جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

نقد سالم و نقد مخرب کدام است؟ / ۶

آذین: در چارچوب نقد سالم جایی برای تخریب وجود ندارد/ نقادی لازمه رشد و تکامل جوامع است

جبار آذین در نشست رسانه ای مجوعه تلویزیونی «کلاه پهلوی»

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما صبح امروز گفت: نقد و نقادی لازمه رشد و تکامل جوامع، انسان ها و حرکت های خردمندانه ، فردی و اجتماعی است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: نگاه، ارزیابی، تحلیل و بررسی موضوع های مختلف اجتماعی با تکیه بر آگاهی، تخصص، تعهد ، انصاف و واقع نگری از مولفه ها و ملزومات اصلی یک نقد سازنده و هدفمند است. 

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: طرح اصولی معایب و محاسن از زاویه آسیب شناسی ، ارائه راهکاری اجرایی در فضایی آکنده از تعامل ، صداقت و  صمیمت زمینه ساز راه ها ، روش های ترقی و تعالی اجتماعی است.

آذین یادآور شد: بدیهی اینکه در چارچوب نقد سالم و سازنده جایی برای تخریب ، هجمه، هوچی گری ، تهمت و توهین وجود ندارد و چنین روش و روندی نمی تواند سلامت ، صداقت و تکامل را مهمان جامعه کند.

این مدرس سینما  در ادامه افزود: اصولاً نقد، تعامل دوستانه ، آگاهانه و سازنده میان منتقد ، سوژه و صاحب سوژه است و با تخریب ، تحمیق و برخوردهای صرفاً منفعت طلبانه فردی ، گروهی و جنایی در ذات ، ماهیت ، هدف و عمل متفاوت است.

وی گفت: متاسفانه این روزهای در عرصه های مختلف اجتماع و حیطه های گوناگون نقد، دوغ و دوشاب قاطی شده و هر کس بدون داشتن تخصص و تعهد لازم آن هم به شیوه ای نامطلوب  با آدم ها  و موضوع های برخورد می کند و حتی کسانی که نقد را می شناسند به صرف حفاظت از میز و صندلی خود یا به دست آوردن صندلی های بزرگ تر با انسان ها و مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری مواجه می شوند.

آذین ادامه داد:  این نوع برخوردها که در واقع تخریبی هستند علیرغم تذکرات و توصیه های مقام معظم رهبری در حوزه های اجتماع به کرات مشاهده می شوند و کار به جایی رسیده که بعضی از متولیان امور جامعه با نگاهی تک سویه ، محدود و تخریبگرانه به جای تحلیل درست عملکرد هم قطاران خود در گذشته و استفاده بهینه از تجارب آن ها به کل ایشان را محکوم و مطرود  قلمداد و یا برخی به جای ارزیابی مناسب عملکردهای کنونی مسئولان فرهنگی ، اجتماعی ، دولتی و غیره با بولدوزر بی انصافی همه چیز را شخم می زنند که این نوع برخوردهای غیر اصولی ، غیر اخلاقی و اسلامی زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی تأکید کرد:  تمام کسانی که نقد می کنند و یا مورد نقادی قرار می گیرند باید به ابزار تعهد ، تخصص ، تقوا، تدین و رسالت اجتماعی مجهز شوند و ضمن ارزیابی درست و همه جانبه مسائل در کنار انتقاد از کجی ها و کاستی ها ، راهکارهای مناسب ، اجرایی و شایسته نیز ارائه کنند.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد:  باید کوشید از ابزار نقد وسیله ای برای تعامل و تفاهم بسازیم و در بررسی های خود خدا، انصاف و اخلاق را مد نظر داشته باشیم.      

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.