یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

عطاران در معرض نقد منتقدان

آذین: «ردکارپت» به درد نمایش در شبکه خانگی می خورد نه سینما

فیلم رد کارپت

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما گفت: «ردکارپت» گر چه تجربه تازه ایی برای عطاران است و با فیلم های بازاری ایرانی اندکی تفاوت دارد ولی از فیلم نخست او بهتر نبوده و کلیت فیلم، آن را در قالب و صف فیلم های شبکه نمایش خانگی جا می دهد نه پرده سینما.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «ردکارپت» ساخته رضا عطاران اظهار داشت: رضا عطاران بازیگری مستعدد، مجموعه ساز طناز و کارگردانی نوجو است که در آثار خود به نگاه تازه و متفاوت سازی فکر می کند و سعی دارد که به دام کلیشه و تکرار نماند و همواره روایتگر تازه ها، کم گفته ها و ناگفته ها در تلویزیون و سینما باشد.

وی گفت: با این حال او در فیلم سینمایی «رد کارپت» به بیراهه رفته  و نوجویی و خلاقیت را فدای هرزه گویی کرده است.

این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: فیلم نخست این هنرمند «خوابم می آد» در مقام کارگردان اثر قابل توجهی بود و رضا عطاران کوشیده بود در آن برای ویژگی خاص شخصیتی و هنری خود یعنی طنازی، محمل های مناسب و معقول سینمایی بسازد، حرف های خود را با منطق روایی و جاذبه های تصویری با مخاطب در میان بگذارد. در واقع در آن فیلم هر چیزی در جای خود قرار داشت از همین رو فیلم اول او با استقبال رو به رو شد.

آذین تصریح کرد: فیلم دوم او «ردکارپت» با آنکه از سبک و سیاق فیلم های رایج سینمای تجاری ایران فاصله دارد ولی موضوع آن نخ نما بوده و در چندین فیلم خارجی و یکی ، دو فیلم نیم بند داخلی نیز تکرار شده است. در اصل آنچه روند و ریتم  فیلم سینمایی «ردکارپت» را شکل داده و به حرکت درآورده و به جلو می برد،  نه منطق داستانی است که اصلاً  فیلم جدید عطاران داستان ندارد و نه جذابیت سینمایی که «ردکارپت» در این ارتباط چیز جدیدی نیز ارائه نمی کند، به عبارتی دیگر این تنها بازی و شخصیت محوری خود رضا عطاران است که در مرکز فیلم خودنمایی می کند.

وی گفت:  فیلم او پر است از شوخی ها و شکلک های رنگارنگ فردی، اجتماعی، سیاسی است که به جا و نا به جا کنار هم سبز شده اند بی آنکه دارای اصول و قواعد داستانی سینمایی استاندارد و جذاب باشند.

این مدرس سینما یادآور شد: «ردکارپت» گر چه تجربه تازه ایی برای این بازیگر و کارگردان است و با فیلم های بازاری ایرانی اندکی تفاوت دارد ولی از فیلم نخست رضا عطاران بهتر نبوده و کلیت فیلم آن را در قالب و صف فیلم های شبکه نمایش خانگی جا می دهد. این فیلم که به کمک شوخی ها و لودگی های بی در و پیکر و گاه خارج از ادب و فرهنگ سر هم شده اثر قابل توجه و مهمی در سینما ایران محسوب نمی شود.

وی در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: «ردکارپت» یک مشخصه اصلی  موضوعی و یا یک ویژگی ژانری و ساختاری کامل و مناسبی ندارد که در مجموع از  فیلم یک اثر بی نظم ، آشفته و غیر متعارف ساخته است. «ردکارپت» با ادغام بدون منطق و بدون تفکر انواع سینماهای مستند، کمدی، درام و قصه گو نشان می دهد،  فاقد قاعده و اصول ساختار سینمایی است و این امر ربطی به ساختار شکنی، خلاقیت و نو آوری ندارد که حاصلش ملغمه کاری است. فیلم جدید عطاران معجونی با ربط و بی ربط  از طنز، هجو، هزل ، لودگی و در یک کلام فیلمی نابسمان، بی فرهنگ، بی اخلاق و بیمار گونه است.  

برچسب‌ها

نظرات

  • ترمه ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۱۲:۱۹
    4 3
    آقای جبار آذین من نمی دانم شما منتقدان چه فیلمی را خوب می دانید جالب است که تعریف شما منتقدان از یک فیلم خوب سینمایی همانند تعریف سازمان سینمایی از فیلم هنری است که در فراخوان گروه سینمایی «هنر و تجربه» آمده است... واقعا متاسفم!
  • کابوکی ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۱۸:۵۴
    4 2
    این فیلم ورسیون جدیدی از ابرام در باریس و اسمال در نیویورک است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.