شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«ماهی سیاه کوچولو»؛ روایتی ناقص و تهی از محتوا

فیلم سینمایی«ماهی سیاه کوچولو»

سینماپرس: یک منتقد سینما همزمان با اکران فیلم «ماهی سیاه کوچولو» گفت: این فیلم از منظر مضمون و محتوا تهی است و نمی تواند برای مخاطبان دارای جذابیتی باشد.

جبار آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم «ماهی سیاه کوچولو» چنانچه از پژوهش لازم، شناخت دقیق درگیری های شهر آمل در سال ۶۰، آگاهی مناسب از آدم ها و ایدئولوژی های مواقق و مخالف و علاوه بر اینها از پرداخت سینمایی مطلوبی برخوردار بود می توانست تبدیل به یک اثر سینمایی تاریخی سیاسی ماندگار شود.

وی سپس با تأکید بر اینکه این اثر سینمایی از ضعف های بی شماری رنج می برد اظهار داشت: این فیلم به دلیل ضعف در نکات ذکر شده متأسفانه از مضمون و محتوای مناسب تهی بوده و آشفتگی و نابسامانی متن و ساختار، فیلم را ناقص ساخته است.

این روزنامه نگار در همین ارتباط ادامه داد: «ماهی سیاه کوچولو» نخستین فیلم سینمای مجید اسماعیلی پس از چند تجربه تلویزیونی است؛ فیلمی که سردرگمی مضمونی و محتوایی آن از پراکندگی موضوع های سیاسی، اجتماعی، انقلابی، ضد انقلابی، عاشقانه، خیانت و انتقام و عدم انسجام روایت داستانی آن مشهود است.

آذین افزود: متن «ماهی سیاه کوچولو» به رغم نگارش آن توسط فیلمنامه نویسی آشنا به این فن و هنر، اما به علت خالی بودن دست نویسنده از پژوهش تاریخی و نیز ناموفق بودن کارگردان در انسجام بخشی مضامین آشفته و پردازش و تصویرسازی ضعیف از کاراکترهای ناقص فیلم، نتوانسته آنچنان که شایسته است به فیلمنامه قابل قبولی بدل شود.

این منتقد سینما در عین حال ضمن اشاره به بازی خوب بازیگران این اثر سینمایی اظهار داشت: با وجود تلاش بازیگران «ماهی سیاه کوچولو»  از جمله مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی این فیلم در میانه راه متوقف مانده است. از تهیه کننده شناخته شده این فیلم که کارهای خوبی را در سینما و به ویژه تلویزیون تهیه کرده تولید چنین اثر ضعیفی که به لحاظ موضوع، قابلیت تبدیل شدن به یک اثر ماندگار سینمایی را داشت تعجب آور است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: در هر حال گزینش چنین مضمون سخت و مهمی جهت کار در سینما که نیازمند مطالعه و کاوش لازم برای نگارش متن بوده و حرف و پیام آن گنگ و مبهم است برای کارگردانی که اولین اثر سینمایی خود را می سازد زود بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.