دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸

پرونده دغدغه خبرنگاران به بهانه روز خبرنگار/12

خبرنگار کتاب خبرگزاری فارس: تنها انگیزه خبرنگاران کتاب علاقه شخصی است

علی الله سلیمی،

سلیمی از غیر تخصصی بودن حوزه کتاب در رسانه های کشور را بزرگترین مشکل این حوزه دانست.

علی الله سلیمی، خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری فارس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفت: فعالیت خبرنگاران حوزه کتاب هنوز جایگاه شایسته و بایسته ای در بین رسانه های مختلف کشورمان ندارد و این واقعیتی است که نمی شود انکارش کرد. بیشتر خبرنگاران حوزه کتاب اغلب به واسطه عشق و علاقه شخصی که به مقوله کتاب و کتابخوانی دارند وارد این حوزه رسانه ای شده اند و پشتوانه چندانی در بین مدیران مسئول رسانه های معتبر کشور ندارند.

وی افزود: البته به جز تعداد انگشت شماری از رسانه های اختصاصی حوزه کتاب که متاسفانه در این بخش هم برای همه فعالان این حوزه فضای لازم برای کار وجود ندارد. بنابراین، در حال حاضر بسیاری از خبرنگاران حوزه کتاب به صورت تمام وقت در بخش خبرنگاری حوزه کتاب فعالیت ندارند و اغلب آنها فعالیت اصلی خود را در حوزه های غیر از کتاب متمرکز کرده و از این طریق امرار معاش می کنند.
سلیمی تصریح کرد: به نظر می رسد در چنین شرایطی توقع رشد و پرورش خبرنگاران خبره حوزه کتاب تا حدودی دور از انتظار باشد، چرا که وقتی یک خبرنگاری نتواند در حوزه مورد علاقه خود(کتاب) به صورت تمام وقت فعالیت داشته باشد، طبیعی است که از اخبار و اطلاعات به روز و تخصصی این حوزه هم دور می ماند و آن وقت است که اخبار و گزارش های او از موقعیت و واقعیت های دنیای کتاب فاصله می گیرد و این آغاز ناهماهنگی و بحران در کار خبرنگاران بخش کتاب و کتابخوانی محسوب می شود.

این نویسنده و روزنامه نگار راه برون رفت از مشکل غیر تخصصی بودن خبرنگاری کتاب را تشکیل نهاد مستقل برای این قشر دانست و توضیح داد: در آن صورت این گروه از فعالان رسانه ای دارای هویت مستقلی می شود و می توانند موانع و مشکلات کار خود را از مجراهای قانونی پیگیری و برطرف کنند. البته اختصاص صفحه یا ستون ثابت و مستقل کتاب در رسانه ای کثیرالانتشار کشور هم می تواند تا حدودی مشکل نا هماهنگی و بلاتکلیفی خبرنگاران حوزه کتاب را بر طرف کند، چون اکنون بسیاری از روزنامه ها و نشریات کثیرالانتشار کشور صفحه یا ستون ثابت و مستقل کتاب ندارند و اغلب به صورت موردی به این موضوع می پردازند که این مسئله هم درد چندانی از مشکل خبرنگاران حوزه کتاب را درمان نمی کند.

علی الله سلیمی در پایان به نقش پررنگ رسانه های تخصصی کتاب نیز اشاره کرد و توضیح داد: البته در وضعیت کنونی نباید نقش تاثیرگذار رسانه های اختصاصی حوزه کتاب مانند خبرگزاری کتاب، هفته نامه کتاب هفته و ماهنامه های کتاب ماه را نادیده گرفت، چرا که این رسانه ها در جذب خبرنگاران حوزه کتاب تا به حال موفق عمل کرده اند و در بخش اشتغال خبرنگاران کتاب دستاوردهای مهمی داشته اند. با این حال، موفقیت های فعلی در مقایسه با تعداد خبرنگاران فعال(غیر مستقر) در بخش کتاب ناچیز است که امید می رود با راه اندازی رسانه های اختصاصی بیشتر در این زمینه، مشکل آن گروه از خبرنگاران بخش کتاب که تا به حال در رسانه مشخصی مستقر نشده اند هم برطرف و آنها هم در رسانه مشخصی مستقر و بدون دغدغه به اشتغال در حوزه مورد علاقه خود(کتاب) بپردازند.

انتهای پیام/ن.ف

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.