شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۳

نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی «معروف» برگزار شد؛

آکردی: «معنویت» متعلق به همه است/ توقع ما «تولید اثر فاخر» از سوی هنرمندان و شرکت‌کنندگان است

دومین جشنواره بین‌المللی «معروف»

سینماپرس: دبیر ستاد امر به معروف و نهر از منکر در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس، مبنی بر اینکه در فاصله برگزاری دوره اول و دوره دوم جشنواره بین‌المللی «معروف» که قریب به دو سال به طول انجامیده است، چرا ستاد امر به معروف آثار مورد نیاز برای این جشنواره را تولید یا حمایت نکرده است، اظهار داشت: حقیقت این است که ساخت فیلم و سریال در حوزه هنر نیاز به هزینه‌های بالایی دارد، در حالی که ما در ستاد، اساساً ردیف بودجه مشخصی برای این کار نداریم. وظیفه ما احیا و فعال‌سازی هنرمندان، دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند آن‌ها را در این عرصه فعال‌تر کند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی «معروف» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مدیران جشنواره، اعضای شورای سیاست‌گذاری و اصحاب رسانه در ستاد امر به معروف برگزار شد.

از اهداف جشنواره می‌توان به ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از طریق ابزارهای نوین رسانه‌ای، الگوسازی برای تولید آثار خلاق کوتاه و اثرگذار در حوزه ارزش‌های اسلامی ایرانی، ایجاد جریان اجتماعی حول محور هنر متعهد و انقلابی، ایجاد بانک محتوای فرهنگی رسانه‌ای ویژه موضوع امر به معروف، شناسایی تربیت و حمایت از هنرمندان و فعالان رسانه‌ای جوان، بازنشر آثار برگزیده در رسانه ملی و فضای مجازی و حمایت مادی و معنوی از آثار برگزیده به منظور گسترش فرهنگ و هنر مسئولیت پذیری اشاره کرد.

به گفته حجت‌الاسلام طاهری آکردی، موضوعات جشنواره شامل امر به معروف و نهی از منکر در قرآن سیره اهل بیت (ع) و سخنان بزرگان، امر به معروف و نهی از منکر در سیره شهدا، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در تعاملات اجتماعی، نقش امر به معروف و نهی از منکر در حکمرانی دینی، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در گسترش عدالت اجتماعی، نقش امر به معروف در صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در تمدن سازی نوین اسلامی، گسترش فرهنگ حیا و زیست عفیفانه، غزه و مسئولیت پذیری مسلمانان، پیامدهای بی تفاوتی اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی و جایگاه مطالبه گری مسئولانه در ارتقای ساختار اداری است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه ما دوست داریم معروف‌ها به زبان هنر در بیاید، گفت: توقع ما تولید اثر فاخر از سوی هنرمندان و شرکت‌کنندگان است. استفاده از شخصیت‌های بزرگ و متعهد هنری به ما این نوید را می‌دهد که جشنواره‌ای درخور جمهوری اسلامی مهیا کنیم. ما از تمام هنرمندان و مردم دعوت کرده‌ایم؛ چراکه معنویت متعلق به همه است. وقتی حضرت آقا شب عاشورا می‌گوید از ایران بخوان پیام دارد.

در ادامه حمید مردانی، رئیس جشنواره بین‌المللی «معروف» با اشاره به بخش‌های جشنواره گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ستاد، حضور فعال در عرصه هنر است. تاکنون تولیدات متعددی در همکاری با صدا و سیما به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان داشته‌ایم و جشنواره معروف نیز در همین مسیر گام برمی‌دارد.

وی با اشاره به قالب‌های هنری جشنواره افزود: این جشنواره در دو بخش داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود و آثار در قالب‌های فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی، نماهنگ و پادکست پذیرش خواهند شد. ورود جشنواره به عرصه پادکست از امتیازهای خاص این دوره است؛ چرا که در کشور بیش از هشت میلیون شنونده فعال پادکست وجود دارد و کمتر جشنواره‌ای به این حوزه نو پرداخته است.

رئیس جشنواره معروف درباره محورهای بین‌المللی این جشنواره گفت: در بخش بین‌الملل، تلاش می‌کنیم مظلومیت کودکان و زنان غزه را به تصویر بکشیم و از زبان هنر برای رساندن پیام‌های انسانی و ضدظلم استفاده کنیم. از اصحاب رسانه نیز انتظار داریم در این زمینه یاری‌رسان جشنواره باشند.

ناصر باکیده دبیر دومین جشنواره بین‌المللی معروف، ضمن تشریح برنامه‌های اجرایی گفت: جشنواره معروف در سراسر کشور توسط ستادهای استانی پیگیری می‌شود و برگزاری ۱۰ نشست تخصصی در موضوعات مرتبط با هنر و گفتمان‌سازی اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به موضوعات محوری جشنواره اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دوره، پرداختن به جنگ ۱۲ روزه و مقاومت مردم غزه است. همچنین نگاه ما به حوزه مقاومت و کشورهای اسلامی، نگاهی فرهنگی و مسئولانه است. شعار جشنواره امسال «هنر، رسانه و مسئولیت اجتماعی» است و همین نگاه جهت‌گیری بخش بین‌الملل را شکل داده است.

باکیده افزود: در حوزه پادکست نیز رویکردی گفت‌وگومحور داریم و از ظرفیت رسانه‌هایی مانند رادیو بهره خواهیم برد. بخش مردمی جشنواره نیز به آثار تولیدی مردم با دوربین‌ها و گوشی‌های شخصی اختصاص دارد تا هر کس بتواند سهمی در بیان معروفات داشته باشد.

در ادامه نشست در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران حاضر در نشست «حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین طاهری آکردی» دبیر ستاد امر به معروف و نهر از منکر در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس، مبنی بر اینکه در فاصله برگزاری دوره اول و دوره دوم این جشنواره که قریب به دو سال به طول انجامیده است؛ چرا ستاد امر به معروف آثار مورد نیاز برای این جشنواره را تولید یا حمایت نکرده است؟ اظهار داشت: حقیقت این است که ساخت فیلم و سریال در حوزه هنر نیاز به هزینه‌های بالایی دارد، در حالی که ما در ستاد، اساساً ردیف بودجه مشخصی برای این کار نداریم. وظیفه ما احیا و فعال‌سازی هنرمندان، دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند آن‌ها را در این عرصه فعال‌تر کند.

وی افزود: در واقع، ممکن است دغدغه‌ی هنرمندان در زمینه‌های دینی یا فرهنگی متفاوت باشد، اما ما می‌توانیم به آن‌ها انگیزه بدهیم تا به موضوع «امر به معروف» ورود کنند. وگرنه در حد محدود و کلیپ‌سازی می‌توان فعالیت داشت، اما تولید آثار فاخر، سریال یا فیلم سینمایی نیازمند هزینه‌های سنگینی است. ضمن اینکه ستاد اصلاً چنین جایگاه و کارکرد تخصصی‌ای ندارد.

او ادامه داد: به همین دلیل ما جشنواره برگزار می‌کنیم و از هنرمندان دعوت می‌کنیم تا حضور داشته باشند. وظیفه‌ی هنرمندان این است که به عنوان شخصیت‌های متعهد و متخصص وارد این حوزه شوند. این عرصه هم لزوماً ربطی به مسائل صرفاً شرعی ندارد؛ بلکه موضوعی عقلی است. در واقع «امر به معروف» یک امر عقلانی است برای اینکه جامعه بهتر اداره شود. بنابراین هرکسی هر ایده‌ای دارد می‌تواند آن را اجرایی کند.

آکردی تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش ویژه‌ای برای تولید محتوای مردمی (حتی با گوشی موبایل) در نظر گرفته‌ایم، هدف ما فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی است و در کنار آن، می‌خواهیم نیروهای جوان و هنرمندان فعال را نیز در این حوزه به حرکت درآوریم.

همچنین دبیر جشنواره تصریح نمود: معمولاً جشنواره‌ها با این پرسش روبه‌رو می‌شوند که آیا اساساً مأموریت‌شان تولید فیلم است یا نه؟ این که جشنواره‌های بزرگ کشور مانند فجر، حقیقت یا تهران، خودشان تولید می‌کنند؛ یا بستر جامعه را بررسی، آسیب‌شناسی و راهکار ارائه می‌ دهند. جشنواره «معروف» هم از این قاعده مستثنی نیست؛ هرچند من و اعضای شورای سیاست‌گذاری علاقه‌مندیم که جریان حمایت از تولید فیلم در این موضوع شکل بگیرد. چرا که ستاد می‌تواند در زمینه بسترسازی نقش حمایتی داشته باشد.

وی افزود: اما در کل، وظیفه‌ی جشنواره‌ها تولید فیلم نیست، بلکه جریان‌سازی در مسیر تولید است؛ به‌ویژه در نهادی مانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر. اگر به شعار جشنواره دقت کنید، آمده است: «هنر، رسانه، مسئولیت اجتماعی». اینجا می‌توان پرسید مسئولیت اجتماعی هنر و هنرمند در قبال جامعه چیست؟ پاسخ را می‌توان از دل فیلم‌هایی که ساخته شده یا حتی نشده‌اند بیرون کشید. می‌توان نسبت به نبود آن‌ها منتقد بود، و اگر هستند، جشنواره می‌تواند بستری برای دیده شدن، نمایش، برجسته‌سازی و مقایسه آثار در سطح ملی و بین‌المللی فراهم کند.

باکیده متذکر شد: ما از این‌که دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر نیز در قبال مسائل پیرامونی خود و مسئولیت‌های اجتماعی‌شان تولیدات هنری داشته باشند، استقبال می‌کنیم و از آن خوشحال خواهیم شد.

وی در پایان از رونمایی «نشان معروف» به‌عنوان بزرگ‌ترین جایزه جشنواره خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد جریان حمایت از آثار فاخر و شکل‌دادن به حرکتی ماندگار در عرصه هنر متعهد هستیم. جشنواره معروف، میدان رقابت همراه با رفاقت و بستری برای پیوند میان ایمان، هنر و مسئولیت اجتماعی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.