یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳
گزارش تقدیر و بزرگداشت نقاش معاصر در موزه رضاعباسی/
آیدین آغداشلو: هدفم از مرمت آثار هنری احیای زیبایی در حال انهدام است
سینما پرس- گروه هفت هر/عصر روز گذشته هفنتم مرداد ماه موزه رضا عباسی میزبان برگزاری مراسم بزرگداشت آیدین آغداشلو به عنوان نخستین رییس این موزه بود.
به گزارش خبرنگار تجسمی سینما پرس، مراسم بزرگداشت آیدین آغداشلو و افتتاح نمایشگاه تازه ترین آثار وی در حالی برگزار شد که در آن حضور چهره هایی از هنرمندان ازجمله ابراهیم حقیقی، حسن محجوبی، حبیبالله صادقی، پری ملکی و ... به چشم می خورد.
در ابتدای این مراسم شهرام حیدرآبادیان مدیر موزه رضا عباسیان به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز این بزرگداشت در منزل واقعی آیدین آغداشلو برگزار میشود. زمانی که سخن از این هنرمند می شود همه میدانیم که با یک نقاش حرفهای و گرافیست طرف هستیم که در فرهنگ و هنر ایران، جایگاه ویژه دارد و برای میراث فرهنگی این کشور ارزش قائل است.
وی افزود: شهریور سال گذشته آغداشلو برای دیدن آثار چلیپا به موزه پای گذاشت همان زمان به گپ و گفتی با وی نشستم و این حس برایم ایجاد شد که وظیفه داریم در این موزه برای آیدین آغداشلو بزرگداشت بگیریم، ضمن اینکه مجموعه آثار آیدین آغداشلو، مجموعه خوبی برای موزه رضا عباسی است که ارزش آثار این موزه را چندین برابر میکند.
پس از وی آیدین آغداشلو رشته سخن را به دست گرفت. این هنرمند نقاش و گرافیست که به مرممت آثار تاریخی نیز پرداخته است و آثار بی شماری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانیده، از نحوه ورود خود به عرصه هنر، خاطراتش گفت و رسید به تاسیس موزه و مسائلی که در این حیطه جریان داشت.
وی اظهار داشت: این نمایشگاه دومین نمایشگاه انفرادی من است که در طول عمرم در ایران برگزار کردم. اولین نمایشگاه به سال 1352 باز میگردد و پس از حدود 40 سال دومین نمایشگاه آثارم را برپا کردهام. در نتیجه امروز حس و حالم بیشتر شبیه یک جوان 18 ساله است که حس بدی نیست.
آغداشلو در خصوص نحوه تاسیس موزه رضا عباسی تصریح کرد: موزه رضا عباسی سال 1356 افتتاح شد که پیش از آن ساختمان موزه یک ساختمان مبلفروشی مربوط به آقایی به نام صادقی بود که از او خریداری شده و ظرف چهار ماه تغییر کاربری داد. پس از چهل روز اشیایی برای آن انتخاب شدند و بدین شکل اینجا تبدیل به یک موزه شد. افتتاح اینجا برایم لحظات خوشی را به همراه داشت زیرا 15 نفر بیشتر نبودیم و تا صبح در کارگاه موزه میماندیم. کارها را قاب و آثار را تنظیم میکردیم. فیروزه ناجی هم برایمان شعر حافظ میخواند.
این هنرمند ضمن بیان اینکه موزه رضا عباسی منتخبی از بهترین نمونههای هنری است و یکی از موزههای طراز اول است که بهترین اشیاء را در خود جای داده است، بیان کرد: در واقع موزه رضا عباسی میتواند یک تصور کلی درباره تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران به مخاطبش بدهد، اما این مختصر بودن چیزی از جامع و کامل بودنش کم نمیکند.
وی در ادامه سخنانش از مینا صادق مدیران سابق موزه رضا عباسی یاد کرد و گفت: امروز باید از مینا صادق نیز یاد کنم که زمانی که بنده در این موزه طراح بودم و او اینجا را مدیریت میکرد. او فرد بسیار زحمتکش و شایستهای بود و حیف که بسیار زود از میان ما رفت. همچنین باید از آقای تهرانچی نیز یاد کنم که از همان روزهای اول انقلاب، موزه رضا عباسی را اداره میکرد و او هم فرد بسیار زحمتکشی بود.
وی یادآور شد: این نمایشگاه بیشتر مربوط به مرمت آثار هنری و نه خلق آنها میشود. من از 18 سالگی قطعات خطی را میخریدم، اما چون فرد ثروتمندی نبودم بودجه محدودی را برای این کار خرج میکردم. آن زمان در چاپ گوتنبرگ کار میکردم و به خاطر حقوق پایین به خیابان مخبرالدوله میرفتم و نسخههای خطی که از بین رفته بود را میخریدم. فروشندگان آثار چون فکر میکردند این آثار از بین رفته، آنها را ارزانتر به من میفروختند. اولین اثر هنری که خریدم، بهایش 100 تومان بود و خیلی برایم گران تمام شده بود، چرا که آن زمان بنده فقط 1500 تومان حقوق میگرفتم اما این برایم آغاز خیری شد که چون پول خرید آثار گرانبها را نداشتم به کمتر قناعت کنم. این کمتر همان قطعات پاره شدهای بود که یا موش آنها را جویده بود یا بر اثر گذر زمان از بین رفته بود. من قطعات را مرتب میکردم، قسمتهای ریخته را مرمت کرده و تذهیبها را کامل میکردم. بنابراین تبدیل به یک خوشنویس، تذهیبگر و مرمتکار شدم. اگر این کارها را عاشقانه دوست نداشتم هیچ گاه هنر را نمیشناختم و مانند خیلیهای دیگر تبدیل به یک هنرمند مدرنیست میشدم.
آغداشلو ادامه داد: هیچ وقت برای مسائل اقتصادی کار مرمت آثار انجام ندادم. هدفم فقط احیای زیبایی در حال انهدام است. این نمایشگاه در حقیقت، باید تقدیم شود به تمام استادان مرمتکار و تراز اولی که هیچ کس اسمشان را نمیداند و در گمنامی محض به سر میبرند. امروز جلسه بزرگداشت من نیست بلکه بزرگداشت همه همکارانم است که من به نیابت از آنها امروز اینجا هستم. هنرمندان مرمتکار در گذشته هیچگاه برای شهرت کار نمیکردند و بیشتر آنها در گمنامی بودند، چرا که وقتی آغداشلو در مرمت آثار فعالیت میکرده هیچ امضایی پای آثار مرمتکاران نمیدید. من ذرهای بیش نیستم در قبال کسانی که آثار هنری خلق میکنند. من خودم را خادم فرهنگ عظیم این مملکت میدانم. خادمی که سعی کرده آثار هنری منهدم نشوند.
این نقاش در پایان سخنان خود در خصوص آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود، خاطر نشان کرد: این نمایشگاه «نیمه دیگر» نام دارد و فکر می کنم نام خوبی است. بخشی از این آثار شامل مرمتهای شخصی میشود که البته این مرمتها خیلی هم قابل تشخیص نیستند. گاهی آثار را طوری مرمت کردم که کسی متوجه ترمیم آنها نشود. بخش دیگر از آثار نیز مربوط به کارهایی است که به آفرینش هنری من برمیگردد.
پس از سخنان آیدین آغداشلو لوح تقدیری از جانب معاون میراث فرهنگی استان تهران تقدیم این هنرمند شد. آغداشلو که نخستین رئیس موزه رضا عباسی به شمار می رود و از زمان افتتاح موزهی رضا عباسی در سال 1356 ریاست این موزه را برعهده گرفته و تا سال 1358 این سمت را عهده دارد بود.
در بخشی از این مراسم از تازه ترین کتاب آیدین آغداشلو با عنوان «نیمه دیگر» رونمایی شد و این کتاب با قیمت 38 هزار تومان به فروش می رسید.
گفتنی است؛ نمایشگاه آثار آیدین آغداشلو نیز با عنوان «نیمه دیگر» به مدت یک ماه در موزه رضا عباسی برپاست.
انتهای پیام/ص/ن.ف
ارسال نظر