مریم وطن پور؛ مجری برنامه کودکان در تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس در رابطه با حضور مجریان کودک در تلویزیون و نیاز به تغییر ساختار این نوع از برنامه ها اظهار داشت: به عقیده من تعداد مجری های کودک با عنوان خاله یا عمو در تلویزیون روز به روز کم و کمتر می شود و برنامه های کودکان و نوجوانان در سالهای اخیر روند رو به رشدی را نداشته است و در حقیقت مجریانی که با این عناوین در برنامه ها حضور دارند افرادی هستند که سالهاست با همین عنوان در تلویزیون مشغول به فعالیت هستند اما از سویی به نظر می آید دوران این عناوین هم به سر آمده و باید شکلی جدید از اجرا در این حوزه به وجود بیاید.
وی با بیان اینکه صدا و سیما حکم یک پدر را برای برنامه سازان را دارد، ادامه داد: همه دوستانی که در تلویزیون کار می کنند می دانند که بخش اعظمی از مشکلات ما در حوزه برنامه سازی مشکل مالی است، از بچگی به همه ما در خانواده های خود یاد داده اند که باید وقتی پدر خانواده مشکل مالی دارد به او احترام گذاشته و رعایت برخی از مسائل را بکنیم و در مقابل نیز پدر خانواده باید بر تلاش خود در جهت رفاه خانواده و فرزندانش بیشتر کند، به اعتقاد من صدا و سیما نیز حکم یک خانواده را دارد خانواده ای که گروه هایی مثل فیلم و سریال، کودک و نوجوان و ... حکم بچه هایش را دارد، الان این پدر دچار شرایطی خاص شده است و من فکر می کنم که بخش اعظمی از مشکلات ما در حوزه تولیدات به بی پولی پدر خانواده باز می گردد، به هر حال من امیدوار هستم که این مشکلات هر چه زودتر بر طرف شود.
وی در خصوص تفاوت برنامه های کودک و نوجوان در ایران با سایر کشورها و همچنین تفاوت اجرا تصریح کرد: در تمام دنیا برنامه های تلویزیونی کودکان برنامه های تولیدی هستند که مورد استقبال هم قرار می گیرند اما در ایران بیشتر این برنامه ها برنامه های زنده ای هستند که با حضور عده ای از کودکان پخش می شود که البته به دلیل عادت کردن مخاطب به این نوع از برنامه ها مورد استقبال نیز قرار می گیرند، البته بحث من خوب یا بد بودن این نوع از برنامه ها نیست بلکه به عقیده من برنامه سازی در ایران برای کودکان مطابق با استانداردهای جهانی نیست. و این نوع از برنامه سازی که ما در ایران پیش گرفته ایم در جهان خیلی مجاز نیست.همانطور که گفتم در رابطه با این مسائل از پدر خانواده کمک گرفت.زمانی که یک برنامه تولیدی برای بچه ها ساخته می شود، دست مچری نیز در برنامه تولیدی بازتر می شود.
وطن پور با بیان اینکه حضور اسپانسر ها در برنامه های کودکان اقدامی نادرست است، ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی برنامه سازان مجبور به استفاده از اسپانسرها در برنامه های خود هستند، وقتی هم که اسپانسر حضور پیدا می کند در برنامه قطعا کالای خود را معرفی خواهد کرد، احساس من این است که در این شرایط هنر عوامل برنامه با کالا مقایسه می شود، همه افرادی که برای ساختن یک برنامه تلاش می کنند، درس خوانده اند و استعداد دارند و این مقایسه شدنشان با یک کالا اصلا خوب نیست از سوی دیگر بچه ها نسبت به این نوع سیستم اجرا اعتماد نمی کنند و این یک آسیب جدی در برنامه های کودک محسوب می شود.
ارسال نظر