یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳

نظرات داوران «جایزه بزرگ شهید آوینی»/

«تعهد» سرآمد اندیشه های آوینی است/ سیدمرتضی سینمای مستند را متحول کرد

پوستر چهارمین جایزه بزرگ شهید آوینی

داوران چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی که امروز مراسم اختتامیه آن در تالار وحدت برگزار خواهد شد درباره فیلم‌های این جشنواره اظهار نظر کردند.

به گزارش سینماپرس، در آستانه آیین پایانی این رویداد، سه تن از اعضای هیات داوری جایزه بزرگ شهید آوینی، به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

 شیخ طادی: تعهد، سرآمد اندیشه های شهید آوینی است

پرویز شیخ طادی کارگردان سینما و عضو هیات داوران گفت: این رویداد با عنوان جایزه بزرگ شهید آوینی برگزار می شود، اما به دلیل گستردگی فراخوان شاهد حضور آثاری با موضوعات مختلف و ساختارهای متفاوت بودیم. فیلم های این دوره جایزه بزرگ شهید آوینی به حدی خوب بود که می توان ادعا کرد اگر سینمای مستند به همین میزان خوب پیش رود، سینمای داستانی اعتبار خود را از دست می دهد؛ چراکه مستندهایی با این کیفیت می تواند تاثیر شگرفی بر مخاطب داشته باشد.

وی افزود: این فیلم ها در مقایسه با سینمای داستانی علاوه بر اینکه ساختار و تکنیک خوبی داشتند، سرگرم کننده و تاثیر گذار هم بودند و لازم است که جدی تر گرفته شوند. البته تعداد کمی از این آثار هم به بازسازی صددرصد از یک موضوع پرداخته و به نوعی از نگاه زیبایی شناسی دور شده و فقط به جنبه های تاریخی توجه نشان داده بودند؛ در حالیکه مخاطب سینمای مستند جدا از اینکه به دنبال دریافت اطلاعات تاریخی است، به وجه زیبایی شناسی آثار هم توجه نشان می دهد و اگر کارگردانی به این موارد توجه نداشته باشد، مخاطب خود را از دست می دهد.

شیخ طادی در پایان گفت: همانطور که «تعهد» سرآمد گفت‌و‌گو ها و اندیشه های شهید آوینی است، روح کلامی که وی بدان معروف است نیز در آثار مستندسازان وجود داشت و آنها کاملا متعهدانه نسبت به اجتماع، مخلوقات خداوند و حتی محیط زیست حرکت کرده بودند که جای تقدیر دارد.

عطارپور: نگاه زیبایی شناسی شهید آوینی سبب تحول سینمای مستند شد

اُرد عطارپور دیگر عضو هیات داوری نیز گفت: جایزه بزرگ شهید آوینی هم مانند سایر جشنواره ها دارای آثاری ضعیف، متوسط و خوب بود، اما به طور کلی فیلم هایی که ساختار خوبی دارند، همیشه موفق هستند.

وی افزود: این رویداد ترکیبی از فیلم های مختلف با موضوعات کاملا متفاوت اعم از دفاع مقدس، مستندهای سیاسی و اجتماعی بود؛ به همین دلیل از نظر فرم و شکل نمی شود فیلم ها را در یک دسته بندی قرار داد و برای عموم یک توصیه کلی در نظر گرفت. البته گستردگی فراخوان و اینکه از گونه های مختلف سینمای مستند، فیلمی در این رویداد پذیرفته شده است، ضعف جایزه بزرگ نبوده بلکه ویژگی خوب این رویداد مهم است.

عطارپور خاطرنشان کرد: با برگزاری جایزه بزرگ شهید آوینی یک مرکز رقابتی شکل می گیرد، فیلمسازان از فعالیت و تکنیک هایی که در فیلم های مختلف مورد استفاده قرار گرفته مطلع می شوند و همین امر امتیاز خیلی خوبی برای رویدادی با عنوان جایزه بزرگ شهید آوینی است. 

وی افزود: با توجه به شناختی که از شهید آوینی دارم، وی انسانی بسیار مهربان و صادق بوده است. شهید آوینی به نوعی تاریخ جنگ را از زاویه دید خود بیان می کرد و هدفش این نبود که ساخت فیلم مستند را در شکل های مختلف امتحان کنند. مستند به عنوان ابزاری بود که بتواند دیدگاه خود را به خصوص درباره جنگ بیان کند، اما وی با نگاه زیبایی شناسی توانست جریان سینمای مستند را متحول سازد و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

حیدری فاروقی: ویژگی آثار شهید آوینی عنصر پرسش گری است

رامین حیدری فاروقی هم ضمن اشاره به دشواری کار هیات انتخاب جایزه بزرگ شهید آوینی تصریح کرد: کار مشکلی که هیات انتخاب در زمینه بررسی آثار انجام داده بود، سبب شد هیات داوری شاهد مجموعه ی خوب و  قابل قبول از آثار مستند باشد.

وی افزود: هر بار که عضو هیات انتخاب یا داوری بودم، با آثاری برخورد داشتم که از نظر تکنیک و ساختار دارای نقاط ضعفی بودند؛ زیرا برخی فیلمسازان مقید به کیفیت اثری که به جشنواره ارائه می دهند نیستند و توجه ندارند که این اثر به عنوان نمونه در جشنواره مورد بررسی قرار می گیرد. در نتیجه طبیعی است که از مجموع 300 فیلم تنها 10 درصد می تواند نظر هیات داوری را به خود جلب کند؛ در صورتی که اگر فیلمسازان ریتم، تصویر و عنصر ایده پردازی را با نگاه جدی دنبال می کردند، شاهد آثاری با کیفیت مطلوبی بودیم.

فاروقی افزود: در حال حاضر هنوز اتفاق نظر تبیین شده درباره نحوه نگرش شهید آوینی به هنر و سینما، به عنوان نمونه ای که همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند و آن را ملاک انتخاب آثار قرار دهند، وجود ندارد. افراد متعددی بخش های مختلفی از نگاه او را مورد توجه قرار می دهند و آن را نگاه مرکزی می دانند.

وی در پایان گفت: ویژگی شهید آوینی گذشته از جریان تماتیک و معنوی که در مورد آثار دفاع مقدس وجود دارد و حائز اهمیت است، عنصر پرسش گری در حوزه معانی و شکل روایت و ابزاری است که در اختیار فیلمساز قرار دارد، در نتیجه آثاری که روش‏مند، خلاق تر و دارای نوعی پیشنهاد برای استفاده از ابزار سینماست، در نگرش آوینی جای می گیرد.

گفتنی است؛ آیین پایانی چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی، از ساعت 18 امروز؛ یکشنبه 12 آبان ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.