چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹

پیشگام جلوه‌های ویژه هالیوود در 92 سالگی درگذشت

ری هری هاوسن

سینما پرس- گروه سینما/ ری هری‌هاوسن؛ جادوگر جلوه‌های ویژه و پیشگام «استاپ-موشن» که تکنیک‌هایش امروزه به عنوان استاندارد این صنعت به کار می‌رود در 92 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سینما پرس، ری هری‌هاوسن؛ پیشگام و استاد صنعت جلوه‌های ویژه آمریکایی که در بسیاری از فیلم‌های سینمایی هالیوودی مانند «جنگ تایتان‌ها» (Clash of the Titans)، «سفر طلایی سندباد» (The Golden Voyage of Sinbad) و «پسران علمی- تخیلی» (The Sci – Fi Boy) فعالیت کرده بود، در 92 سالگی در لندن از دنیا رفت.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، هری‌هاوسون که در صنعت سینمای جهان به عنوان پیشگام جلوه‌های ویژه و «استاپ-موشن» به شمار می‌آید، در سال‌های 1958 و 1963 میلادی با فعالیت به عنوان مسئول جلوه‌های ویژه 2 فیلم سینمایی «هفتمین سفر سندباد» (The 7th Voyage of Sinbad) و «جیسون و آرگونادها» (Jason and the Argonauts) توانست در دهه‌های 50 و 60 میلادی به شهرت در صنعت فیلمسازی هالیوود دست پیدا کند.

 

هری‌هاوسون با تکیه بر خلاقیت خود و به وجود آوردن ابداع و ابتکار در حوزه جلوه‌های ویژه توانست تکنیک‌هایی را در این صنعت به وجود آورد که حتی فعالان این عرصه نیز از آن‌ها به عنوان استانداردهای کاری خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

ری هری هاوسن

فیلم‌های سینمایی «زمین در مقابل بشقاب پرنده‌ها» (Earth vs. Flying Saucers) در سال 1956 و «20 میلیون مایل زیر زمین» (20 Million Miles to Earth) در سال 1957 میلادی دیگر آثار برجسته این استاد جلوه‌های ویژه هستند.

 

آکادمی هنرهای تصویری و علوم اسکار در سال 1992 میلادی با اهدای یک اسکار افتخاری به ری هری‌هاوسون از این استاد جلوه‌های ویژه قدردانی کرد.

 

جورج لوکاس؛ سازنده مجموعه فیلم‌های معروف و پرفروش «جنگ ستارگان» (Star Wars) درباره این عجوبه جلوه‌های ویژه گفته است که ری الهام‌بخش تمام کسانی است که در صنعت جلوه‌های ویژه فعالیت می‌کنند.

 

انتهای پیام/ ع م

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.