به گزارش سینماپرس، نشست خبری چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور روحاله حسینی دبیر این دوره از جشنواره که همزمان معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز هست و همچنین منوچهر شاهسواری و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح امروز شنبه اول آذر ماه در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست زینب کاظمخواه مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گفت: پیش از صدور حکم دبیری حسینی ثبتنام فیلمها آغاز شده بود ولی جنگ ۱۲ روزه تغییراتی را ایجاد کرد.
حسینی در شروع صحبت خود به جایگاه رسانه اشاره و ادامه داد: برای من رسانه نه یک همراه لحظهای، بلکه یک شریک بلندمدت برای سینماست.
در ادامه به بخشهای مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر از جمله چهار بخش رقابتی و بخش ویژه ترکیه اشاره و اعلام شد: که بیش از ۷۰۰ فیلم به جشنواره رسیده و ۵۲ اثر نمایش داده میشوند. در بخش بینالملل ۲۱ فیلم از ۱۶ کشور در جشنواره حضور دارند.
در جلوهگاه شرق نیز ۱۸ فیلم از ۱۲ کشور نمایش داده میشوند. همچنین بخش ویژه ترکیه آثار فیلمسازان برجسته این کشور را نمایش میدهد.
در بخش رقابتی هشت فیلم ایرانی حضور دارند که شامل فیلمهایی همچون «زمانی در ابدیت»، «پل»، «مرد آرام»، «مرد خاموش» و... میشود.
«کاغذ بیخط»، «درخت گلابی»، «اینجا چراغی روشن است»، «دلشدگان» بخشی از فیلمهای مرمت شده جشنواره هستند که در بخشی ویژه نمایش داده میشوند.
حسینی که تمایل داشت بدون هیچ توضیحی صرفا سوالات را پاسخ دهد، به بخش زیتون شکسته و نمایش عکسها و فیلمهایی از جنگ ۱۲ روزه و جنگ غزه اشاره کرد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اطلاعرسانی کم این دوره از جشنواره و اینکه میراثدار جشنوارهای است که شیک بوده و مهمانهای ویژه داشت، گفت: یادمان نرود در چه دورهای به سر میبریم. سال ۱۳۹۵ برجام هم امضا شده بود و فضای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی آن زمان اصلا قابل مقایسه با ۱۴۰۴ نیست. هنوز زمان زیادی از روزهایی که چند میلیون نفر از تهران خارج شدند و اسنپ بک در آستانه برگشت بود، نگذشته ولی من همه تلاش خود را میکنم جشنوارهای داشته باشیم که آبروی ما را حفظ کند.
او افزود: بنا به همین شرایط خاص ما زمان زیادی برای اطلاع رسانی نداشتیم و البته ملاحظاتی هم داشتیم.
او درباره حضور نوری بیلگه جیلان در رأس هیأت داوران گفت: این سینماگر صاحب نخل طلای کن در تیم داوری جشنواره حضور دارد و از روز افتتاحیه به جشنواره میآید.
وی درباره جایگاه خودش در سازمان به عنوان معاون نظارت و ارزشیابی و اینکه آیا فیلمها درگیر سانسور شدهاند، گفت: فیلمهایی که در جشنواره هستند، همان مسیر معمول را مثل همه فیلمها برای همه جشنواره ها طی کردند و البته رویکرد شاعرانگی ما برای جشنواره امسال در این مسیر تاثیرگذار بود.
در ادامه درباره برگزاری جشنواره در شیراز عنوان کرد: وزارت فرهنگ سالهاست که از ما میخواهند تمرکززدایی کنیم چون ایران، تهران نیست، رویدادهای فرهنگی باید به جاهای دیگر منتقل شوند. این فرصت خوبی برای ما بود برای اینکه جشنواره را به جایی ببریم که زیرساخت فرهنگی داشته باشد. رویکرد شاعرانه جشنواره هم ما را بیشتر ترغیب میکرد که جشنواره را به جایی ببریم که نامش به شعر و ادب گره خورده است. نمیشد یک سال دیگر هم صبر کرد تا ببینیم سال دیگر چه میشود به هر حال هر سال اتفاقات خاص دارد، هر زمان که بشود کار خوبی انجام داد نباید تعلل کرد. برخی نواقص را ما احتمالا نادیده میگیریم. ما سعی میکنیم جشنواره خوب و آبرومندانه باشد؛ اما به هر حال سال اول برگزاری در شیراز است و سعی میکنیم کمترین ایراد را داشته باشیم.
حسینی، در پاسخ به این سوال خبرنگار سینماپرس درخصوص زمان برگزاری جشنواره، با توجه به اینکه حدود دوماه دیگر موعد برگزاری جشنواره ملی فجر است، و در این مقطع زمانی حجم برگزاری جشنوارهها زیاد است و از طرف دیگر عموم سینماگران درگیر تکمیل تولیدات خود هستند، اساسا برگزاری جشنواره جهانی در این مقطع زمانی چه توجیه منطقی دارد؟ گفت: تاریخی که در مذاکرات قبلی پی گرفته شده بود نتیجهاش برگزاری جشنواره پنجم تا دوازدهم آذرماه بود و ما هم براساس همان قاعده پیش رفتیم. وقتی وارد لیگ جهانی میشوید باید قواعد آن را بپذیرید. جشنواره هر سال قرار است در همین زمان برگزار شود، مگر اینکه مذاکراتی با فیاپف صورت بگیرد که به نظر من جابهجایی زمان هم چیز خوبی نیست.
وی ادامه داد: وقتی شما میخواهید عضو یک سازمان بینالمللی شوید و در رده جشنوارههای «الف» یا «A» جهان قرار بگیرید و میان ۱۵ جشنواره برتر دنیا باشید، طبیعی است که باید مجموعهای از قواعد را رعایت کنید. نمیشود عضو یک ساختار بینالمللی بود و در عین حال گفت «هر طور که خودمان خواستیم عمل میکنیم». ورود به عرصه بینالملل یعنی پذیرش استانداردها و الزامات آن.
وی افزود: البته من هم اشاره کردم که شاید زمان دیگری برای برگزاری جشنواره مناسبتر بود، اما مذاکرات پیشتر انجام شده و تغییر دوباره زمان، هم به صلاح نبود و هم ما را وارد یک روند طولانی و فرسایشی میکرد. در شرایطی که ضرورت برگزاری جشنواره وجود داشت، دیگر امکان اینکه بگوییم «ما این زمان را نمیپسندیم و زمان دیگری میخواهیم» عملاً وجود نداشت.
او به سوال دیگری از خبرنگار سینماپرس با این عنوان که اگر قرار است به بُعد بینالملل جشنواره اهمیت داده شود، چرا اینقدر فرآیندها غیرمنطقی تنظیم شده است؟ از عدم اطلاعرسانیهای کامل و جامع تا پنهان کردن اقدامات و شهرستانی کردن جشنواره! اینگونه پاسخ داد: در همه جای دنیا جشنوارهها به اسم شهرها شناخته می شود. کن شهر کوچکی در جنوب فرانسه است که ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که به دلیل جشنواره فیلم کن شهره است. برگزاری جشنواره در شیراز یک مزیت است. شیراز از تهران در دنیا مشهورتر است. خیلی از مهمانان که به دلیل کاری و حرفه ای به جشنواره نیامدند با تاسف خواستند برای سال بعد در این جشنواره باشند زیرا سیاحت شیراز معنادار است.
می توانستیم در بخش اطلاع رسانی، بهتر عمل کنیم اما زمان کم، شرایط خاص، حوزه های بین الملل، دعوت از چهره های بین المللی شرایط خاص خود را دارد و امیدواریم در دوره های بعد اگر بودیم در حوزه اطلاع رسانی بهتر عمل کنیم. دوست داشتیم اخبار خیلی از فیلم ها را زودتر اعلام کنیم اما در فاصله چهار روز این را اعلام کردیم.
حسینی همچنین درباره فیلم «تهران کنارت» افزود: حذف فیلم «تهران کنارت» از جشنواره بخاطر سانسور صحت ندارد، طی یک مکالمه تلفنی خواسته شد از فیلم دعوت شود، ولی چون لیست بسته شده بود امکان حضور این فیلم نبود. البته تا جایی که میدانم فیلم متعلق به ۲۰۲۲ است و هر چند گفتند تدوین مجدد شده اما به دلیل بسته بودن جدول، فیلم در جشنواره نیست.
وی درباره نمایش فیلم «صدای هند رجب» در جشنواره گفت: من همچنان مراقبت میکنم برای اطلاع رسانی و این یکی از مواردی بود که خبررسانی درباره آن، سبب شد حضور فیلم در جشنواره منتفی شود.
او درباره انزوای فرهنگی ایران نیز گفت: ما ۲۰۰ مهمان داریم و اگر با وجود تحریمهای فرهنگی و جشنوارهای، این مهمانها به ایران بیایند گام بلندی در مسیر خروج ایران از انزوای فرهنگی برداشته میشود.
دبیر جشنواره درباره انتخاب فیلمها توضیح داد: رویکرد شاعرانهای که برای جشنواره مدنظر داریم برای ما خوشایند بود چون در واقع ارزش نهادن به یک رویکرد و شیوه زیستن و نگریستن است که بخشی از ما ایرانیها است. این دلیل ما برای بازگشت به یک هویت بود که مزیت سینمای ما در دنیا هم است. بنابراین انتخاب آثار با این رویکرد انجام شده است.
وی درباره بخش زیتون شکسته و اینکه بر صلح و پایداری تاکید دارد، پاسخ داد: در این بخش هشت فیلم حضور دارند و نام بخش نیز با نظر آقای فریدزاده (رییس سازمان سینمایی) انتخاب شده است.
حسینی درباره تغییر زمان و مکان جشنواره و تاثیر آن در ثبت رویداد در فیاپف گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر در سایت فیاپف با اطلاعات به روز، ثبت شده است. این نهاد قواعدی برای جشنوارههای رده الف دارد که پیگیریهای انجام شده پیش از حضور من به این تاریخ رسیده بود وگرنه اردیبهشت شیراز خیلی فضای دلانگیزتری دارد. با این حال اگر تصمیم به تغییر دوباره گرفته شود باید با فیاپف مطرح شود، هر چند تغییر چندباره اتفاق خوبی نیست.
او در پاسخ به سوالی درباره اینکه سال قبل فیلم «زمانی در ابدیت» مشکل مالکیت داشت، گفت: اگر مشکل برطرف نشده بود قطعا امکان نمایش فیلم در جشنواره نبود.
وی درباره بخش دارالفنون توضیح داد: ۶۰ هنرجو در این بخش شرکت میکنند که ۳۸ نفر خارجی هستند. اساتیدی هم از فیلمسازان ایرانی و خارجی دعوت شدهاند.
حسینی درباره اینکه آیا نکوداشتی در این جشنواره برگزار میشود؟ گفت: این نوع برنامهها به طور جدیتر در بخش ملی برگزار خواهد شد ولی با چهرههای بینالمللی سینما ایران صحبتهایی در حال انجام است تا در صورت نهایی شدن در اختتامیه تقدیر صورت بگیرد.
او در بخشی دیگر اشاره کرد: برنامهریزی شده است که بخشی از فیلمهای جشنواره برای عموم مردم نیز به نمایش درآید. همچنین بخشی از روزِ مهمانان خارجی هم به بازدید آنها از اماکن تاریخی شیراز اختصاص دارد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حسن معجونی، علیرضا شجاع نوری، ایرج طهماسب، همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری به عنوان همراهان و مشاوران سینمایی خود در این جشنواره نام برد.
حسینی درباره میزان مشارکت شیراز توضیح داد: شهرداری شیراز و استانداری فارس همراهی خیلی خوبی داشتند و بخش عمدهای از هزینهها را متقبل شدند و باقی را هم خود سازمان سینمایی که عدد کمتری است، متقبل شد. در این موضوع بحث پرداختهای مالی، اسکان، پروازهای خارجی و پذیرایی با استان فارس است.
در پایان این نشست بخش دیگری از پوسترها با طراحی مهدی دوایی و تیزر جشنواره رونمایی شد.
چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری روحاله حسینی در حالی از پنجم آذر در شیراز آغاز به کار خواهد کرد که هنوز اسامی فیلمها، داوران، مهمانهای خارجی و اطلاعات دقیق دیگری از بخشهای مختلف این رویداد اعلام نشده است.
ارسال نظر