«جبار آذین» منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «خسته نباشید» نخستین ساخته محسن قرائی و افشین هاشمی، اظهار داشت: «خسته نباشید» اثری پذیرفتنی با ساختاری جمع و جور، موضوعی ملموس و محتوایی انسانی است. فیلمی که در آشفته بازار تولید فیلم های بی محتوا، بدون هویت و کاسبکارانه، تماشاگر را آزار نمی دهد و خستگی را با چاشنی زبان، درک مشترک و همدلی آدم ها از هستی از تن او خارج می کند.
وی در ادامه افزود: «محسن قرائی» با تاثیرگیری از فیلم سینمایی «یک حبه قند»، شیوه فیلمسازی و فیلمنامه ای از «سید رضا میرکریمی» به همراه «افشین هاشمی» با ساختن فیلم ساده و روان «خسته نباشید» به دور از هرگونه ادا و اصول فیلمسازی شبه مدرن، موفق شده اند با گامی مطمئن وارد دنیای سینمای حرفه ای شوند.
این منتقد و مدرس دانشگاه در ادامه افزود: «خسته نباشید» داستانی ساده و مفاهیمی انسانی دارد و ضمن ایفای نقش مبلغ و معرف آثار ملی بخشی از ایران کهن، تصاویری دلنشین از ارتباط های انسانی را ارائه می دهد.
آذین تصریح کرد: انسجام موضوعی فیلمنامه، هماهنگی مفاهیم داستانک های آن ، پرداخت باورپذیر شخصیت ها در بازگویی مضامین و محتوایی در فیلم سینمایی «خسته نباشید» سهمی ماثر دارند و فیلمسازان در نمایاندن مقبول، مفهوم رسیدن به درک تازه ای از زندگی توسط شخصیت های فیلم به توفیق رسیده اند.
وی در ادامه افزود: «خسته نباشید» یک فیلم شخصیت محور است و ماجراهایش را در لوکیشنی از تاریخ و جغرافیایی مشخص و جهانی ولی با فهم و درک مشترک از روابط انسانی، امیدها و آرمان ها روایت می کند.
این منتقد و مدرس دانشگاه در ادامه، اظهار داشت: بازی های پذیرفتنی، ساختار غیرکلاسیک اما منسجم، فیلمنامه پرداخت شده و قصه گویی بدون لکنت تصویر از ویژگی های این فیلم است.
وی در ادامه افزود: «خسته نباشید» نشان می دهد که می شود بدون شعار و دست و پا زدن در قالب های فرمگرایی و سطحی نگری به محتوا، فیلم ملی تماشایی ساخت و در دام کلیشه ها و خودزنی های سینمای تجاری سقوط نکرد.
«جبار آذین» در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: این اثر یک فیلم اجتماعی خوش ساخت و متفکرانه است و از قرار گرفتن سازندگانش در مسیر درست فیلمسازی و احترام به تماشگر حکایت دارد.
ارسال نظر