شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

فیلم حامد محمدی از دریچه نگاه منتقدین

یک مدرس سینما: «فرشته ها با هم می آیند» از کشمکش‌های قوی دراماتیک بهره‌مند نیست

فیلم سینمایی فرشته ها باهم می آیند

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما با بیان اینکه فیلم جدید حامد محمدی تعریفی تازه از روحانیت است گفت: به دلیل ذهنیت گرایی و دانای کل بودن حامد محمدی داستان فیلمنامه او از منظر رعایت اصول و قواعد درام نویسی از کشش و کشمکش های قوی دراماتیک در حد لزوم بهره مند نیست و خط اصلی درام و شخصیت های اصلی فیلمش چندان قدرتمند تصویر نشده است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «فرشته های با هم می آیند» ساخته حامد محمدی اظهار داشت: «فرشته ها با هم می آیند» ماحصل تلاش یک  فیلمسازان جوان برای ارائه تعریف و معرفی سیمایی متفاوت از روحانیت و امور روحانی های مختلف در قاب سینما است.

وی گفت: فیلم سینمایی «فرشته های با هم می آیند» نمایشگر چهره فعال و زندگی سلامت یک روحانی در اوضاع سخت اقتصادی امروز به روایت سینمایی حامد محمدی ، فیلمنامه نویس فیلم های خوب «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان و «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری است.

این منتقد و روزنامه نگار تصریح کرد: این فیلم کوشیده زوایای فکری ، عملی ، فردی ، خانوادگی و اجتماعی یک روحانی با بازی جواد عزتی و همسرش (نازنین بیاتی) را در قالب یک زندگی ساده و فقیرانه بازگو کند. حامد محمدی در فیلم خود درصدد اثبات این نکته است که شخص روحانی هم مانند سایر افراد جامعه با چالش ها و مشکلات زندگی اجتماعی درگیر است و از این لحاظ تفاوتی با دیگران ندارد و حتی ممکن است با ناخواسته ها و فشارهای بیشتری هم  دست و پنجه نرم کند چرا که در مسیر دین و تبدیل شدن به یک معلم معنوی خودسازی  تلاش می کند و به عبارتی دیگر فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» می خواهد بگوید برای اینکه انسان یک روحانی خوب، مبلغ تاثیرگذار و بامعرفت  دینی باشد لازم نیست حتماً به ارکان حکومت وصل باشد و اینکه همه روحانیون با سیاست مرتبط هستند و عمدتاً به امور دینی و اجتماعی می پردازند.

این مدرس سینما یادآور شد: حامد محمدی با ترسیم زندگی پر دغدغه ولی بدون آلایش روحانی فیلمش بر پررنگی و تاثیر آرمان ها ، ارزش های دیگر اخلاقی ، خانوادگی و اجتماعی در زندگی آدم های موحد تاکید دارد. همچنین داستانگویی آن زیر سیطره ساده گویی و ساده نمایی افراطی قرار دارد، اما قصه و مضمون فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» ملموس ، باورپذراند و تماشاگر را راضی می کنند.

 وی گفت: به رغم نمایش شخصیت های مختلف از روحانیون در فیلم های چند سال اخیر و مجموعه تلویزیونی که نشانگر توجه به این قشر مهم اجتماعی است لیکن تفاوت و تمایز قائل شدن نامتعادل بین افراد مختلف این گروه و تقسیم آن ها در دو دسته روحانیون حکومتی و غیر حکومتی مسیر و خطی لغزنده، حساس و سوء تفاهم برانگیز است که می تواند مسئله ساز هم بشود لذا پرداختن به آن توجه ، دقت ، آگهی و مسئولیت خاصی را می طلبد.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: در هر حال فیلم جدید حامد محمدی جزو آثار ارزشی و اجتماعی محسوب شده و توجه به مسائل معنی ، انسانی ، حریم ها ، حرمت ها و تلاش فیلمساز برای روایت آن به زبان سینما «فرشته ها با هم می آیند» را قابل دفاع ساخته است.   

برچسب‌ها

نظرات

  • ۱۳۹۳/۰۵/۲۶ - ۱۶:۲۰
    0 0
    فرشته ها اثری موفق است و عزتی بازی خوبی دارد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.