بنا بر این گزارش، عصر امروز ششم اردیبهشت دومین جلسه از کارگاه «درس گفتارهای روش تحقیق در سینمای مستند» با حضور «مهرداد زاهدیان» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار می شود. موضوع این جلسه «دامنه ارجاعات در تحقیق فیلم مستند» است که از ساعت ۱۶ عصر امروز (شنبه ۶ اردیبهشت ماه) در سالن سینماحقیقت این مرکز برگزار خواهد شد. در این کارگاه، فیلم مستند «میدان بی حصار» مهرداد زاهدیان و «خاک حافظه» مسعود امینی تیرانی هم به نمایش درآمده و با حضور کارگردانان تحلیل می شود.
فیلم های مستندِ غربیِ پنجاه سالِ اخیر اغلب از قواعدی پیروی می کنند که فارغ از ملیت گروه سازنده، کمابیش تشابهات زیادی با هم دارند. اکثر آنها شروعی (Opening) تاثیرگذار داشته و موضوع را به ظاهر از بی ارتباطترین نقطه آغاز و در طول نمایش فیلم، در گسترهی جغرافیایی وسیعی بسط می دهند.
این گونه از فیلم ها میانهای غافلگیر کننده داشته و با پایانی جذاب و همگرا با عناصری که در فیلم بکار رفته، به انتها می رسند. برای مثال در این گونه فیلم ها، برای معرفی میدان نقش جهان از مراسم سینهزنی در آرامگاه شیخ صفیالدین اردبیلی آغاز و سپس برای توصیف میدان به استانبول سفر می کنند. ارجاعاتی هم در فیلم وجود دارد که تصور ما را از محدودهی جعرافیایی و معنایی موضوع ارتقاء می دهد و درکی وسیعتر پیش روی ما می گذارد.
اما دامنهی این ارجاعات کجاست؟ از کجا باید آغاز کنیم؟ به چه عناصری اجازهی ورود در این حوزه را بدهیم؟ این نشست به بحث در این موضوع اختصاص دارد.
محتوای این جلسه نیز به این شرح است:
گفتگو پیرامون روش تحقیق بعنوان مبحث کلی نشست.
برای تحقیق چه کارهایی باید انجام بدهیم؟ به چه عناصری اجازه ورود ندهیم؟
تحقیق کنیم و فرضیه بسازیم. «تحقیق» بیشتر برای ما کاربرد دارد تا بیننده.
بیننده به فرضیهها و نتایج نیازمند است، نه اطلاعات تحقیق شده.
در این جلسه از برگزاری کارگاه های «درس گفتار های روش تحقیق در فیلم مستند»، فیلم های «میدان بی حصار» به کارگردانی مهرداد زاهدیان و «خاک حافظه» به کارگردانی مسعود امینی تیرانی به نمایش در می آید.
ارسال نظر