چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

نقد شفاهی/

آذین: «اشباح» مهرجویی فاقد نگرش، خلاقیت و ساختار سینمایی است

اشباح*

سینماپرس: یک منتقد و مدرس دانشگاه گفت:«اشباح» شبح ضعیفی از هنر یک کارگردان بزرگ است آثار امروز مهرجویی فاقد نگرش، خلاقیت در پرداخت ، ساختار و فرم سینمایی‌اند و مسیر حرکت این کارگردان را رو به جلو نشان نمی دهد.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما  در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «اشباح» ساخته داریوش مهرجویی اظهار داشت: «اشباح» آخرین اثر سینمایی داریوش مهرجویی با اقتباس از نمایشنامه مشهور «اشباح» نوشته هنریک ایبسن ساخته شده است. این نمایشنامه که بارها به روی صحنه رفته و بر اساس آن فیلم ها و مجموعه های متعدد تلویزیونی تهیه شده قرار بوده با هنر داریوش مهرجویی تبدیل به یک تراژدی بزرگ و جذاب سینمایی شود. که به دلایلی به مقصد نرسیده و در میانه راه تسلیم شتاب، کم حوصلگی، خستگی و دوری فیلمساز از سینمای دوست داشتنی خود و اوضاع سینمای کشور شده است. گر چه استاد تلاش خود را کرده ولی فیلم او نتوانسته یک درام سینمایی ایرانی شود.

این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: نمایشنامه «اشباح» که نمایشگر فروپاشی زندگی اشرافی است در شمایل کنونی مبدل به نمایشگاهی از نواقص فیلمسازی ناشی از عوارض پیری ، سطحی نگری و سطحی انگاری کارگردان شده است. اتفاقی که برای مسعود کیمیایی هم در فیلم های اخیرش و «متروپل» افتاده است.

وی گفت: شخصیت های کم جان، بازی های متوسط، ریتم کند، دیالوگ های سطحی، ضعف پرداخت ویژگی های فرهنگ و خانواده ایرانی از جمله کاستی های فیلم سینمایی «اشباح» است و تصاویر زیبای محمود کلاری هم نتوانسته به این فیلم سر و سامان ببخشد چرا که قامت و قواره ای که داریوش مهرجویی برای داستان فیلم سینمایی «اشباح» ایبسن انتخاب و مهیا کرده تنگ، باریک ،نحیف و نامفهوم شده است و در ایرانیزه شدن آن نیز موفق نیست.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: متاسفانه «اشباح» شبح ضعیفی از هنر یک کارگردان بزرگ است با آنکه داریوش مهرجویی امروز تغییر یافته داریوش مهرجویی دیروز است ولی فیلم های امروز او تحول یافته فیلم های دیروز نیستند. آثار امروز او فاقد نگرش روز و خلاقیت در پرداخت، ساختار و فرم سینمایی اند و مسیر حرکت سینمایی این کارگردان را رو به جلو نشان نمی دهد.

آذین تصریح کرد: «اشباح» یک فیلم متوسط و سطحی است که حتی در بازگویی روان و تاثیرگذار داستان جذاب هنریک ایبسن هم به توفیق نرسیده است . این فیلم فاقد هر گونه ویژگی در اقتباس ادبی، ساختار و امتیاز شاخص سینمایی است.

وی در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «اشباح» در فرم و محتوا حرفی برای گفتن ندارد و آشفتگی های آن نشانگر سرگردانی و گمگشتی در دست و پا زدن داریوش مهرجویی در سینمای ایران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.