شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

نقد شفاهی فیلم های اکران

آذین: تلاش کارگردان «زیباتر از زندگی» در میان غوغاسالاری فیلمفارسی قابل تحسین است

زیباتر از زندگی*

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما در نقد خود نسبت به فیلم جدید انسیه شاه حسینی آن را اثر کوچک از یک شهید بزرگ عنوان کرد و گفت: کوشش این سینماگر در غوغاسالاری فیلمفارسی در سینمای ایران قابل تحسین است و فیلمسازانی چون شاه‌حسینی قابل احترامند.

جبار آذین منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» ساخته انسیه شاه حسینی اظهار داشت: سینمای مقاومت و دفاع مقدس قصه و غصه زیاد دارد. از کم اعتنایی بعضی مدیران سینمایی گرفته، کم لطفی، ضعف انگیزه و ارادت فیلمسازان نسبت به این نوع فیلم و سینما تا نبود پژوهش های لازم درباره وقایع، شخصیت های دفاع مقدس، محدودنگری و تولیدات سطحی جنگی که در قوام نیافتن و جریان ساز نشدن آثار سینمای مقاومت نقش دارد.  

وی در ادامه افزود: در این میان آنچه بیش از همه رخ می نماید و باعث شده تا کم و بیش تولید فیلم های مقاومت تداوم داشته باشد عشق، علاقه و وفاداری بعضی از سینماگران به اهداف و آرمان های دفاع مقدس است که جای تحسین دارد اما باید توجه داشت که سینما ترکیبی از صنعت، هنر و رسانه است و یک سینماگر علاوه بر بینش روشنفکری باید بر دانش هم سلطه داشته باشد تا اثری که در این ارتباط می سازد فیلمی جذاب، باورپذیر و تاثیرگذار باشد.

این منتقد و روزنامه نگار بیان داشت: انسیه شاه حسینی از جمله فیلمسازان متعهدی است که حضور در سال های دفاع مقدس و درک آن و تعهداتش به ارزش های جامعه وی را در میان سازندگان فیلم های مقاومت جای داده است. حضور علاقه مندانه و پیگیرانه او در این میدان شایسته توجه و حمایت است.

آذین تصریح کرد: یکی از کاستی های مهم و بزرگ سینمای دفاع مقدس کمبود تولید آثار شخصیت محور سینمایی در این عرصه است. هر کدام از رزمندگان و سرداران جبهه های جنگ و دفاع مقدس قصه ها دارند و در ایام نبرد، مقاومت حماسه ها آفریده اند که ضرورت دارد درباره آن ها و شناساندن ابعاد شخصیتی و مبارزاتیشان فیلم ها، مجموعه های متنوع  و جذاب ساخته شود.

این مدرس سینما در ادامه افزود: فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» اثری است که در پاسخگویی به این ضرورت ساخته شده و کارگردان آن تمام بضاعت خود را به کار گرفته تا فیلمی موفق و ماندگار بسازد.

وی گفت: فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» می خواهد روایتگر گوشه هایی از زندگی، ایثارو جهاد شهید حسین علم الهدی باشد و برگی زرین از تاریخ پر افتخار دفاع مقدس را در قالب فیلم و سینما تورق کند ولی به دلایلی چند در این راه به توفیق کامل نرسیده، نگاه، روایت هنرمندانه، زنانه سازنده اش، دانش و تحربه سینمایی او را در تصویرسازی جذاب، مطلوب و کامل از این شهید نبوده است.

آذین ادامه داد: اصلی ترین مشکل فیلم انسیه شاه حسینی و آثار مشابه ساخته او نبود تحقیق و پژوهش کافی و لازم در ارتباط با سوژه اصلی فیلم است که این نقص در فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» باعث شده تا شباهت فیزیکی، شخصیتی، رفتاری و مبارزاتی مناسبی از شهید علم الهدی در این فیلم شکل نگیرد.

وی گفت: به علاوه بازی ضعیف حامد کمیلی، فضاسازی های ناقص، روایت سطحی ماجراها، پرداخت نشدن شخصیت ها و همچنین اطلاعات ناقص فیلمنامه نویس و کارگردان از ویژگی های، عملکردهای، فراز و فرودها زندگی قهرمان فیلم، ضعف در ارائه حتی شمه ای از بزرگی های فرمانده سپاه هویزه از دلایل موفق نبودن «زیباتر از زندگی» است.

این منتقد در ادامه بیان داشت: در واقع بازیگر نقش شهید علم الهدی به همان اندازه از ارائه شخصیت واقعی او به دور مانده که کارگردانش از شناختن این شهید فاصله دارد که البته کوشش این سینماگر در غوغا سالاری فیلمفارسی در سینمای ایران قابل تحسین است و فیلمسازانی چون انسیه شاه حسینی که اقدام به ساخت فیلم دفاع مقدسی و مقاومتی می کنند قابل احترام اند ولی باید به یاد داشته باشند که تحقیق ابزار اساسی آن ها و تبحر فیلمسازی و بازسازی درست از رویدادها، شخصیت ها، برداشت های مناسب، مقبول حوادث و ماجراها مقوله های مهمی هستند که می توانست در سینمای دفاع مقدس را تحکیم بخشیده و ارتقا دهد.

وی در ادامه افزود: بدیهی است هر گونه نقص در این ارتباط می تواند موجب ایجاد ابهام، سوء تفاهم و ساخت آثار ضعیف شود و به جای جاذبه، دافعه ایجاد کند.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: در هر حال به احترام شهید علم الهدی باید فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» را با معیار ارزش ها، آرمان ها به تماشا نشست و با تذکر کاستی های هنری، فنی، سینمایی اش و امید به دیدن آثار بهتری از انسیه شاه حسینی از کنار آن ها گذشت.    

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ - ۱۰:۵۳
    0 0
    نویسنده و کارگردان معتقد است که سه سال تحقیق کرده تا به فیلمنامه حاضر رسیده اما مشکل از این بخش نیست متاسفانه پژوهشگر نباید نتایج اخلاقی مورد نظر خود را از پروسه تحقیق به فیلمنامه منتقل کند بلکه به عنوان شخص بی طرف باید ازقضاوت پرهیز کند و وقایع را متناسب با اصل ماجرا به نوعی دراماتیزه کند که مناسب سینما و هزینه های گزاف آن باشد قرارنیست مستندداستانی ساخته شود و اگر مستندساخته میشد چه بسا ایراداتی که دربالا به آن اشاره شد کمتر به چشم می آمد اما حرف آخر ... یک تحقیق خوب در اختیار یک فیلمنامه نویس خوب و سپس یک کارگردان و بعد مونتور خوب می تواند بسیاری از نواقص را حل کند اما وقتی تمامی اینها از فیلتر ذهنی یک نفر عبور می کند طبعا خروجی خوبی نخواهد داشت مگر اینکه یک مشاور خوب خارج از گود نواقص را ببیند و در صدد رفع آن برآید... این فیلم قربانی یک نگاه یکسویه با پافشاری بر آنچه خود می بینم پس درست است ساخته شده و متاسفانه باید در خصوص شهدا کمی انعطاف داشته باشیم چرا که آبروی آنها در میان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.