مهین ترابی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «جالب است بدانید نقش من در فیلم «آتش بس ۲» کوتاه است اما شخصیت تهمینه میلانی به گونه ای بود که وقتی این پیشنهاد را به من دادند، قبول کردم به این شکل بعد از سالها به سینما بازگردم. »
بازیگر فیلم «پاتو زمین نذار» که دلیل اصلی عدم حضورش در سینما و تلویزیون را ضعف فیلم نامه ها می داند، اظهار داشت: «عوامل بسیاری دست به دست هم می دهند تا کیفیت یک فیلم شکل بگیرد؛ اما دلیل اصلی را قطع ارتباط سینما با ادبیات کشور می دانم. در دیگر نقاط دنیا بسیاری از فیلم های موفق و مردم پسند بر اساس رمان و یا داستان های ادبی شان ساخته می شود. »
مهین ترابی افزود: «ساختن فیلم براساس رمان و داستان های معروف ادبی سبب می شود قشر وسیعی از مردم کشور با ادبیات و کاراکترهای ادبی مان آشنا شوند. شاید خیلی از مردم شخصیت های موجود در داستان های معروف ادبی کشورمان را نشناسند؛ متاسفانه نویسندگان ما نیز به با وجود چنین منابع غنی ادبی، این منبع خوب تغذیه را کنار گذشته اند و فیلم نامه های ضعیف را می نویسند. »
بازیگر سریال خاطره انگیز «خانه سبز» دلیل عدم استفاده فیلم نامه نویسان از منابع غنی ادبی را مشکل اقتصادی آن ها دانست و افزود: «یک فیلم نامه نویس باید به لحاظ اقتصادی تامین باشد تا بتواند با فراغ بال یک اثر را در ذهنش بپروراند و آن را به مرحله نگارش درآورد. فیلم نامه نویسی را می شناسم که ۷ ماه تمام مشغول نگارش یک سریال برای تلویزیون بود و تلویزیون گفت زمانی که فیلم کلید خورد با شما تسویه می کنیم! »
وی تصریح کرد: «آیا فیلم نامه نویس هزینه خورد و خوراک و اجاره خانه ندارد؟ زمانی که فیلم نامه نویس ۷ ماه کامل را صرف نوشتن یک اثر می کند باید از نظر مالی تامین شود تا بتواند داستان را شاخ و برگ دهد و شخصیت پردازی بکری داشته باشد. فیلم نامه نویس باید به لحاظ مالی تامین باشد تا بتواند نوشته های خود را پالایش کند تا به یک داستان باورپذیر برسد. »
مهین ترابی ضمن بیان این که هنر زیبایی و هارمونی است نه سرعت، افزود: «سریال های کنونی تلویزیون خیلی خوب و با کیفیت شروع می شود اما یکباره در میانه راه کیفیت خود را از دست می دهد، به دلیل اینکه فقط می خواهیم یک کار را انجام داده باشیم. این نگاه خیلی خطرناک است که چرا سینما و تلویزیون به شدت بر فرهنگ کشور تاثیرگذار است. »
وی افزود: «وقتی قصه ای به ذهن می رسد باید نویسنده را پیدا کنند، پیش قسط آن را بپردازند و بگویند در فلان تاریخ باید فیلم نامه را آماده و کامل تحویل دهی تا ما آن را تولید کنیم. اما الان چند خط می نویسند، بعد گروه جلوی دوربین می رود و حالا باید برای قسمت های بعدی منتظر فیلم نامه می مانند تا نویسنده آن را بنویسد! »
مهین ترابی تاکید کرد: «این روش کار کردن اصولی و حرفه ای نیست، گاهی ما بازیگران دیالوگ هایی را به زبان می آوریم که حالمان بد می شود چه برسد به مخاطب. این ها مواردی هستند که از سوی خود فیلم نامه نویسان جدی گرفته نمی شوند. وقتی مدیریت خودمان ضعیف است نمی توانیم برای ارتقای سطح فرهنگی کشور هم برنامه ریزی کنیم. »
وی که در حال بازی در سریال «همه چیز آنجاست» به کارگردانی شهرام شاه حسینی است، اظهار داشت: «وقتی تلویزیون یک کار خوبِ پربیننده را پخش کند، برای انعکاس تبلیغات و آگهی ها نیز متقاضی بیشتری خواهد داشت و همین امر سبب می شود تلویزیون به لحاظ مالی رشد کند و به این شکل تمام هزینه تولید آن سریال را بازگرداند. اگر برای نویسندگان تورهای مختلف و کارگاه آمورشی بگذارند باعث می شود سوژه های متفاوتی به ذهن نویسنده خطور کند. »
مهین ترابی در پایان افزود: «شرایط حال حاضر به گونه ای نیست که مردم را با یک شبکه تلویزیونی مجذوب کرد چرا که رقیب ها زیاد شده اند و تلویزیون و سینما باید آن قدر مجهز باشند تا بتوانند در بازار رقابت موفق شوند و این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد. مردم ما باهوش هستند و در مورد مسائل گوناگون تحقیق می کنند نباید سطعحشعور مردم را دست کم گرفت. »
ارسال نظر