سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶

در نشست پردیس ملت عنوان شد؛

کیمیایی: پروانه نمایش فیلمم هنوز زیر شیشه مدیران دهه ۶۰ است

نشست فیلم دندان مار با حضور مسعود کیمیایی

نشست فیلم سینمایی «دندان مار» با حضور مسعود کیمیایی، پرویز نوری، جمشید ارجمند، جواد طوسی، فریدون جیرانی، سیدهادی منبتی، سیدذکریا هاشمی و اسحاق خانزادی دوشنبه شب در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست فیلم  سینمایی «دندان مار» با حضور مسعود کیمیایی، پرویز نوری، جمشید ارجمند، جواد طوسی، فریدون جیرانی، سیدهادی منبتی، سیدذکریا هاشمی و اسحاق خانزادی دوشنبه شب در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کیمیایی: پروانه نمایش «خط قرمز» هنوز زیر شیشه مدیران است/«دندان مار» حاصل یک جرقه در دهه ۶۰ بود

به گزارش سینماپرس ،مسعود کیمیایی در این نشست گفت: متاسفانه به جایی رسیدیم که دکمه ها به جای خلاقیت ها تصمیم می گیرند و خلاقیت ها در سایه این دکمه ها و تکنولوژی ها حضور نمی یابد اما مطمئن هستم انسان برای این شرایط فکری خواهد کرد که از این دکمه ها رها شود.

کارگردان «سرب» در ادامه افزود: برخی می گویند که مسعود کیمیایی قبل از انقلاب یک جور فیلم می ساخته و بعد از انقلاب نیز جور دیگری. جامعه ای که دیدم همیشه اضطراب داشت و هنوز هم این اضطراب را دارد و در این شرایط نگاه یک فیلمساز چگونه می تواند معین باشد؟ جامعه دائم در حال حرکت است.

کارگردان «داندان مار» این اثر سینمایی را در دهه ۶۰ یک جرقه دانست و توضیح داد: این اثر همانندِ یکجا را گرفتن و چسبیدن است.

کیمیایی ادامه داد: در دهه ۶۰ حضور سیاسی و اجتماعی خود را با فیلم سینمایی «خط قرمز» اعلام کردم اما این اثر دچار مخاطره شد و مدیرانی که سرکار آمدند پروانه نمایش این اثر را زیر شیشه میزشان گذاشتند و این پروانه هنوز هم زیر شیشه همین میزها مانده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در ادامه فیلم سینمایی «تیغ و ابریشم» را ساختم که ۴۰ دقیقه از این اثر را درآوردند  و در ماه رمضان به این اثر اکران دادند آن هم در ۵ سالن سینمایی. اگر یکی از حروف یک تابلوی تبلیغاتی خاموش شود آیا آن تابلو می تواند اثرگذار باشد و نوشته روی آن درست خوانده می شود؟

کیمیایی درباره ساخت فیلم سینمایی «دندان مار» گفت که برخی کاراکتر ها مانند احمد و زیور به طرح اولیه طالبی نژاد اضافه شد.

 

 

نشست فیلم دندان مار با حضور مسعود کیمیایی

نوری: جشنواره در دهه ۶۰ هیچکدام از آثار کیمیایی را جدی نگرفت

 

در ادامه این نشست، پرویز نوری از منتقدان پیشکسوت سینما نیز در این مراسم گفت: دهه ۶۰ میلادی و دهه ۶۰ شمسی شباهت های بسیاری به هم دارد و فیلمسازان بزرگ داخلی و خارجی بهترین فیلم های خود را ساختند.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ فیلم «خط قرمز» توقیف شد، «مرگ یزگرد» بهرام بیضایی و «حاجی واشنگتن» علی حاتمی نیز به چنین سرنوشتی دچار شدند و در نهایت فیلم «تیغ و ابریشم» به اکران رسید و به یاد دارم که سینما آفریقا مملو از جمعیت دوستدار این اثر سینمایی بود.

این منتقد کهنه کار سینما یادآور شد: جشنواره فیلم فجر در دهه ۶۰ هیچکدام از فیلم های مسعود کیمیایی را جدی نگرفت.

نوری تاکید کرد: ۹۹ درصد از فیلم های سینمایی که تولید می شود مربوط به زمان خاصی است و فراموش می شود اما برخی فیلم ها زمان ساز است که فیلم های قیصر، گوزن ها و دندان مار از جمله این آثار محسوب می شود.

طوسی: «دندان مار» حاصل یک دوران گذار است

جواد طوسی نیز گفت: «دندان مار» حاصل یک دوران گذار است و می تواند محصولی برای ارزیابی یک دوره تاریخی باشد.

وی یادآور شد: برخی منتقدان معتقدند اگر کیمیایی به سیاست و اجتماع نزدیک شود اصالت سینمای خود را از دست خواهد داد در صورتی که از نگاه من این نگاه مردود است.

این منتقد و نویسنده سینما تاکید کرد: از مهمترین فیلم های کیمیایی، «گوزن ها» است که زیر یک سقف شکل می گیرد نگاه سیاسی و اجتماعی خود را دارد و قهرمان کلاسیک او در شرایط خاکستری قرار می گیرد.

طوسی ادامه داد: کیمیایی شناسنامه احمد، قهرمان فیلم «دندان مار» را از جنگ و زمانه اش می گیرد. در «جرم» نیز آدم ها از موقعیت بی هویت به یک هویت مندی تاریخی می رسند.

به گفته وی، این عناصر تکرار شونده است که بار تالیفی را منطق پذیر می کند.

ارجمند: کیمیایی کهنگی بردار نیست

جمشید ارجمند نیز از منتقدان پیشکسوت سینما گفت: سینما مهمترین و رساترین رسانه است که می تواند حرف جامعه را بزند.

وی یادآور شد: کیمیایی کهنگی بردار نیست و هرکسی را نمی توان به عنوان فیلمساز در جامعه قبول کرد.

فریدون جیرانی نیز در متنی با تحلیل سینمای دهه ۶۰، گفت که «دندان مار» به مقوله شکست می پردازد و این پرداخت زود هنگام است و کیمیایی را به فیلمساز روز تبدیل می کند.

در انتهای این مراسم سیدهادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اهدای لوح تقدیر از مسعود کیمیایی، پرویز نوری و جواد طوسی تقدیر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.