به گزارش خبرنگار سینماپرس، انتخابات هیأت مدیره جدید خانه سینما که پس از گذشت ۶ سال از حضور هیأت مدیره پیشین برگزار شد با واکنش های متفاوتی از سوی اهالی سینمایی کشور روبرو شد. برخی از پیشکسوتان سینمای ایران که عضو صنوف اصلی خانه سینما و جزو برترین و پیشکسوت های حرفه خود محسوب می شوند و طی دوران مدیریتی گذشته هیچ گاه نتوانستند به خواسته های برحق صنفی خود دست یابند اینک از هیأت مدیره جدید خانه سینما انتظار دارند تا «خانه سینما» را هویت بخشیده و آن را به یک نهاد واقعی صنفی بدل کنند.
سینماگران خسته از سیاست بازی ها، لابی گری ها و بی عدالتی های هیأت مدیره پیشین، انتظارات فراوانی از مدیران جدید خانه سینما دارند. انتظاراتی همچون دوری و پرهیز مدیران خانه سینما از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تا تقسیم عادلانه امکانات میان اهالی سینما و مهمتر از همه ثبت قانونی صنوف خانه سینما در نهادهای ذیربط!
علیرضا زرین دست، محمدتقی فهیم، حسن زاهدی، حسین زندباف، جمال شورجه، طهماسب صلح جو، پرویز آبنار، عباس رافعی، مهری شیرازی و فرزانه شبانی از جمله سینماگرانی بودند که در این رابطه با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل این گفتگوها در ذیل مطلب برای اطلاع بیشتر مخاطبان سینماپرس گردآوری شده است.
علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما و عضو انجمن فیلمبرداران سینمای ایران نیز در این باره اظهار داشت: مدیران فعلی خانه سینما می بایست مجدداً با مسئولان سازمان سینمایی وارد رایزنی شوند تا بتوانند طرح استفاده از هنرمندان باسابقه و عضو صنوف در فیلم های سینمایی را به جریان انداخته و آن را به مرحله اجرا برسانند تا دیگر هیچ یک از هنرمندانی که طی تمامی سال های عمرشان همه داشته ها و زندگی شان را برای رشد و اعتلای سینمای کشور به کار گرفته اند با مشکل بیکاری مواجه نشوند. سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳
محمدتقی فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گفت: مواره طی سال های گذشته بسیاری از اعضای خانه سینما اعتراضات خود مبنی بر اینکه این نهاد صنفی متکی به اعضای خود نیست و گرایش به سمت لابی گری و ورود به برخی جریان های سیاسی دارد را ابراز داشته اند اما گوش شنوایی برای حل این معضل هیچگاه پیدا نشده است. در برخی مقاطع تاریخی خانه سینما به جهت عناد جریانات و طیف های فکری سیاسی با دولت وقت، حتی از تعامل با بدنه حاکمیت نیز بازماندند و با بی توجهی به وظایف خود مبنی بر تامین معیشت اعضا فقط به دغدغه های سیاسی خود پرداخته و در جهت منافع یک جریان خاص قدم برداشتند. تمامی حرف های مدیران خانه سینما طی سال های اخیر تنها در حد شعار باقی مانده و آن ها هیچ کاری برای بیکاری هنرمندان ارزنده این ممکلت انجام نداده اند. آن ها رسما با فراموش کردن کارهای صنفی به فکر دخالت در مسایل سیاسی بوده اند. سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران و عضو انجمن صدای سینمای ایران اظهار داشت: من آرزومندم هیأت مدیره جدید خانه سینما فارغ از هرگونه جناح بازی ها و دسته بندی های سیاسی تنها در پی آن باشند تا حقوق اعضای خود را تأمین کنند و ارتباط آنها با اهلی سینما تنها دایره محدودی از برخی افراد همسو با تفکرات خود آن هم تنها از حدود ۵-۶ صنف را در بر نگیرد. هیأت مدیره جدید خانه سینما می بایست علیرغم برخی رویکردهای هیأت مدیره پیشین، تنها دغدغه معیشت اعضایشان را داشته باشند و از ورود به مسائل سیاسی و جناحی و حاشیه ای به شدت بپرهیزند. چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
حسین زندباف تدوین گر باسابقه سینما و عضو کانون تدوین گران سینمای ایران نیز در پی انتخابات هیأت مدیره خانه سینما گفت: یکی از مشکلات عمده خانه سینما عدم ثبت صنوف تابعه آن در نهادهای نظارتی قانونی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از همین رو هیأت مدیره جدید خانه سینما باید تمامی نیروی خود را برای ثبت قانونی صنوف به کار گیرد. خانه سینما برای تأمین معیشت اعضای خود از جمله: بیمه بیکاری، بیمه درمانی، امنیت شغلی و... دچار مشکلات و معضلات زیادی است که تمامی آن ها ناشی از عدم ثبت قانونی این نهاد در مراجع ذی صلاح است. چرا که نهادهایی که می بایست این امکانات را در اختیار اهالی سینمای ایران قرار دهند به دلیل بی هویتی صنوف تابعه خانه سینما که ثبت قانونی نشده اند از هرگونه اقدامی برای هنرمندان ممانعت به عمل می آورند. جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
جمال شورجه کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: خانه سینما یک نهاد صنفی است که تنها باید به وضعیت معیشتی هنرمندان از جمله: بیمه، مسکن، رفاه عمومی و امثال چنین مواردی رسیدگی کند و ورود مجدد مدیران جدید این نهاد به عرصه مسائل سیاسی و حزبی بسیار خطرناک خواهد بود و می تواند آسیب های جدی را به اصل سینما وارد سازد. من امیدوارم با تغییر هیأت مدیره خانه سینما تحولات خوبی در جهت تأمین رفاه و معیشت سینماگران صورت پذیرد. از مدیران جدید خانه سینما انتظار می رود تا مدافع حقوق جامعه مظلوم سینمای ایران که صدایشان طی تمامی این سال ها به جایی نرسیده است باشند. مدیران این نهاد فرهنگی می بایست نگاهی عادلانه به تمامی اهالی سینما داشته و تنها از دایره محدودی از رفقای خود حمایت نکرده و اگر امکانات دولتی به آن ها داده می شود تمامی اهالی سینما را از آن بهره مند سازند. شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
طهماسب صلح جو منتقد برجسته سینمای ایران و رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز گفت: از مهمترین کارهایی که هیأت مدیره خانه سینما باید انجام دهند قانونی شدن تمامی صنوف است چرا که اعضای شورای مرکزی صنوف هرکار و خدمتی بخواهند برای همکاران خود انجام دهند می بایست با مجوز قانونی اقدام کنند. من زمانی که به عنوان رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران فعالیت می کردم مرتب در پی این بودم که برای اعضا یک تعاونی مسکن تاسیس کنیم یا اینکه کارهای بسیار دیگری را برای اعضای تابعه مان انجام دهیم اما به دلیل آنکه جزو صنوف قانونی نبودیم نتوانستیم این کار را انجام دهیم چرا که مراکزی که تعاونی ها را تأیید می کنند به ما می گفتند به دلیل آنکه شما مجوز قانونی برای فعالیت ندارید نمی توانید چنین کاری را انجام دهید و همه کارهای شما باید به نام «خانه سینما» انجام شود. یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
پرویز آبنار صدابردار باسابقه سینمای ایران گفت: اعضای هیأت مدیره خانه سینما باید از مسائل حاشیه ای که کمترین ارتباطی با سینما ندارند دوری کنند و به جای آن دفاع از حقوق مادی و معنوی اعضا باید در رأس برنامه هایشان قرار گیرد تا اهالی سینمای ایران بتوانند آن ها را باور کرده و به آن ها اعتماد تکیه کنند. اعضای هیأت مدیره خانه سینما باید قانونی را تنظیم و به تصویب برسانند که تهیه کنندگان و کارگردانانی که می خواهند در سینما اقدام به ساخت فیلم نمایند تنها ملزم به استفاده از دست اندکاران صنوف مختلف خانه سینما باشند و نتوانند نیروهای غیر متخصص را از بیرون وارد سینما کنند. دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
عباس رافعی کارگردان سینما در اظهاراتی صریح و بی پرده گفت: برآورد من از عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی تمامی سال هایی که عضو این نهاد به اصطلاح صنفی هستم این است که این نهاد هیچ ابزار قدرتی در اختیار ندارد و تنها به محلی برای انتشار بیانیه های سیاسی و حزبی و مثلأ صنفی بدل شده است. ساختار خانه سینما اساساً به شکلی پایه گذاری و طراحی شده و به راه خود ادامه داده که سینماگران دیگر هیچ توقعی از آن نباید داشته باشند. هیأت مدیره و روسای اغلب صنوف تابعه خانه سینما چنان درگیر مسائل کاری خود شده اند که کاملاً فراموش کرده اند چرا در رأس این نهاد قرار گرفته اند و اصولاً چه کارهایی را می بایست انجام دهند. دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
مهری شیرازی عضو انجمن چهره پردازان سینما نیز گفت: مهمترین نکته ای که می توان با حضور هیأت مدیره جدید خانه سینما به آن امیدوار بود این است که با حضور آن ها برخی رانت خواری و مواردی که در دوران مدیران قبلی شائبه های زیادی را برای اهالی سینما به وجود آورده بود به طور کلی از میان برداشته شود و مدیران تنها برای اهالی سینما و رفع مشکلات معیشتی آن ها بکوشند. چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
فرزانه شبانی عضو کانون فیلمنامه نویسان سینما نیز اظهار داشت: هیأت مدیره جدید خانه سینما باید به جای ورود به مسائل جناحی و حزبی تنها به فکر امنیت شغلی و بیمه بیکاری اعضا باشد و ارائه راهکارهای عملی در این زمینه را جایگزین شعار های تکرای گذشته و برنامه های تشریفاتی کند. اعضای خانه سینما سالیان درازی است که فریاد وامصیبتا سر دادهاند تا مسئله بیمه بیکاری و امنیت شغلی شان به نتیجه مثبتی برسد اما متأسفانه هیچ یک از مدیران خانه سینما نسبت به این مسائل مهم توجهی نشان نداده و به شرایط سخت معیشتی اعضای خود اهمیتی نمی دهند؛ این در حالی است که بسیاری از اهالی سینما در حال حاضر در تنگنای مالی شدیدی به سر می برند و با بیکاری مفرط دست و پنجه نرم می کنند. جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳
ارسال نظر