواره شرکت می‌کنند، چه مقام بیاورند چه حتی مقام نیاورند، فعال‌تر می‌شوند و تلاش بیشتری می‌کنند. آنان سعی دارند سطح کیفی کارشان را ارتقا بدهند و این هم برای ما که تدریس می‌کنیم و هم برای خودشان خیلی خوب است.

وی درباره نقش جشنواره موسیقی جوان در گرایش جوانان به موسیقی کلاسیک و فاصله گرفتن از سایر سبک‌های موسیقی بیان کرد: نمی‌توان گفت صد در صد این اتفاق افتاده اما بی‌تاثیر نبوده است. بدون تردید برگزاری جشنواره باعث دلگرمی علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی شده اما نقش آن در تغییر سلیقه موسیقایی نسل جوان قطعی نیست.

علیزاده درباره استقبال هنرجویان از جشنواره موسیقی جوان گفت: هر سال برگزاری جشنواره شور و هیجان قابل اعتنایی میان هنرجویان ایجاد می‌کند. جشنواره سبب می‌شود آنان بیشتر تلاش کنند و با انتشار فراخوان هر دوره، هنرجویان به تکاپو می‌افتند که درباره روند برگزاری، رپرتوار اجراها و شکل رقابت‌ اطلاعات کسب کنند. سوال می‌پرسند و پیگیری می‌کنند.

این داور جشنواره ملی موسیقی جوان درباره دلایل شوق و علاقه جوانان و نوجوانان به شرکت در این جشنواره گفت: شانس برگزیده شدن در جشنواره، فرصت به چالش کشیدن توانایی‌هایشان و تعامل و دیدار با برترین اساتید از جمله دلایلی است که هنرجویان را به شور و تکاپو وا می‌دارد اما مهمترین چیز برای آنان دیده شدن است؛ هنرجویانی به خصوص افرادی که از شهرستان‌ها در جشنواره شرکت می‌کنند، معمولا شانس اجرا در سالنی مثل سالن رودکی برایشان فراهم نیست، تک‌نوازی و برگزاری جشنواره در سالن رودکی برای آنها یک امکان جذاب است.

علیزاده بیان کرد: اجرای برنامه در تالار رودکی برای بسیاری از هنرجویان علاقه‌مند به موسیقی شبیه به یک رویاست و بارها و بارها از آنان شنیده‌ام که می‌گویند حتی اگر مقام نیاورند باز هم به دلیل نواختن در تالار رودکی از شرکت کردن در جشنواره خوشحال می‌شوند.

وی افزود: هر سال از سراسر ایران علاقه‌مندان به ساز ویلنسل در جشنواره شرکت می‌کنند و شرکت‌کنندگان این بخش به پایتخت محدود نمی‌شود. هم از شهرهای بزرگ و هم شهرهای کوچک شرکت‌کننده داریم و به خصوص از شهرهایی مانند شیراز، تبریز و اراک شرکت‌کنندگانی در جشنواره شرکت کرده‌اند که کارشان بسیار خوب بوده است.

امروز در آخرین روز از هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نوازندگان سازهای گیتار، سازهای بادی شامل هورن، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت و ریکوردر در حضور هیات داوران هر بخش به روی صحنه می‌روند.

مرحله نهایی هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به همت انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری حمیدرضا اردلان ۱۱ تا ۲۶ شهریورماه با حضور جوانان شرکت‌کننده در بخش‌های موسیقی نواحی ایران، موسیقی دستگاهی و حفظ ردیف، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک غربی در تالار رودکی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.