شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

مسعودشاهی در گفتگو با سینماپرس:

خلأ استراتژی فرهنگی ضعف جشنواره‌های موضوعی است/ جشنواره‌ها پس از برگزاری به حال خود رها می‌شوند

مهدی مسعود شاهی*

سینماپرس: محمد مهدی مسعود شاهی کارشناس فرهنگی و دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان جشنواره های موضوعی را فاقد استراتژی کلان فرهنگی دانست و رها شدن این نوع جشنواره ها پس از برگزاری را عامل خنثی شدن تاثیر فرهنگی آن در جامعه برشمرد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برگزاری جشنواره های موضوعی یکی از ابزار فرهنگ‌سازی و همچنین رشد و تعالی در جامعه است؛ از آنجا که مباحث مختلف فرهنگی می بایست به فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود و در میان اقشا مختلف مردم نهادینه شوند این جشنواره ها می توانند بازوی اجرایی این مقوله مهم در کشور باشند و کمک شایانی به پیام رسانی در این زمینه انجام دهند.

وی ادامه داد: ابلاغ پیام فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین فراهم سازی شرایط  آشنایی جوانان کشور با موضوعات مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، علمی، صنعتی، سیاسی، اقتصادی و ... از طریق برگزاری جشنواره های موضوعی از جمله کارکردهای اصلی این نوع اقدام هنری در کشور بحساب می آید؛ لذا مشارکت در برگزاری آنها به هر طریق حرکت در جهت پیشبرد اهداف نظام است. 

مسعود شاهی که مسئولیت برگزاری چندین جشنواره سینمایی را عهده دار بوده است یکی از معضلات جشنواره موضوعی را نداشتن استراتژی کلان فرهنگی دانست و گفت: اگر بخواهیم پازلی برای فعالیت فرهنگی تصور کنیم اینگونه جشنواره های ما کجای این پازل قرار دارند و ارتباط آن به بدنه مدیریتی سینما و همچنین سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تولید ساخت آثار به کجا سپرده شده است؟

مشاور سابق بنیاد سینمایی فارابی خاطر نشان ساخت: نکته مهم برگزاری جشنواره های موضوعی قدمی است که باید بعد از برگزاری آن برداشته شود بگونه ای که ارکان مختلف جشنواره به ویژه در بخش تولید فیلم، امکان توسعه تعاملات خود با جامعه سینمایی و نیز کادرسازی در این بخش از میان جوانان و هنرمندان علاقمند به موضوع جشنواره را داشته باشند؛ اما ما شاهد رهایی جشنواره ها پس از برگزاری آن هستیم که این اتفاق منجر به عدم تاثیر فرهنگی موضوع آن جشنواره در جامعه می شود.

وی  به تکمیل صحبتهایش پرداخت و افزود: دولت به تنهایی نمی تواند از پس تولید آثار بربیاید لذا نهادهای برگزار کننده جشنواه های موضوعی باید با حمایت ویژه از هنرمندان، سرمایه گذاری در حوزه ساخت و تولید فیلم و در ادامه اکران فیلم ها در داخل و خارج از کشور به صورتی که اثر دیده شود، در جهت نهادینه شدن موضوعات مد نظر خود اقدام نمایند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهایش به ورود بخش خصوصی به برگزاری جشنواره های موضوعی اشاره کرد و اظهار داشت: دولت تنها باید وظیفه پشتیانی و نظارت را برای برگزاری جشنواره های موضوعی بر عهده بگیرد و مسئولیت برپایی آن را کامل به بخش خصوصی واگذار نماید تا پای این بخش نیز به فرهنگ و هنر کشور باز شود چرا که این مقوله مسلماً به نفع کشور است و از هدر رفت بودجه های دولتی جلوگیری خواهد کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات جشنواره ها را عدم ثبات مدیریت عنوان کرد و گفت: متاسفانه مدیران جشنواره ها نمی توانند برنامه های خود را با سیاست گذاری و همچنین برنامه ریزی بلند مدت پی ریزی کنند لذا بهتر است که به دست اندرکاران جشنواره ها فرصت و مجال بیشتری داده شود تا برای سایر نهادهایی که جهت حمایت از برگزاری جشنواره متولی می شوند نیز اعتماد سازی بیشتری فراهم شود.

 

نظرات

  • صدر ۱۳۹۴/۰۵/۱۱ - ۱۲:۱۷
    2 0
    سینمای ایران همیشه یک پرنده نا آرام است نتیجه این نا آرامی سینمای ایران است نه تولیدش نه جشنواره اش نه سازمان اش نه مدیریت اش ونه .....ثبات وبرنامه ندارد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.