دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

همراه با سینمای کاغذی؛

کتاب «باغ بیکران»، بازخوانی متون کهن برای اقتباس در فیلم کوتاه

کتاب باغ بیکران

سینماپرس: انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی کتاب «باغ بیکران» را به منظور بازخوانی متون کهن برای اقتباس در ساخت فیلم کوتاه منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش مطالب این کتاب که به همت مهدی فرودگاهی منتشر شده است به انتخاب افرادی چون: منصور براهیمی، احمد تمیم داری، نغمه ثمینی، مهین جواهریان، عزیزالله حاجی مشهدی، رضا رهگذر، اردشیر صالح پور، شهاب الدین عادل،د ابراهیم فروزش، میرجلال الدین کزازی، هوشنگ مرادی کرمانی و سید علی موسوی گرمارودی بوده که در آبان ماه سال ۱۳۸۷ منتشر شده است.

در ابتدای این کتاب سخنی به قلم مهدی فرودگاهی آمده است که به خلاصه ای از آن می پردازیم: «پویایی شتابنده سینما در سالیان اخیر دگرگونی های نوینی را سبب شده است. تحولاتی که چشم اندازهای تازه ای را در این گستره گشوده اند. پیش از این، فاصله سینمای کشورها را تا حدود زیادی، توانایی دسترسی به تجهیزات مشخص می کرد. با وجود اهمیت شاخصه های هنری و زیبایی شناختی، ابزرامندی سینما سبب شده بود تا کشورهای ضعیف تر امید چندانی برای حضور جدی و هماوردی در عرصه سینمای جهانی نداشته باشند. ...»

منصور براهیمی

زندگینامه: منصور براهیمی متولد سال ۱۳۳۵ در شهر خاش و دانش آموخته رشته ادبیات دراماتیک و نمایش نامه نویسی از دانشکده هنرهای دراماتیک است. او از سال ۱۳۶۲ به تدریس تمام وقت تئاتر کودکان در سطح دبستان و از سال ۱۳۶۴ به تدریس پاره وقت در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر پرداخته است.

در ستایش «عدم وفاداری»: در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی، رابرت استم با سه کتاب پیاپی درباره اقتباس سینمایی جدالی جانانه علیه پیش فرض های نظریه اقتباس و به ویژه علیه اصل وفاداری به راه انداخت. او با خرسندی اعلام کرد که با شکوفایی ساختارگرایی و مابعد ساختارگرایی در غرب بسیاری از این تعصبات و پایگان های ریشه دار واژگون شده و وفاداری در زمینه مباحثی چون «روابط میان متون» یا روابط «بینابینی» رنگ باخته است. ...

احمد تمیم دار

زندگینامه: دکتر احمد تمیم دار در سال ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در رشته ریاضی به پایان برد و تحصیلات دانشگاهی را ابتدا در رشته جامعه شناسی آغاز کرد و دو سال بعد به تحصیل ادبیات علاقه مند شد. از همان نوجوانی در کنار درس به یادگیری علوم دینی و زبان عربی در مدرسه شاه چراغی پرداخت.

سینمای ملی و ضرورت اقتباس هوشمندانه: سینما از آغازین روزهای پیدایش خود تا امروز، همواره متکی به ادبیات بوده است و بیراه نخواهد بود اگر بگوییم که سینما، اساسا برآمده از دل ادبیات است. ...

نفمه ثمینی

زندگینامه: دکتر نغمه ثمینی متولد سال ۱۳۵۲ در تهران است. او تحصیلات خود را در دوره کارشناسی در رشته ادبیات نمایشی و در دوره کارشناسی ارشد در رشته سینما ادامه داد و در سال ۱۳۸۴  موفق به دریافت دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس گردید.

درباره هزار و یک شب: کتاب جادوست نه از آن جهت که در غالب داستان هایش رمز یا جادویی نهفته است یا چون کتابی است بدون مولف و بدون جغرافیای قاطع... بلکه بیش تر به دلیل تاثیری که بر روی خوانندگانشان می گذارد. ...

مهین جواهریان

زندگینامه: مهین جواهریان متولد سال ۱۳۲۹ و فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر است.

کشف گنجینه های گرانبها: ترانه ها، متل ها، لالایی ها، قصه های مادربزرگ ها و سایر گنجینه های ادبیات عامیانه، در معرض فراموشی و نابودی است. ...

عزیزالله حاجی مشهدی

زندگینامه: عزیزالله حاجی مشهدی متولد سال ۱۳۲۹ در گرگان و دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی از دانشگاه تهران است.

اقتباس؛ بایدها و نبایدها: اگر فیلمنامه را سنگ بنای مستحکم و استوار آثار سینمایی به حساب آوریم و در بحث آسیب شناسی فیلم ها نیز آن را همچنون «چشم اسفندیار» هنر- صنعت سینما بدانیم، برای تولید یک فیلم کوتاه نیز که به لحاظ ضر.رت انتخاب زبانی موجز و بی پیرایه از آن به «رباعی سینما» تعبیر شده است. ...

رضا رهگذر

زندگینامه: محمدرضا سرشاز مشهور به رضا رهگذر در سال ۱۳۳۲ به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۴ در رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد.

گنجینه های پنهان: کنکاش در چهار افسانه ایرانی منتخب که متن بازپرداخته آن توسط نگارنده پیش روی شکا است می تواند وجوه عدیده این انتخاب را آشکار سازد. ...

اردشیر صالح پور

زندگینامه: دکتر اردشیر صالح پور متولد سال ۱۳۳۶ در ایذه خوزستان، دارای مدرک دکترای تخصصی PH.D پژوهش هنر با گرایش هنرهای دراماتیک است. او دوران لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته کارگردانی و بازیگری به پایان برد، اما همزمان به تحصیلات ادبی نیز اشتغال داشت و تاکنون مقالات ادبی بسیاری از خود به جای گذاشته است.

چگونه می توان آثار ادبی را دراماتیزه کرد؟: اگر چه در یک تقسیم بندی کلی ادبیات به سه گونه داستان، شعر و نمایشنامه تقسیم می شود اما نمایشنامه موهبت آن را دارد که از دو گونه دیگر یعنی داستان و شعر در دل خود بهره بگیرد. ...

شهاب الدین عادل

زندگینامه: دکتر شهاب الدین عادل متولد شهریور ۱۳۳۳ در شهر دزفول است. او دارای مدرک تحصیلی لیسانس کارگردانی تلویزیون و سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک، فوق لیسانس مطالعات و پژوهش هنر از دانشگاه هنر و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر است.

اهمیت قصه و داستان در ارتقای فرهنگ سینمای بومی: کشور ایران از دیرباز سرزمین دین و فلسفه و عرفان و تصوف و دانش بوده است. ...

ابراهیم فروزش

زندگینامه: ابراهیم فروزش متولد سال ۱۳۱۸ در تهران و فارغ التحصیل کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک است. او فعالیت هنری را در سال ۱۳۴۹ با عهده دار شدن سرپرستی مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

اقتباس از ادبیات سینمایی: ادبیات کهن ایران چه منثور و چه منظوم سرشار از مفاهیم عمیق انسانی و متعالی است. ...

میر جلال الدین کزازی

زندگینامه: دکتر میر جلال الدین کزازی به سال ۱۳۲۷ در کرمانشاه در خانواده ای که بنیادگذار فرهنگ و آموزش نو در این شهر است، زاده شد.

گنجینه ای گران بر پرده سیمگون: ادب پهناور و گرانمایه پارسی آکنده از داستان های گونه گون است و گنجینه ای گرانسنگ و فرجام ناپذیر را در دسترس همه آن کسان می نهد که به گونه ای با داستان درپیوندند و در کار و هنری که می ورزند به آن نیاز دارند: دست اندرکاران نمایش، سینماگران، پویانمایان و دیگران. ...

هوشنگ مرادی کرمانی

زندگینامه: هوشنگ مرادی کرمانی متولد ۱۶ شهریور سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع کرمان است. تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش گذراند و دوره متوسطه را در کرمان و تحصیلات عالی را درتهران طی کرد و در رشته زبان انگلیسی موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.

دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی متولد دوم تیرماه ۱۳۲۰ در گرمارود به دنیا آمده است. دوره ابتدایی و دبیرستان را در قم گذرانده است.

قصه در قرآن و تفاوت آن با قصه های ما: کلمه ها پیامگزاری، مانند رسولان و پیامبران تابع محیط و آداب و سنن حوزه های ماموریت خویش. ...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.