یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵

چهره‌های بین‌المللی ایرانی در سینمای جهان/ 2

حسین امینی؛ مردی که با «دوچهره از ژانویه» 2014 می‌آید

حسین امینی

سینما پرس- گروه سینما/ حسین امینی از جمله هنرمندان ایرانی است که توانسته با فعالیت حرفه‌ای در حوزه‌های نویسندگی و کارگردانی به شهرتی جهانی دست یابد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، حسین امینی در تاریخ ۱۸ ژانویه سال ۱۹۶۶ میلادی از پدری ایرانی و مادری بریتانیایی در ایران به دنیا آمد و زمانی که او ۱۱ سال داشت به همراه خانواده‌اش به انگلستان نقل مکان کردند.

 

امینی در سال ۱۹۹۲ میلادی در نخستین تجربه فیلمنامه نویسی خود نگارش فیلمنامه فیلم تلویزیونی «مرگ نور» (The Dying of the Light) به کارگردانی پیتر کاسمینسکی را برعهده گرفت و برای نوشتن فیلمنامه این اثر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه فیلم تلویزیونی درام در مراسم اهدای جوایز «بفتا» شد.

 

فیلم تلویزیونی «اسرار عمیق» (Deep Secrets) در سال ۱۹۹۶ دومین پروژه امینی بود که به عنوان فیلمنامه نویس در آن فعالیت کرده است. «اسرار عمیق» هیچ جایزه و یا نامزدی را در هیچ جشنواره و مراسم اهدای جوایزی برای امینی به ارمغان نیاورد، اما این نویسنده مستعد ایرانی پس از این اثر بود که وارد صنعت سینما شد.

 

حسین امینی در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار نویسندگی فیلمنامه یک فیلم سینمایی به نام «جود» (Jude) را برعهده گرفت. مایکل وینترباتم کارگردان «جود» است و امینی فیلمنامه این فیلم سینمایی را براساس رمانی با همین نام از توماس هاردی نوشته است.

 

فیلم سینمایی «جود» به عنوان نخستین تجربه سینمایی امینی بسیار برای او خوش یمن بود، زیرا این نویسنده خوش ذوق ایرانی برای فعالیت در این پروژه نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی در مراسم اهدای جوایز «ستلایت» شد.

 

موفقیت امینی در سینما به فیلم سینمایی «جود» ختم نشد. او که در دومین تجربه سینمایی خود در سال ۱۹۹۷ فیلمنامه فیلم سینمایی «بال‌های قو» (The Wings of the Dove) را نوشت توانست برای این اثر نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار را در کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کند. امینی فیلمنامه این فیلم سینمایی را بر اساس رمانی با همین نام از هنری جیمز نوشته است.

 

«بال‌های قو» به کارگردانی یان سافتلی علاوه بر نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، در سه بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (هلنا بونهام کارتر)، بهترین فیلمبرداری (ادواردو یرا) و بهترین طراحی لباس (سندی پاول) نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

 

پس از موفقیت در فیلم سینمایی «بال‌های قو» امینی مدتی از صنعت سینما دور ماند و در نهایت پس از غیبتی ۵ ساله با نوشتن فیلمنامه فیلم سینمایی «چهار پر» (The Four Feather) به کارگردانی شکار کاپور دوباره پا به این عرصه نهاد. پس از نگارش فیلمنامه «چهار پر»، این هنرمند صاحب نام ایرانی به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ میلادی در ۲ فیلم سینمایی نچندان معروف «گلوله مرگبار» (Killshot) و «شانگهای» (Shanghai) به عنوان فیلمنامه نویس فعالیت کرد.

 

امینی که ۱۴ سال از آخرین حضورش در محافل بین‌المللی برای دریافت جایزه می‌گذشت، سرانجام در سال ۲۰۱۱ میلادی با نوشتن فیلمنامه «راننده» (Drive) به جشنواره‌ها و مراسم‌های اهدای جوایز مهم و معتبر بین‌المللی بازگشت. امینی که فیلمنامه «راننده» را براساس داستانی از جیمز سالیس نوشته بود برای نگارش فیلمنامه این اثر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتابسی در مراسم‌ها و جشنواره‌های معتبری مانند «انجمن منتقدان فیلم آستین»، «انجمن منتقدان فیلم اوهایو مرکزی»، «انجمن منتقدان فیلم شیکاگو»، «جامعه منتقدان فیلم آنلاین» و «جامعه منتقدان فیلم سن دیگو» شد.

 

وی در سال ۲۰۱۲ نیز با نوشتن فیلمنامه فیلم سینمایی «سفید برفی و شکارچی» (Snow White and the Huntsman) نگارش فیلمنامه یک فیلم تجاری هالیوودی را نیز در کارنامه خود ثبت کرد. راپرت ساندرز کارگردان «سفید برفی و شکارچی» است و این فیلم فانتزی توانست فروشی برابر با ۳۹۶ میلیون دلار در سینماهای سراسر جهان برای خود رقم بزند.

 

حسین امینی

این نویسنده توانای ایرانی در سال جاری میلادی برای نخسین بار با ساخت فیلم سینمایی «دو چهره ژانویه» (The Two Faces of January) در حوزه کارگردانی سینما نیز وارد شده است. امینی علاوه بر کارگردانی، براساس رمانی از پاتریشیا های‌اسمیت فیلمنامه این فیلم سینمایی را نیز نوشته است و بازیگران مطرحی مانند کریستن دانست، ویگو مورتنسن و اسکار ایساک در این فیلم سینمایی بازی کرده‌اند.

 

فیلم سینمایی «دو چهره ژانویه» داستان یک هنرمند رند، همسرش و یک بیگانه را به تصویر می‌کشد که پس از به قتل رسیدن یک مامور پلیس توسط یکی از آن‌ها، این سه تلاش می‌کنند به خارج از کشور فرار کنند. «دو چهره ژانویه» از ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی روی پرده سینماها می‌رود.

 

فیلم‌های سینمایی «چهل و هفت رونین» (۴۷ Ronin) و «خائنی از نوع ما» (Our Kind of Traitor) نیز آخرین پروژه‌های امینی در حوزه فیلمنامه نویسی هستند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی روی پرده سینماها می‌روند.

 

--------------------------------------------------

گزارش و ترجمه از عارف محمدزاده

 

انتهای پیام/ن.ف

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.