شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹

فرهادی در جلسه مطبوعاتی کن شصت و ششم:

اینکه فکر کنم وقتی از کشورم بیرونم می‌توانم عوض شوم دروغ است

نشست فیلم گذشته

سینماپرس-گروه سینما/چهارمین روز شصت و ششمین فستیوال کن در حالی برگزار شد که فیلم گذشته اصغر فرهادی به عنوان نخستین تجربه فیلم سازی او در خارج از ایران، توانست نظر منتقدین فستیوال را از همان نمایش اولیه به خود جلب کند .

به گزارش سینماپرس، در جلسه مطبوعاتی  فیلم  که در آن اصغر فرهادی به همراه بازیگران فیلم، برنیس برژو، علی مصفا، طاهر رحیم، پولین بورله و  تهیه کننده فیلم الکساندر مله گی حضورداشتند سوالات بسیاری درباره فیلم مطرح شد.  

 

فرهادی در جلسه خبری فیلم درباره مضمون فیلم که مانند یک جدایی مضمونی خانوادگی است، رابطه یک زن و مرد را کهن سال ترین رابطه بشری دانست و گفت: مشکلات خانوادگی به عنوان سوژه فیلم همیشه تازه است و من فکر می کنم اگر همه عمرم را درباره این بستر کار کنم باز هم جای کار دارد.  

 

  بستر داستان فیلم  «گذشته» که بیشتر در نماهای داخلی فیلم برداری شده تا حد زیادی فیلم را از قید و بند  مکان زمان و تعلق به ملیتی خاص آزاد می کند  و همین رهایی در کنار طرح موضوعی خانوادگی باعث شده مخاطبان بیشتری بی واسطه با فیلم ارتباط برقرار کنند.

 

 

نشست فیلم گذشته

فرهادی که با در توضیح درباره ملیت فیلم و این که این  فیلم متعلق به ایران یا فرانسه است، ارزیابی فیلم را ورای چنین پارامترهایی دانست  دانست و گفت: اگر کسی در کشوری دیگر داستان بنویسد به این معنی نیست که فیلم مال آن کشور است و هر تماشاگری می تواند فیلم را متعلق به ملیت خودش بداند.

 

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره سانسور از او پرسیده بود پاسخ داد: به نظر من سانسور دو نوع است سانسور رسمی وسانسوری که درون شما است و در تمام لحظات زندگی شما وجود دارد .این سانسور ممکن است ناشی از وضعیت اجتماعی یا اقتصادی شما باشد . من وقتی از کشورم بیرون می آیم شاید یک سری از محدودیت های ایران را نداشته باشم اما نوع دیگری از محدودیت ها را دارم  این که فکر کنم وقتی از کشور بیرون آمدم می توانم عوض شوم  دروغ است. این جا تنها من آرامش بیشتری دارم.

 

او درباره پیشنهادهای کار در هالیوود بعد از جایزه اسکار ، این پیشنهاد ها را وسوسه انگیز  توصیف کرد و گفت: پس از اسکار من پیشنهادهای زیادی از هالیوود داشتم ولی تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم چون نمی خواستم قبل از من برای انتخاب  هنرپیشه ها و ... تصمیم گرقته شود،  من اجازه می دهم داستان به من بگوید چه کنم و خودم را محدود نمی کنم.

 

بازیگر نقش اول زن فیلم برنیس برژو، که  سال گذشته در مراسم  اسکار با فیلم  آرتیست به شهرت جهانی رسید فیلم گذشته ساخته اصغرفرهادی را شبیه زندگی توصیف کرد و گفت این فیلم مرا یاد کتابی می اندازد  که در بیست سالگی خواندم داستانی که هر باراز نقطه نظر پرسوناژهای متفاوت بازگو می شد در فیلم جدایی هم همین طور بود و این درست مثل زندگی است.

 

این فیلم  که هم اکنون برپرده سینماهای فرانسه هم زمان با فستیوال  کن به نمایش در آمده، قرار است به زودی در ایران نیز اکران شود و شنیده های منتقدین بین المللی حاضر در جشنواره کن حکایت از آن دارد که باید منتظر شنیدن اخبار  موفقیت آمیز دیگری درباره سینمای ایران بود.

-----------------------------

 

عکس و گزارش از: الهام طهماسبی

 

انتهای پیام/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.