چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۵
فیلمهای روی پرده و روندی که شرکتهای تبلیغاتی دنبال میکنند/5
میثم مولایی: کانون طراحان تبلیغاتی بلاتکلیف ماند/فیلم دعوت تبلیغ سینما را با چهره بازیگران به تلویزیون برد

سینماپرس-گروه هفت هنر/ میثم مولایی میثم گفت: غیر از ایران مهم ترین محل عرضه آنونس فیلم برای معرفی به مخاطب شبکه های تلویزیونی هستند ولی متاسفانه در ایران با وجود گذشت سالیان دراز هنوز برای نمایش تیزرهای تلویزیونی هم مشکلات عدیده ای وجود دارد چه برسد به پخش آنونس های سینمایی.
میثم مولایی؛ تدوین گر و سازنده آنونس در گفت و گو با خبرنگار تجسمی سینما پرس، در خصوص تبلیغات سینمایی، گفت: متاسفانه روش های غالب تبلیغاتی هم چنان همان روش های قدیمی است که می توان گفت از دهه 60 به این طرف هیچ راه و روش جدیدی پیدا نشده و به آن اضافه نشده است؛ البته ممکن است در خصوص چند فیلم خاص اتفاقاتی صورت گرفته باشد ولی باز آنقدر قابل توجه و قابل قبول نبوده است که معمول شود.
وی افزود: ما در بحث تبلیغات فیلم ها هم چنان همان روش های قدیم را داریم درخصوص تبلیغات محیطی که همان بنرها و پوسترها کا رمی شوند و در بخش تصویری هم آنونس و تیزر را داریم که در یکی دو دهه اخیر به دلیل استقبال کمی که از سینما شده است آنونس هم کارکرد سابق خود را از دست داده است و تماشاکران محدودی دارد. می توان گفت یک دوم یا دو سوم از مخاطبانی که فیلم را می بینند همان مخاطبان آنونس فیلم های دیگری هم هستند که پخش می شود.
این تدوین گر تصریح کرد: یک شیوه جدید که محصول سال های اخیر است و با موفقیت بهتری به نسبت دیگر کارها مواجه بوده است انتشار آنونس فیلم در فضای مجازی است که در حال حاضر کارکرد زیادی پیدا کرده است و تهیه کنندگان هم یکی به این دلیل که رایگان بوده و دوم اینکه مخاطبان زیادی را می تواند جذب کند دنبال آن می روند و از آن استفاده می کنند.
وی اظهار داشت: تقریبا در همه کشورهایی که سینمای صنعتی دارند غیر از ایران مهم ترین محل عرضه آنونس فیلم برای معرفی به مخاطب شبکه های تلویزیونی هستند ولی متاسفانه در ایران با وجود گذشت سالیان دراز هنوز برای نمایش تیزرهای تلویزیونی هم مشکلات عدیده ای وجود دارد چه برسد به پخش آنونس های سینمایی.
فیلتر تلویزیون در تیزر و نگاه اداره نطارت و ارزشیابی در آنونس
وی در خصوص دامنه تبلیغات سینمایی درحال حاضر، اظهار داشت: اگر همین سال های اخیر را بخواهیم مقیاس قرار دهیم ما در این زمینه خیلی پیشرفتی نداشته ایم نه به دلیل اینکه سازندگان نخواسته اند کاری را عرضه کنند بلکه دلایل گوناگون دیگری دارد. به طور مثال در نقاط مختلف دنیا برای یک پوستر خوب جدای از فیلم از بازیگران عکاسی می شود و اهمیت زیادی برای این بخش قائل می شوند ولی در ایران به دلایل مختلف این کار اتفاق نمی افتد. شاید یک دلیل هزینه های بالایی باشد که وجود دارد.
مولایی ادامه داد: در مورد تیزرها هم باید بگویم اتفاق خیلی خوبی رخ نداده است باز در رابطه با آنونس اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است که خیلی هم دیده نمی شوند. در آنونس اداره نظارت ارزشیابی به ساختمان اصلی کار ضربه نمی زند ولی درمورد تیزر اوضاع متفاوت است چون با یک سازمان سخت گیری چون تلویزیون مواجه ایم و به این دلیل ارائه کار خلاقانه خیلی سخت می شود.
حجاب بازیگران زن و مشکلاتی در پخش تیزرها
وی یادآور شد: تلویزیون قواعد سختی دارد هم در مورد محتوا هم درمورد پخش تیزرها مسئله حجاب بازیگر زن در تیزر کار را خیلی محدود می کند که این یک مورد از محدودیت هایی است که وجود دارد از طرف دیگر محدودیت زمانی است که باعث می شود تیزر دیده نشود. اصطلاحا آنچه که در بخش بازرگانی اتفاق می افتد این است که زمان طلایی پخش را در بحث تبلیغات یک فیلم سینمایی در تلویزیون نمی تواند به خود اختصاص دهد.
فیلم «دعوت» راه گشای پخش تصویر بازیگران در تلویزیون برای تبلیغ
این سازنده آنونس عنوان کرد: در همین چند سال گذشته پخش تصویر بازیگر در تلویزیون ممنوع بود ولی با کاری که برای فیلم «دعوت» انجام شد متقاعد شدند این کار را انجام دهند هنوز هم این کارهای نو آورانه صورت می گیرد ولی متاسفانه محدودیت هایی برای آن وجود دارد. شرایط مالی خیلی فقیرانه تر و بدتر از اوضاع سینماست هیچ رقم قطعی ای هم درخصوص هزینه ها وجود ندارد علت آن هم نداشتن صنف است و اینکه ما یک نهاد مستقلی نداریم که آن را نظارت کند.
وی نبود دید کیفی را از مشکلات این کار دانست و گفت: در حال حاضر دید کمی نسبت به کارها وجود دارد تا دید کیفی از این رو برای دسترسی به پیشرفت قابل توجه در عرصه تبلبغات سینمایی با محدودیت های زیادی مواجهیم که بسیاری از آن ها هم فقط به حوزه سینما مربوط نمی شود. به نظر می رسد شرکت فیلمیران تلاش بیشتری برای ارائه تبلیغات متفاوت به کار می گیرد ولی به شکل پراکنده تلاش های دیگری هم توسط دفاتر دیگر انجام می شود.
مولایی در پاسخ به این سوال که کدام روش تبلیغات موثرتر است و عمیکرد بهتری دارد تصریح کرد: با توجه به ضرفیت های مختلف تبلیغاتی و پتانسیل هر فیلم می توان روش های گوناگونی را برای ارائه تبلیغات فیلم های مختلف طراحی و اجرا کرد هر فیلمی می تواند یک روش تبلیغاتی منحصر به فرد داشته باشد که می تواند موثر عمل کند ولی به طور معمول در ایران تیزر تلویزیونی برد بیشتری دارد.
«یه حبه قند» و «ورود آقایان ممنوع» موفق در تبلیغ
وی دو فیلم «یه حبه قند» و «ورود آقایان ممنوع» را در بحث تبلیغات فیلم های موفق تری خواند و گفت: از میان فیلم هایی که سال گذشته اکران شدند این دو فیلم جزو کارهایی بوده اند که تبلیغات بهتری داشته اند و موفق تر عمل کرده اند.
این تدوین گر در پایان در خصوص کانون طراحان مواد تبلیغاتی و روابط عمومی سینمای ایران، خاطر نشان کرد: جلسات مشورتی این کانون از اواسط سال 89 شروع شد و در خرداد 90 پیشنویس اساسنامه توسط هفت نفر اعضای هیئت موسس که شامل ابراهیم حقیقی، علی خسروی، سیمون سیمونیان، فرامرز روشنایی، بهزاد خورشیدی و خودم می شود، نوشته شد. این پیشنویس آماده شده و در اختیار مشاور حقوقی خانه سینما قرار گرفت و ایرادات آن با مشورت کارشناسان سینما و صنوف دیگر برطرف شد و در شهریورماه برای بررسی و تصویب اساسنامه تقدیم هیئت مدیره خانه سینما شد. ما منتظر بودیم در پاییز 90 اولین جلسه شورای عمومی کانون را به عنوان سی امین صنف خانه سینما تشکیل دهیم که متاسفانه با مشکلات پیش آمده برای خانه سینما همه چیز مسکوت مانده است و ما منتظر ادامه آن هستیم.
انتهای پیام/ن.ف
ارسال نظر