جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

مدینه، هفت سنگ و فاخته از دریچه نقد

تحلیل سریال‌های تلویزیون از نگاه یک منتقد و مدرس سینما / رسانه ملی نتوانسته در ماه رمضان تأثیرگذار و توانا ظاهر شود

سریال هفت سنگ*

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس پیرامون سریالهای مناسبتی صدا و سیما سخن گفت و اظهار داشت: رسانه ملی ماه نتوانسته است در حد ارزش ها و معنویات ماه مبارک رمضان توانا و تاثیرگذار ظاهر شود.

جبار آذین در مورد سریال های ماه مبارک رمضان امسال اظهار داشت: امسال شبکه های ۱ تا ۳ سیما اقدام به پخش مجموعه های مختلفی کرده اند که تنها سریال «فاخته» به لحاظ موضوعی با ضیافت الله همخوانی و نزدیکی داشت.

این  مدرس سینما تصریح کرد: «فاخته» یک مجموعه ارزشی، خانوادگی و اجتماعی است که موضوع محوری آن به تکلیف رسیدن دختر یک خانواده به نام «لیلا» است، برای تفهیم مقوله تکلیف و انجام وظائف شرعی و عرفی این دختر هر کدام از اعضاء خانواده نقش و سهمی بر عهده دارند، هر چند که این موضوع در سریال «فاخته» تحت الشعاع مسئله دیگر این سریال یعنی ربا قرار گرفته و موضوع های مختلف خانوادگی آن را کمرنگ کرده است، با این همه این سریال از نظر مضمون قابل قبول ترین مجموعه رمضان ۹۳ سیما است.     

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در مورد سریال «هفت سنگ» نیز گفت: سریال جنجالی «هفت سنگ» محصول کارخانه کپی سازی یکی از شبکه های تلویزیون است. این مجموعه که تقلید و تقلب در محتوا و ساختار آن مشخص است لطمه جبران ناپذیری به دست اندرکاران آن و اعتبار این شبکه زده است.

وی گفت: مسئولان صدا و سیما و برخی از عوامل سریال «هفت سنگ» برای توجیه ساخت این سریال مصنوعی که یک سرقت هنری از روی سریال آمریکایی «خانواده مدرن» است با خلط مبحث سه واژه کپی کاری، اقتباس و بازسازی، به رفع و رجوع پیرامون تولیدآن اقدام کرده اند .

آذین تصریح کرد: ساخت این سریال که هیچ ارتباطی به اقتباس هنری و بازسازی خلاق ندارد تنها یک پدیده زشت تلویزیونی تلقی می شود و سازندگان و مدیران شبکه سوم باید به خاطر صرف بی ثمرهزینه بیت المال و بی احترامی به شعور تماشاگر از مردم عذرخواهی کنند.

این مدرس سینما یادآور شد: این سریال به دلیل کپی نعل به نعل و صحنه و به صحنه جای هیچ گونه بحثی را درباره مضمون و ساختار باقی نگذاشته است.

وی در مورد تحلیل خود از سریال «مدینه» نیز گفت: سریال مطرح رمضان رسانه ملی «مدینه» است که به دلائل فیلمنامه محکم، کارگردانی حرفه ای، شخصیت پردازی های قوی به ویژه دو شخصیت اصلی «مدینه» و «روحی» توانسته است مخاطبان خود را بی یابد. با این همه این سریال خوش ساخت از ایراد و نقص  خالی نیست و در جای جای آن اشکالات مضمونی و ساختاری به چشم می خورد.

آذین گفت: شباهت موضوع اصلی «مدینه» با سریال «فاخته» یعنی مسئله ربا و همچنین تبلیغ بدون قاعده و بی در و پیکر اسپانسر این مجموعه باعث آزردگی بینندگان آن شده است.

این منتقد در ادامه افزود : در این میان شبکه پنج سیما با نمایش تکراری مجموعه خوب «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» تنها یادآور خوبی های این مجموعه بود و چیز تازه ایی برای عرضه نداشت.

وی درادامه افزود: برنامه های روتین هر ساله و مناسبتی ماه مبارک رمضان امسال همچنان بر مدار تکرار تهیه و تولید بودند و از نوآوری و خلاقیت در آنها نشانی نبود که در این میان برنامه های «ماه عسل»، «ضیافت الهی» و «معرفت» تا حدی توانسته اند خودنمایی کنند.

آذین گفت: رسانه ملی در مجموع  تاکنون از ماه مبارک رمضان ۹۳ سربلند و موفق بیرون نیامد و نتوانست در این ایام خوب، با مردم و بینندگان میلیونی به درستی همراهی کند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.