این منتقد در نقد شفاهی این فیلم به خبرنگار سینماپرس گفت: سینمای ایران به ویژه سینمای مقاومت و آثار دفاع مقدسی از دستاوردهای مهم و ارزشمند انقلاب و دفاع مقدس است، از همین رو سینماگران و مسئولان سینمایی کشور وامدار آن هستند. اما علیرغم این نکته مهم توجه به سینمای ملی و آثار دفاع مقدس و فیلم های ارزشی جای خود را در نگرش، سیاست ها و تولیدات سینمای ایران به فکرها، برنامه ها و محصولات بیگانه با فرهنگ و تمایلات جامعه داده و سازندگان فیلم های مقاومت و تولید این آثار مهجور و مظلوم واقع شده اند.
وی ادامه داد: با این همه علیرغم تنگناها، بی اعتنایی ها و ناجوانمردی ها، هنوز در میان فیلمسازان جوان و حرفه ای های سینما هنرمندانی را می توان یافت که عاشقانه و خستگی ناپذیر با ساختن آثار قابل اعتنا و دیدنی، چراغ سینمای مقاومت را روشن نگه داشته اند. افرادی چون اعظمیان و سهرابی که به رغم موانع و مشکلات و ممانعت ها با صبر و مقاومت فیلم های با ارزش ساخته اند.
آذین سپس با تأکید بر اینکه نگاه و پرداخت در روایت سینمایی رضا اعظمیان از سر دلتنگی و عاشقانه است اظهار داشت: به همین دلیل فیلم او موفق شده از میان سختی ها، تلخی ها و عوارض و مشکلات عبوری شاعرانه داشته و از عشق و دلتنگی آدم هایی سخن بگوید که پیوند، وصل و پایداری خود را با قلم ایمان و مقاومت و رنگینه های باور و تعهد بر تابلوی زندگی عاشقانه و خوش ترسیم کرده اند. اما ای کاش این فیلمساز نگاه عمیق تری به فیلم و محتوای اثرش داشت.
این روزنامه نگار باسابقه افزود: «دلتنگی های عاشقانه» نگاهی متفاوت به دفاع مقدس، آرمان ها و ارزش ها و یادگارهای و یادمانده های آن دوران در شرایط کنونی کشور و اوضاع ناآرام منطقه و جهان دارد. اعظمیان در این فیلم خود روایتگر با حوصله زندگی یک شهید از زاویه دید، همسرش است؛ گرچه تماشاگران سینمای ایران تاکنون در ده ها اثر تلویزیونی و سینمایی پای صحبت های دلسوزانه و تأثیرگذار همسران شهدا نشسته اند ولی روایت عاشقانه و نمایش دلتنگی های سوخته دلانه آن ها با تمام سختی ها و نابسامانی های موجود بر سینما و جامعه در فیلم این فیلمساز حال و هوایی دگر دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعریف خوب و روان داستان و فضاسازی مطلوب و مناسب و کارگردانی فکر شده و بازی های مقبول باعث دلنشین شدن مضمون و محتوای «دلتنگی های عاشقانه» و پرداخت سینمایی آن شده است. در واویلای بی سر و سامانی سینما و اوضاع اقتصادی و اجتماعی و مظلومیت های سینمای دفاع مقدس و تلاش صادقانه جماعتی برای احیاء و گسترش سینمای مقاومت و ارتقای فرهنگ جامعه، سخن گفتن از ایمان، ایثار، جهاد و فداکاری آدم های اهل معنا، اخلاق و معرفت در قالب آثار هنری و سینمایی شجاع، شایستگی و عشق می خواهد.
آذین تأکید کرد: از همین رو باید دست هنرمندانی را که در سینما از زندگی، عشق، امید و پایداری می گویند به گرمی فشرد. «دلتنگی های عاشقانه» اثری اخلاق مدار است که می تواند برای جوانان امروزی و جامعه کنونی بسیار مفید و موثر باشد.
این مدرس سینمای ایران سپس با اشاره به زوج هنری میترا حجار و محمدرضا فروتن در «دلتنگی های عاشقانه» که پیش از این در برخی از فیلم ها بسیار خوش درخشیده اند گفت: هر دوی این بازیگران از بازیگران توانا و متفاوت سینما و تلویزیون محسوب می شوند بازیگرانی که با فن این هنر آشنا هستند و با تلفیق فن و هنر بازی های خوبی را ارائه می کنند. درست بر قضا در این فیلم با درک خوب شخصیت ها و استفاده خوب از توانایی ها و قابلیت های خود و همچنین هدایت درست کارگردان توانسته اند شخصیت های ملموس و باورپذیری را ارائه کنند به گونه ای که تماشاگر بدون کمترین زحمت با آن ها همراه شده و پیگیر ماجراهای آن ها می شود. به عبارتی حضور این دو بازیگر در این فیلم از نقاط قوت اثر جدید اعظمیان محسوب می شود.
ارسال نظر