یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹

نقد شفاهی

«به خاطر پونه» فیلمی ناقص و شعاری است

هانیه توسلی و فرهاد اصلانی در فیلم سینمایی «به خاطر پونه» به کارگردانی هاتف علیمردانی

سینماپرس-گروه سینما/ جبار آذین در نقد فیلم «به خاطر پونه» گفت: جانبداری فیلم با پررنگ‌کردن خانواده پونه و خود این کاراکتر، از زندگی لیبرالی و مانور روی تعصب مجید از به خاطر پونه یک فیلم ناقص و شعاری ساخته است.

جبار آذین در گفت‌و‌گو با سینماپرس به شرح زیر به نقد شفاهی فیلم «به خاطر پونه» به کارگردانی هاتف علیمردانی پرداخت:

 

تقابل سطحی سنت و مدرنیته با موضوع تعصب، مضمون اصلی سومین ساخته «هاتف علیمردانی» به نام «به خاطر پونه» است. این فیلم خانوادگی و اجتمایی با به تصویر کشیدن زندگی و باورهای دو خانواده سنتی (مجید) و به اصطلاح مدرن و لیبرال (پونه) و طرح سوتفاهم ها و اختلافات مجید و پونه با برجسته کردن ویژگی های خانواده های غیر سنتی، به تحقیر زندگی سنتی می پردازد. این نوع نگاه و تلقی فیلم را اعتیاد و تعصب کورکورانه مجید در اختیار فیلمساز قرار داده است.

 

به عبارتی توهمات و تعصبات مجید ناشی از اعتیاد او است نه واقعیت های شخصیتی پونه، فیلمساز با تامین نگاه مجید به خانواده سنتی خود، نوع زندگی سنتی را نقد و ترد می کند.

 

جانبداری فیلم با پررنگ کردن خانواده پونه و خود این کاراکتر، از زندگی لیبرالی و مانور روی تعصب مجید که ربطی به باورهای او ندارد و تنها حاصل اعتیاد او است؛ اما فیلمساز می خواهد آن را به اعتقادهای سنتی و دینی مرتبط کند، از به خاطر پونه یک فیلم ناقص، شعاری و درباره مقوله های سنت و مدرنیته ساخته است.

 

علیمردانی به جای ارائه تصاویر تحلیلی و درست از زندگی اجتماعی کشور با طرح یک جانبه محق بودن پونه و باطل بودن مجید برای دفاع از پونه از نوع زندگی غیر سنتی و غیر دینی دفاع می کند.

 

در هر حال به خاطر پونه به عنوان سومین تجربه فیلمسازی علیمردانی فیلمی قابل بحث و نقد است و این یک امتیاز برای آن محسوب می شود به اضافه آن که کارگردانی این فیلم نسبت به کارهای قبلی او بهتر بوده و بازی های بازیگران اصلی آن خوب است.

نظرات

  • رامین ۱۳۹۲/۰۷/۲۵ - ۲۳:۲۵
    11 0
    لطفا جواب این سوال رابدهید که آیا ظن مجید به پونه (با توجه به سکانس آخر فیلم) درست بود یا نه؟ و آیا با توجه به شخصیت ارائه شده از پونه (دروغگویی) بیننده میتواند درباره دروغ گفتن پونه نسبت به خراب بودن زنگ شک کند یا خیر. این سوالات مسایلی است که در نقدهای ارائه شده بی جواب است
  • آرشام ۱۳۹۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۰
    3 0
    کاملا مشخص شد که پونه خیانت کرد . مگه سکانس هواپیما رو متوجه نشدید ؟ حق با مجید بود
  • شادی ۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۱۹:۱۱
    1 0
    آقا یا خانم منتقد در انتهای فیلم مشخص شد که مجید در تمام مدت درست میگفته

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.