فرحبخش در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «مستانه» داستان سینمای حال حاضر ماست؛ من همیشه در فیلم هایم به صراحت برخی از مشکلات عمده جامعه را به تصویر کشیده ام و معتقد هستم بیان صریح آن ها می تواند در رفع این معضلات موثر باشد.»
فرحبخش در ادامه پیرامون وضعیت سینمای بخش خصوصی به کنایه بیان داشت: «به برکت وجود دولت بخش خصوصی در سینمای ایران به شدت کم رنگ و غیر فعال است و به صراحت می توانم بگویم فقط یکی دو شرکت هستند که کاملا خصوصی و بدون هر گونه وابستگی مالی به دولت و یا بانک ها به صورت مستمر فعالیت می کنند.»
کارگردان فیلم «زندگی خصوصی» افزود: «اگر بخش دولتی در تولیدات سینمایی دخالتی نداشته باشد و فقط دست به تولید آثاری فاخر و استراتژیک که بخش خصوصی قادر به ساخت آن ها نیست یزند، فرصت مناسبی را برای عرض اندام بخش خصوصی در عرصه فیلمسازی فراهم کرده است؛ در این صورت جریان های جدید، حمایت ها و سرمایه گذاری های مختلف وارد سینما می شود که می توانند چرخ صنعت سینما را در ارتقای کیفیت آثار بچرخانند.»
این کارگردان افزود: «وقتی جریان های جدید وارد سینما شوند سطح توقع مخاطب از تولیدات سینمایی هم افزایش پیدا می کند و به همین شکل سطح کیفی تولیدات سینمایی به شدت ارتقا می یابد؛ این ها به مانند یک زنجیر به هم متصل هستند.»
کارگردان «عطش» ضمن بیان این نکته که تنها برخی از فیلم های بخش دولتی در جذب مخاطب موفق و اثرگذار هستند، اظهار داشت: «دولت به دلیل اینکه می خواهد در اکثر امور زمامداری کند اغلب پول بیت المال را در سینما هدر می دهد؛ تجربه نشان داده اکثر فیلم هایی که با پول و نظرات و دیدگاههای بخش دولتی ساخته می شوند «خسر الدنیا و الآخره» هستند و در گیشه مخاطبی ندارند.»
فرحبخش پیرامون این ادعا در مورد آثار تولیدی مورد حمایت دولت توضیح داد: «دولت به جای اینکه در سینما سرمایه گذاری کند، بطور مستقیم هزینه می کند! در حالیکه بخش خصوصی با هوشیاری سرمایه گذاری می کند و این امر در کیفیت آثار و جذب مخاطب موثر است.»
وی افزود: «قریب به اتفاق برای بخش دولتی نیاز مردم کم اهمیت ترین بخش است. در اغلب تولیدات بخش دولتی بازیگر مطرح و شناخته شده حضور ندارد و این افت فروش در گیشه را موجب می شود در حالی که بیشتر فیلم های بخش خصوصی از بازیگر ستاره و شناخته شده سود می برد و حضور بازیگر چهره در سینما به فروش در گیشه کمک شایانی می کند.»
فرحبخش اظهار داشت: «نصب بیلبوردهای گران قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی در سطح شهر نشان از صرف هزینه دولت از بیت المال دارد. بخش دولتی با در اختیار گذاشتن رانت و پول های غیر کارشناسی شده بخش خصوصی را به ورطه نابودی کشانده است.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازیگر ستاره در فروش گیشه موثر است بیان داشت: «هدف اول من از انتخاب بازیگر ستاره و شناخته شده در فیلمهایم باورپذیر کردن نقش برای مردم است و فروش در گیشه هدف دوم است؛ البته این را هم قبول دارم که تاکنون فیلم های بسیاری ساخته شده که سوپراستارهای متعددی در آن حضور داشته اند اما از فروش قابل توجهی برخوردار نشده اند.»
ارسال نظر