چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸

نقد شفاهی/

آذین: پرده سینماها در اشغال فیلم‌های نقدناپذیر است

دل بیقرار-چهارسو-فیلادفی-

یک مدرس دانشگاه معتقد است: شش فیلم روی پرده سینماها در اشغال فیلم های نقد ناپذیر است و این فیلم ها به دلائل ضعف ساختاری و محتوا سطحی توقع و انتظار سینما روها را کاهش می دهند.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم های در حال اکران سینماها، اظهار داشت: آنتراکت بعد از سی و دومین جشنواره فیلم فجر، زمان استراحت و چرت زدن مدیران و سینماگران فرصتی را فراهم آورد تا شش فیلم مشکل دار و متوسط رو به ضعیف تعلیقی نقدناپذیر رنگ اکران را به خود ببینند.

وی در ادامه افزود: از این شش فیلم، فیلم سینمایی «تنها دوبار زندگی می کنیم» ساخته بهنام بهزادی اکران خاص و محدودی دارد. این فیلم ها که اتفاقاً بعضاً از بازیگران و هنرمندان بی بهره اند به دلایل ضعف ساختار سینمایی، فیلمنامه، قصه، محتوا و پرداخت سطحی در تمنای اجازه اکران مدت ها پشت درهای تدبیر و امید خیمه زده و منتظر بودند تا شاید روزی دری به تخته بخورد و بختشان باز شود، سرانجام شاخ غول شکسته شد و تدبیر مسئولان سینما، امیدشان را بارور ساخت تا در فصلی بدون مخاطب و اوقات فراغت اهالی سینما بر پرده سینماها بروند.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه تصریح کرد: زمان تولید اغلب آن کالاهای شبه فرهنگی و سیاه مشق های سینمایی چهار یا پنج سال اخیر است و بعضی از آن ها محصولاتی با مایه های سطحی درام، ملودرام و بقیه فیلم های تجربی با ماجراهای و حادثه پردازی های ضعیف هستند.

این مدرس سینما در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «چهارسو» کار فرهاد نجفی علیرغم موضوع خوب شخصیت محور خود از لحاظ فیلمنامه و کارگردانی از حد متوسط فراتر نمی رود، کاری راضی کننده نیست و بازیگری چون محمد رضا فروتن برای نجات فیلم فقط دست و پا می زند.

آذین در ادامه افزود: فیلم سینمایی «فیلادلفی» با آنکه موضوع خوبی را نشان کرده و می توانست تبدیل به اثری قابل تامل و تماشایی شود ولی در اجرای سینمایی و در بخش محتوا و ساختار دچار ضعف های فراوان است. از همین رو مخاطب با آن ارتباط لازم را برقرار نمی کند.

وی در ادامه افزود: «سه نفر روی خط» یک فیلم به اصطلاح کمدی ولی از نوع پیش پا افتاده، نازل و کلیشه ای است و سال ها از تولید چنین محصولاتی که تکیه بر سلیقه سطحی داشتند می گذرد.لذا این فیلم به هیچ عنوان موردپسند تماشاگر امروز فیلم های کمدی ایرانی نیست.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: فیلم سینمایی «صبح خاکستر» کالای دست چندم شبه هندی حادثه ای است که حتی در کپی برداری فیلم های سطح پایین اشک انگیز خارجی نیز موفق نیست.

این منتقد در ادامه افزود: فیلم سینمایی «دل بی قرار» هم محدوده یک کار خانوادگی اجتماعی متوسط درجازده و از منظر داستان و بافت سینمایی حاوی ویژگیهای خاص و تماشاگر پسند نیست.

جبار آذین در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد:  گرچه اکران این فیلم های کم بضاعت ممکن است برای برخی کارگردانان های آن خوشایند باشد ولی ضعف های فراوان فیلم ها و فصل مرده اکران و نداشتن حرف هایی برای گفتن از نظر اصول و ساختار سینمایی و محتوای مردمی ، تماشاگر را راغب به دیدن آنها نمی کند. اکران فیلم های تعلیقی نقدناپذیر نه تنها کمکی به ارتقای کار سینمایی سازندگان آن ها نمی کند که سطح توقع و انتظار سینما روها را هم کاهش می دهد و این بی احترامی به تماشاگر فهیم سینما و حرمت سینماگران حرفه ای است. 

برچسب‌ها

نظرات

  • نت نامه ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ - ۰۹:۴۳
    0 0
    باسلام مطلب شما درخبرنامه قاب نت نامه لینک شد. http://net-nameh.com/archive/frame.html

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.