یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

در مراسم رونمایی از کتاب مربوط به فیلمهایش

اصغر فرهادی: یک فیلمنامه نویس باید برای نوشتن به همه چیز آگاه باشد

اصغر فرهادی*

سینماپرس: اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان سینما گفت: یک فیلمنامه‌نویس باید به همه چیز آگاه باشد و بعد شروع به نوشتن بکند.

بنا براین گزارش، این کارگردان و نویسنده که در مراسم رونمایی کتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» حضور داشت آگاهی‌ها و اطلاعات را وسیله‌ای برای رسیدن به این ناخودآگاه برشمرد و گفت: در فیلمنامه‌نویسی سماجت و پشتکار بسیار مهم است و آن  بانک عاطفی که از کودکی در ذهن پُرشده در ناخودآگاه به کمک نویسنده می‌آید. 

فرهادی با بیان اینکه انتظار چنین مراسم پرشوری را نداشته است افزود: فکر نمی‌کردم این تعداد آدم اینجا باشد و این باعث خوشحالی و دلگرمی من است.

این کارگردان برگزیده اسکار با قرائت مقدمه‌ای که در این کتاب نوشته است گفت: فیلمنامه‌های پیش را که مرور می‌کنم، آنچه بین همه آن‌ها مشترک است و از «رقص در غبار» تا «گذشته» پررنگ‌تر و آگاهانه‌تر شده، علائم سؤال است، علائم سؤالی که فیلمنامه به فیلمنامه چند وجهی‌تر شده است.

کارگردان «درباره الی» ادامه داد: اگر با این نوشته‌ها توانسته باشم جسارت پرسشگری را در تماشاگران تقویت کرده و ترسشان را از کاشتن بذر سؤال در ذهن‌ها بکاهم، از زمانی که برای نوشتن صرف کرده‌ام راضی و خوشنودم که دنیای امروز ما بیش از آنکه نیاز به مقام و مسئول پاسخگو داشته باشد محتاج مردمی است پرسشگر. مردمی که از گذاشتن علامت سؤال در برابر هر آنچه برایشان ثابت و قاطع است نهرساند.

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش کتاب چاپ شده را چکیده تجاربش دانست که فیلمنامه به فیلمنامه جلو رفته است و گفت: یک فیلمنامه‌نویس باید به همه چیز آگاه باشد و بعد شروع به نوشتن بکند. البته این تعریفی هم که می‌شود، فرهادی مثل یک مهندس نشسته و ساختار را نوشته است هم درست نیست و همان‌طور که گفتم بسیاری از اتفاقاتی که در فیلمنامه‌ها رخ می‌دهد ناخودآگاه است.

کارگردان «چهارشنبه سوری» با ذکر مثالی اظهار کرد: تا چند وقت پیش سیگار می‌کشیدم و خیلی راحت این سیگار کشیدن هم در فیلمنامه‌هایم می‌آمد اما از زمانی که ترک کرده‌ام، دیدم ناخودآگاه هیچ‌کدام از کاراکترهایم سیگار نمی‌کشند.

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همیشه از این هراس داشته است تا چیزهایی مانند مصاحبه کردن و یا آماده شدن کتابی از کلاس‌ها و گفت‌و‌گوهایش به چیزی غیر از شغل اصلیش تبدیل شود تصریح کرد: فیلمساز نباید این تعریف و تمجیدها را به خود بگیرد.

وی خطاب به حاضران در برنامه گفت: این فیلمنامه‌ها را با این نگاه که از پیش به آن فکر شده است نخوانید و امیدوارم این کتاب را به‌عنوان تجربه‌ای که پیش از این تجربه شده است، بخوانید.

اصغر فرهادی در بخش پایانی سخنانش از افرادی که تأثیر زیادی بر روند کاریش گذاشته‌اند، نام برد و گفت: در این مدتی که کار کرده‌ام و سال ۸۱ که اولین فیلمنامه را نوشتم هیچ صحنه‌ای را ننوشتم که پریسا بخت‌آور (کارگردان و همسراصغر فرهادی) نخوانده باشد و تأیید نکرده باشد. حتی گاهی وقت‌ها این بحث‌های ما به قهرهای چند روزه‌ هم کشیده است اما در نهایت نتیجه رضایت‌بخش بوده و باعث شده فیلمنامه‌ای را تنها ننوشته باشم و حتی به صورت تلفنی صحنه را با او چک کرده‌ام.

سپس پریسا بخت‌آور همسر اصغر فرهادی به روی صحنه دعوت شد و با بیان این‌که به این شدتی که گفته می‌شود نیست ادامه داد: در تمامی زندگی‌های مشترک چنین چیزهایی هست و خوشحالم امشب این کتاب را می‌بینم.

در ادامه این مراسم اصغر فرهادی با بیان این‌که خیلی خوش‌شانس بوده است در طول زندگی با همکارهای خوبی کار کرده است گفت: آدم خوشبختی هستم که دوستانی دارم در سنین مختلف، مانند: محمود کلاری ، حسین جعفریان و حمید فرخ‌نژاد که علاوه بر اینکه بازیگر من بوده است از دوران دانشجویی با هم دوست بوده‌ایم و این روزها بیشتر قدرش را می‌دانم و معتقدم علاوه بر اینکه بازیگر خوبی است، دوست خوبی هم هست.

فرهادی زمان را یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سینما عنوان کرد و گفت: یک فیلمنامه خوب قطعاً در یک ماه نوشته نخواهد شد. حتی اگر همه نوابغ این حرفه در دنیا جمع شوند، کار هنری باید دم بکشد و در زمان خاصی به طعم و عطری برسد.

کارگردان «جدایی نادر از سیمین» در بخش پایانی سخنانش مطرح کرد: ما دچار یک بیماری شده‌ایم و هر چه داریم به چشم تحقیر نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم بیرون از اینجا بهتر است در حالی که تعجیل در همه‌جا است. خود من برای هر کاری که وقت بیشتری گذاشته‌ام نتیجه بهتری گرفته‌ام و معتقدم حداقل زمانی که یک فیلمنامه باید نوشته شود، هفت تا هشت ماه است.

امیرشهاب رضویان که مدیریت سینمایی پردیس سینمایی «کوروش» را بر عهده دارد هم دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن سابقه آشناییش با اصغر فرهادی درباره این مجتمع سینمایی گفت: خوشحالم که رنجی که برای نمایش فیلم‌هایم می‌کشیدم، نسل بعد از من برای فیلم‌هایشان نخواهند کشید. به‌طور مثال فیلم «ماهی و گربه» که درسینماهای دیگر به صورت تک‌سانس به نمایش درآمده در این پردیس، سالنی به آن اختصاص پیدا کرده و مورد استقبال هم قرار گرفته است.

علی معلم، منتقد و تهیه‌کننده سینما هم درباره اصغر فرهادی با قرائت شعری گفت: خوشبختانه ایشان در طول مسیری که طی کرده از جمله سینماگرانی شده که از او حکایت می‌شود و حکایت‌نویس نیست.

وی افزود: اصغر فرهادی نکته‌ای را به سینمای اجتماعی که معمولاً متکی بر وقایع اتفاقیه است اضافه کرد که آن درام «پرتنش» است و معتقدم کارهایش در سینمای ایران خواهد ماند.

معلم یکی دیگر از ویژگی کارهای اصغر فرهادی را ریتم در داستان‌گویی عنوان کرد و ادامه داد: چیزی که بسیاری از فیلم‌سازان شاخص از آن برخوردار نیستند و اصغر فرهادی به‌خوبی بلد است، به خاطر همین هم مخاطبان غیر ایرانی نیز با کارهایش ارتباط برقرار می‌کنند.

امیر پوریا، سعید عقیقی و مهرزاد دانش از منتقدان حاضر در این مراسم بودند که درباره اهمیت فیلمنامه‌های اصغر فرهادی به اظهار نظر پرداختند.

پایان‌بخش این مراسم حضور حمید فرخ‌نژاد،حسینجعفریان،  بابک کریمی، احمد مهران‌فر، حسین جعفریان، ستار اورکی، حمید قربانی و محمود کلاری از عوامل فیلم‌های اصغر فرهادی که در این مراسم حاضر بودند بر روی صحنه و گرفتن عکس یادگاری بود.

از دیگر حاضران در این مراسم می‌توان به هوشنگ گلمکانی، احمد طالبی‌نژاد، بهنام بهزادی، سروش صحت، احمد امینی و لادن طاهری (مدیر فیلمخانه ) اشاره کرد.

فرهادی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف تاکید کرد که هنوز کشوری که در آن فیلم بعدی‌اش را خواهد ساخت علی رغم برخی خبرها مشخص نیست و ممکن است در ایران فیلمش را بسازد یا در کشوری دیگر.

همچنین در این مراسم بخش‌هایی از فیلم‌های اصغر فرهادی که توسط میثم مولایی آماده شده بود، به نمایش درآمد.

کتاب «هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی» شامل فیلمنامه‌های «رقص در غبار»، «چهارشنبه سوری»، «شهر زیبا»، «دایره زنگی»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» است که در یک کتاب به همراه عکس‌های فیلم جمع‌آوری شده است و به قیمت ۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.