جبار آذین در گفتوگو با سینماپرس به شرح زیر به نقد شفاهی فیلم «به خاطر پونه» به کارگردانی هاتف علیمردانی پرداخت:
تقابل سطحی سنت و مدرنیته با موضوع تعصب، مضمون اصلی سومین ساخته «هاتف علیمردانی» به نام «به خاطر پونه» است. این فیلم خانوادگی و اجتمایی با به تصویر کشیدن زندگی و باورهای دو خانواده سنتی (مجید) و به اصطلاح مدرن و لیبرال (پونه) و طرح سوتفاهم ها و اختلافات مجید و پونه با برجسته کردن ویژگی های خانواده های غیر سنتی، به تحقیر زندگی سنتی می پردازد. این نوع نگاه و تلقی فیلم را اعتیاد و تعصب کورکورانه مجید در اختیار فیلمساز قرار داده است.
به عبارتی توهمات و تعصبات مجید ناشی از اعتیاد او است نه واقعیت های شخصیتی پونه، فیلمساز با تامین نگاه مجید به خانواده سنتی خود، نوع زندگی سنتی را نقد و ترد می کند.
جانبداری فیلم با پررنگ کردن خانواده پونه و خود این کاراکتر، از زندگی لیبرالی و مانور روی تعصب مجید که ربطی به باورهای او ندارد و تنها حاصل اعتیاد او است؛ اما فیلمساز می خواهد آن را به اعتقادهای سنتی و دینی مرتبط کند، از به خاطر پونه یک فیلم ناقص، شعاری و درباره مقوله های سنت و مدرنیته ساخته است.
علیمردانی به جای ارائه تصاویر تحلیلی و درست از زندگی اجتماعی کشور با طرح یک جانبه محق بودن پونه و باطل بودن مجید برای دفاع از پونه از نوع زندگی غیر سنتی و غیر دینی دفاع می کند.
در هر حال به خاطر پونه به عنوان سومین تجربه فیلمسازی علیمردانی فیلمی قابل بحث و نقد است و این یک امتیاز برای آن محسوب می شود به اضافه آن که کارگردانی این فیلم نسبت به کارهای قبلی او بهتر بوده و بازی های بازیگران اصلی آن خوب است.
نظرات