شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵

سینما و فقدان پژوهش/

آذین: تاسیس پژوهشگاه برای رفع معضل تحقیقات سینمایی لازم است

جبار آذین

یک منتقد با بیان اینکه تحقیق و پژوهش پاشنه آشیل سینمای ایران است، گفت: برای رفع این نقیصه به همت مدیران تشکلی به عنوان پژوهشگاه مدیریت هنری تشکیل شود و در آن گروه‌ها و تیم‌ها پیش از نگارش هر فیلمنامه‌ای در خصوص سوژه و ارتباط درست با موضوع تحقیق کنند تا به مرور سینمای ایران از این معضل رهایی یابد.

«جبار آذین» منتقد و کارشناس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد این سوال که آیا اساساً تحقیق در سینمای ایران وجود دارد، اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلات اساسی تولیدات فرهنگی و هنری به ویژه آثار سینمایی ما ضعف تحقیق و پژوهش است اما پاشنه آشیل سینمای ایران را به نوعی بحث تحقیق و پزوهش شکل میدهد.

وی در ادامه افزود: بسیاری از فیلمنامه‌نویسان و کارگردان های سینمای ایران در ارتباط با مقوله مهم تحقیق در خصوص موضوع ها و مضامین که در داستان ها، فیلمنامه ها و فیلم های خود مورد استفاده قرار می دهند، بی اعتنا و کم توجه هستند. از همین رو اغلب آثار اجتماعی، تاریخی و دینی به دلیل ضعف در مورد سوژه های خود  و جایگاه اجتماعی و اعتقادی آن ها جزو محصولات شاخص به شمار نمی آیند.  

آذین تصریح کرد: بدیهی است که تولید یک اثر تاریخی نیازمند مطالعه و کنکاش تاریخی است وگرنه داشتن توانایی های فیلمسازی، امکانات و بودجه به خودی خود نمی تواند هنرمندساز باشد.

این منتقد در ادامه افزود: به عنوان مثال هم اکنون فیلم تاریخی «استرداد» ساخته علی غفاری بر پرده سینماهای کشور است. بزرگترین مشکل ساختار، موضوعی این فیلم نداشتن تحقیق درست و جامع در مورد رخدادی است که فیلم آن را دستمایه خود قرار داده است.

این منتقد و روزنامه نگار ادامه داد: یا در اثر سینمایی دیگری بدون بحث و بررسی و کاوش مناسب فیلمی در ارتباط با مقوله های اعتقادی و دینی از جمله مسئله روح ساخته می شود که ارتباط عمیق و درستی با دین و باورهای مذهبی ندارد و به همین دلیل مورد مخالفت اهالی دین و تاریخ قرار می گیرد.

«جبار آذین» در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: برای رفع این نقیصه که متاسفانه  هیچ جایگاه شایسته‌ای در سینمای ایران به ویژه تولیدات تجاری آن ندارد باید به همت مدیران سینمایی و سینماگران متعهد، تشکل هایی به عنوان پژوهشگاه موضوع های هنری و سینمایی ساخته یا تشکیل شود و در آن گروهها و تیمها پیش از نگارش هر فیلمنامه ای در خصوص سوژه ها و ارتباط درست آن با سایر مسائل اجتماعی، تحقیق کنند تا شاید آثار هنری ما به مرور از این معضل رهایی یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.