دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

نگاهی به فیلم جدید بهروز افخمی

آذین: «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» تولدی دوباره برای افخمی است

فیلم سینمایی آذر، شهدخت، پرویز ودیگران

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما با بیان اینکه فیلم جدید افخمی یکی از امیدهای گیشه سال ۹۳ است گفت: این اتفاق بدین معنی است که فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» شرایط تولدی تازه برای بهروز افخمی رقم زده است و او باید بکوشد طعم شیرین اقبال از فیلمش را با ساختن آثار بهتر و قوی شیرین تر کند.

جبار آذین ، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی اظهار داشت: فیلم جدید بهروز افخمی یک اثر اجتماعی- خانوادگی است که مضامین مختلف و متنوع را با محوریت دو مسئله مهم طلاق و مهاجرت با تمرکز قصه روی مقوله خانواده گرایی گر چه به صورت سطحی مطرح می کند. 

وی گفت: «آذر» دختر مطلقه یک خانواده مرفه که میان ویژگی های زندگی سنتی و خصوصیات زندگی مدرن در نوسان هستند پس از جدایی از همسرش «فلیپ» یک اروپایی غیر مسلمان مورد حمایت و هدایت اعضای خانواده اش قرار می گیرد تا بر بحران کنونی خود فائق آید و از شکست در زناشویی پلی برای پیروزی در زندگی آینده خود سازد.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: طرح مضامین و محتوای رنگارنگ فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که توجه به دین ، آئین و باورهای مذهبی در پس پرده شکل و شمایل ظاهری مقابله فرهنگ ایران با رهاوردهای فرهنگ غربی، بی رنگ مانده و نادیده گرفته شده ما حصل تلاشهای بهروز افخمی و مرجان شیرمحمدی  در قالب یک فیلم سینمایی است. این زوج هنرمند در فیلم خود با تاکید و تدهیر زندگی یک خانواده مرفه که مقید به امور دینی و مذهبی نیستند و جلوه آن را در ازدواج ناموفق «آذر» می بینیم ، خواسته اند مبلغ زندگی ایرانی باشند، زندگی ایرانی منهای دین و مذهب و در فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» آنچه مورد تاکید قرار می گیرد مولفه های آ شنای فرهنگ ایرانی است و از زوم کردن بر روی نقش قوانین الهی در زندگی ایرانیان خبری نیست.

آذین تصریح کرد: این فیلم در صورت نگاه همه جانبه و کامل به آدم های ، موضوع ها ، توجه لازم به فرهنگ دینی و ملی ایرانی رابطه ها و مناسبات خانوادگی ، اجتماعی ، نقش و تاثیر مخرب ماهواره بر تلقین فرهنگ بیگانه و دور کردن اعضای خانواده به ویژه جوان ها از محیط خانواده می توانست به یک تراژدی موفق سینمایی تبدیل شود ولی با بضاعت فعلی تنها یک فیلم خانوادگی- اجتماعی سرگرم کننده سطحی و متوسط است.

این مدرس سینما ادامه داد: موضوع تکراری بازیگری در سینما هم در این فیلم گریزی به اوضاع و احوال سینمای ایران و زمینه سازی بروز برخی اختلافات پرویز و همسرش است تا تماشاگر در این فیلم شاهد نوعی بحران در خانواده «شهدخت» باشد و از بحث ها ، جدل ها و برخورد آدم ها لحظاتی برای تفریح ، سرگرمی و خنده شگل بگیرد.

وی گفت: فیلم سینمایی  «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» پس از مدت ها یکبار دیگر نام بهروز افخمی را به عنوان کارگردانی که می تواند فیلم های بحث انگیز بسازد مطرح کرد و به طور موقت یاد و خاطره ناکامی های او را در ساخت فیلمهای خوب سینمایی و مجموعه های مطلوب تلویزیونی از ذهن ها ربود.

آذین تصریح کرد: فیلم جدید بهروز افخمی به مدد رمان همسرش اثری داستانگو است و به دلیل استفاده از چاشنی طنز از تولیدات مفرح خانوادگی و اجتماعی محسوب می شود.  با آنکه این فیلم از منظر ساختار سینمایی و پرداخت هنری فیلمی متوسط است و به علت داستانک های اصلی، فرعی و متنوع که سعی شده علیرغم کاستی در روایت سینمایی و چینش دراماتیک کنار و مرتبط با هم تصویر شوند و همچنین داشتن مضامین خانوادگی و اجتماعی در قالب زندگی پرچالش کاراکترهای فیلم با بازی های خوب مهدی فخیم زاده و گوهر خیراندیش می تواند جرو آثار پرمخاطب امسال باشد.

این منتقد در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: این اتفاق بدین معنی است که فیلم سینمایی  «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» شرایط تولدی تازه برای بهروز افخمی رقم زده است. بنابراین او باید بکوشد طعم شیرین اقبال از فیلمش را با ساختن آثار بهتر و قوی شیرین تر کند و با فاصله گیری از بازی های سیاسی در سینما و همچنین دور شدن از مسیر ناهمسازی با دیگران و خود محوری جایگاه واقعی خویش را در سینمایی کنونی ایران و صف فیلمسازان کشور بیابد. افخمی هنرمندی متعهد و زمان شناس است و قدر مسلم موقعیت تازه اش را در سینما قدر خواهد داشت و با مردم جامعه اش در راه تعامل و بالندگی فرهنگی و اجتماعی هم راستا خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظرات

  • مهدیه ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ - ۱۵:۵۷
    0 0
    فیلم جدید افخمی دوست داشتم و حق فخیم زاده بود که جایزه بگیرد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.