یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵

بهزاد ابتهاج:

بازگشایی خانه سینما ارتباطی به شورای عالی سینما ندارد

بهزاد ابتهاج

سینماپرس- گروه سینما/ مشاور حقوقی سازمان سینمایی معتقد است: بازگشایی خانه سینما ارتباطی به شورای عالی سینما ندارد و تنها موجع قانونی در مورد صدور مجوز موسسات، هیات نظارت بر مراکز فرهنگی وزارت ارشاد است و هیچ مقام دیگری اجازه صدور مجوز برای خانه سینما را ندارد.

بهزاد ابتهاج در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس اظهار کرد: ما موظف بودیم که اساسنامه خانه سینما را با قانون تطبیق دهیم تا پس از تایید در هیات نظارت بر مراکز فرهنگی به عنوان یک انجمن و یا مجموعه ای از صنوف قانونی سینمایی به کار خود ادامه دهد.

 

وی در ادامه افزود: هر کس که بخواهد فعالیت صنفی در حوزه فرهنگ انجام دهد باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کند. هیات هفت نفره تدوین اساسنامه در واقع به خواست رئیس جمهور تشکیل شد تا با تعامل دو طرف خانه سینما و دولت، اساسنامه ای پیشنهاد شود. این اساسنامه با اصلاحات بنده و وکیل خانه سینما کامل ترین و جامع ترین اساسنامه ای است که خانه سینما داشته و مطمئنا از هیات نظارت بر مراکز فرهنگی مجوز می گیرد.

 

این کارشناس حقوقی با اشاره به غیر دولتی و مستقل بودن به عنوان خصیصه های اصلی خانه سینما تصریح کرد: اعضای خانه سینما استقلال کامل خواهند داشت. دولت هم ترجیح می دهد مسائل جزئی سینما از طریق خود سینماگران حل شود مگر این که فعالیتی غیر قانونی صورت گیرد. همچنین در تغییرات جدید هر صنف سه حق رأی در مجمع عمومی دارد که این مسئله باعث می شود سینماگران بیشتری در مورد مصوبات نظر دهند و تصمیمات محدود به عده خاصی نشود.

 

وی درباره تغییرات اساسنامه توضیح داد: در ماده دوم اساسنامه که توسط هیات هفت نفره هم به امضا رسیده بود آمده که باید خانه سینما از صنوف قانونی تشکیل شود به همین دلیل صنوف قدیمی خانه سینما که هنوز برای قانونی شدن اقدامی نکرده اند باید مطمئن باشند که آمدن یا نیامدن صنوف قدیمی تاثیری در روند بازگشایی خانه سینما نخواهد داشت و اگر ظرف مدت یک ماه اقدامی برای قانونی شدن از سوی صنوف قدیمی صورت نگیرد صنوف قانونی جدید معرفی می شوند.

 

ابتهاج تاکید کرد: تکلیف خانه سینما تا ده روز دیگر مشخص می شود و هیات پنج نفره برای بازگشایی خانه سینما تمام صنوف را سریع تر ثبت می کنند و پیش بینی من این است که خانه سینما پیش از انتخابات باز می شود.

 

 انتهای پیام/ف/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.