به گزارش خبرنگار سینماپرس اگر تا همین چندسال قبل تلویزیون تنها وسیله ای برای سرگرم ساختن و پر کردن اوقات فراغت خانواده ها محسوب می شد امروزه این رسانه به عنوان یکی از بزرگترین، مهمترین و تأثیرگذارترین ابزارهایی شناخته می شود که می تواند در جهت پیشبرد اهداف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... هر کشور و حکومتی تأثیر جدی داشته باشد. در واقع امروزه تلویزیون تعریف پیچیده ای یافته و حضور برنامه های ماهواره ای بر این پیچیدگی افزوده است. در حال حاضر مبحث مهم مخاطب شناسی تعریف اول تلویزیون های جهانی است و اصولاً تعریف تلویزیون بدون توجه به مخاطب تعریفی ناقص جلوه می کند.
اهمیت این رسانه به حدی است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های مکررشان به اهمیت و جایگاه آن اشاره کرده اند؛ ایشان در بخشی از سخنان شان در رابطه با جایگاه تلویزیون گفته اند: «دستگاه رادیو تلویزیون چنانکه من کراراً گفته ام، دستگاهی است که حساس ترین دستگاه های تبلیغاتی هر کشوری است که هم از طریق بصر و هم از طریق سمع از آن مردم استفاده می کنند. و آنطوری که به رادیو و تلویزیون توجه می کنند مردم، به هیچ دستگاهی آنطور توجه نمی کنند. از دستگاه کوچکی که برای بچه ها گذارده میشود با آن برنامه هایی که برای دیگران. اگر این دستگاه اصلاح بشود و برنامه های آن برنامه های اصلاحی باشد، امید است که یک مملکت اصلاح بشود. و اگر این دستگاه دستگاهی باشد که نظیر همان زمان طاغوت باشد، مردم به همان حال باقی میمانند.»
ایشان در جای دیگری فرموده اند: «توجه کنید که فیلمها یک فیلم های انحرافی نباشد. فیلم هایی نباشد که مثلاً فرض کنید یک منظره هایی که سابقاً بود، و انحرافات برای جوانهای ما ایجاد میکرد... د. حتی آنی که برای بچه ها نمایش داده میشود، باید یک جوری باشد که این بچه از اول یک طوری بار بیاید که مستقل باشد در فکر. مستقیم باشد و متعهد بار بیاید. و همینطور فیلمهای بالاتر باید خیلی توجه به آن بشود که رسیدگی بکنید، نظارت بکنید. نگذارید دست اشخاصی که متعهد نیستند. اگر پیدا شدند اشخاص، باید به آنها حالی کنید. اگر نمیشوند تصفیه کنید. و این اَمر یک امر ضروری و لازم است.»
سینماپرس با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه تلویزیون همزمان با انتصاب رئیس جدید سازمان صدا و سیما گفتگویی با ۶ تن از فعالان تلویزیون کشور آقایان سیدضیاءالدین دری، مسعود آب پرور، اسماعیل فلاح پور، علی مهام، امرالله احمدجو و پرویز فارسیجانی انجام داده و توصیه های جدی آن ها را به رئیس جدید سازمان صدا و سیما منتشر کرده که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب از نظر خواهد گذشت.
سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتصاب علی عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی گفت: توصیه مهم و جدی من به ایشان این است که اولاً برای انجام کارهای خود هیچ گونه عجله ای نداشته باشند و سپس با تدبیر در پی تأسیس یک اتاق فکر تخصصی باشند تا از این طریق بتوان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را برای اداره سازمان صدا و سیما تدوین کرد. آنچه رسانه ملی بیش از هر نکته دیگری به آن نیاز جدی دارد این است که یک اتاق فکر تخصصی به دور از سفارشات و لابی بازی های مرسوم تنها با حضور کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و... در سازمان صدا و سیما تشکیل شود و آقای عسگری هوشمندانه از نظرات مشاوران و کارشناسان بهره مند شده و بر اساس این نظرات برنامه های خود را به پیش برند. گرفتن مشاوره هم تنها نباید به حضور همین افراد در اتاق فکر محدود شود؛ رئیس رسانه ملی می تواند درهای اتاق خود را به روی تمامی برنامه سازان باتجربه که طی تمامی این سال ها در تلویزیون حضوری فعال داشته اند باز گذاشته و با بهره مندی از نظرات ایشان کاری کنند تا مشکلات موجود در رسانه ملی برطرف گردد. سهشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون پس از انتصاب علی عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی گفت: شرایط مالی رسانه ملی به حدی وخیم است که نمی توان توقع چندانی از آقای عسگری داشت؛ آنچه مهم است اینکه تلویزیون به عنوان تنها سلاح فرهنگی پرقدرت نظام نباید خزانه اش خالی باشد و نهادها و دستگاه های مرتبط بایستی تدبیری جدی برای تزریق بودجه به این سازمان فرادولتی داشته باشند. آنچه امروز واضح است اینکه چالش های پیش روی آقای عسگری نسبت به آقای سرافراز به عنوان مدیر مستعفی رسانه ملی بسیار پیچیده تر و جدی تر است؛ من شخصاً نمی توانم این را درک کنم که چگونه می شود تنها دستگاه مهم و بزرگ تبلیغاتی نظام که کارآیی گسترده ای در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... می تواند داشته باشد با مشکل بودجه روبرو است و هیچ نهاد و دستگاهی هم به این مسأله مهم توجه ندارد؟ رسانه ملی را می توان به گونه ای توپخانه فرهنگی و تبلیغاتی پرقدرتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برشمرد و متأسفانه سال ها است که خزانه این رسانه خالی است و قطعاً مدیران وقتی با بی پولی مواجه هستند نمی توانند هیچ کاری جهت رشد و ارتقای این رسانه تأثیرگذار و مهم انجام دهند. جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
اسماعیل فلاح پور کارگردان مطرح سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه طی چندین سال گذشته به نوعی در تلویزیون انحصارگرایی پیش آمده و امیدوارم رئیس جدید رسانه ملی انحصارگرایی در تولید برنامه های تلویزیونی را از بین ببرد. مسائل و مشکلات عدیده اقتصادی که این روزها به شدت گریبانگیر سازمان صدا و سیما شده مسأله ای است که بارها توسط مدیران این رسانه عنوان شده و تمامی ما به خوبی در جریان آن قرار داریم اما آنچه در این میان مدیران رسانه ملی از آن غافل مانده اند این است که سقوط برنامه های تلویزیونی نزد مخاطبان داخلی روندی بودی که طی دهه های اخیر به دلیل عملکردهای غلط به وجود آمده و به وضعیت بحرانی فعلی منتهی شده است. مدیران سازمان صدا و سیما باید آگاه باشند که رسانه ملی ما آنقدر پر اعتبار است که شبکه های نازل و کوچک و پیش پا افتاده ماهواره ای نباید به عنوان رقیبی برای آن شناخته شوند و این شبکه ها اصلاً در حد و اندازه ای نیستند که بخواهند مخاطبان داخلی را به سمت برنامه های خود جذب کنند؛ حال این سوأل برای بسیاری از افراد به وجود می آید که پس به چه دلیلی بسیاری از مخاطبان داخلی این روزها به سمت تماشای برنامه های ماهواره ای گرایش پیدا کرده اندو جواب آن هم بسیار ساده است و در یک کلمه خلاصه می شود؛ «انحصار گرایی»! یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵
علی مهام تلویزیون پس از انتصاب علی عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی گفت: مشکلات رسانه ملی تنها و تنها به دلیل کمبود بودجه است و از این رو رئیس جدید رسانه ملی بیش از هر کاری باید در صدد جذب بودجه برای سازمان صدا و سیما باشد و انجام این کار است که می تواند صدا و سیما را از بحران نجات دهد. ایجاد تعامل با نهادها، دستگاه ها و اشخاص می تواند بودجه های هنگفتی را به سازمان صدا و سیما تزریق کند؛ این مسأله بسیار مهمی است که متأسفانه ما آن را همواره فراموش کرده ایم؛ قطعاً تلویزیون هر مقدار بودجه بیشتری در اختیار داشته باشد کارآیی اش بیشتر خواهد شد و می تواند به اهداف خود دست پیدا کند. دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵
امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون پس از انتصاب علی عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی گفت: آقای علی عسگری خوشبختانه در بطن مسائل سازمان صدا و سیما بوده اند و به خوبی می دانند که رسانه ملی از چه مشکلاتی رنج می برد از این رو امیدوارم با برنامه ریزی سریع برای رفع و حل این مشکلات اقدام کرده و برای پیشرفت و رشد رسانه ملی نظرات برنامه سازان باتجربه در تمامی حوزه ها را جویا شوند. تجربه ثابت کرده که در مسائل و مدیریت کلان سازمان صدا و سیما بیش از اینکه نظرات برنامه سازان و اهالی تلویزیون تعیین کننده باشد، روابط تعیین کننده اند؛ البته شاید دلیل آن این باشد که برنامه سازان تلویزیون از مسائل سازمان مطلع نیستند و از سوی دیگر هم رسانه ملی به نوعی با مسائل سیاسی و جناحی درگیر شده و به مشکلاتش اضافه شده است. خوشبختانه تمامی مسئولان و مدیران سازمان صدا و سیما به خوبی می دانند که باید با به وجود آوردن چه شرایطی بتوانند به رقابت و مقابله با شبکه های ماهواره ای برخیزند و دست به تولید برنامه هایی بزنند که بتواند برای بسط و گسترش مسائل فرهنگی مناسب باشد؛ اما این امر به دلیل اینکه سازمان همواره از مشکلات بودجه ای و... رنج می برد محقق نشده و امیدوارم که در دوره مدیریتی آقای علی عسگری بتوانیم شاهد حل این مسائل باشیم. چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵
پرویز فارسیجانی از مدیران سابق سازمان صدا و سیما و تهیه کننده نیز در این باره گفت: رسانه ملی، رسالتی دینی دارد و متأسفانه این مهم همواره در بسیاری از دوره های مدیریتی نادیده انگاشته شده است از این رو معتقدم ما بیش از هرچیز نیازمند تأسیس معاونت فرهنگ و معارف اسلامی در رسانه ملی هستیم. رسانه ملی موظف است در حوزه دین در بهترین قالب با شیوه های جذاب و هنرمندانه آثار متنوعی برای برای استفاده آحاد افراد جامعه و به خصوص نسل امروزی و جوان عرضه کند اما در این زمینه همواره ما شاهد اهمال کاری های زیادی بوده ایم که امیدوارم در دوره جدید این مشکل اساسی برطرف شود. پیش از این در هیچ یک از کشورهای جهان این روش وجود نداشته و ما الگوی خاصی در این زمینه نداریم و خودمان برای اولین بار است که می توانیم در حوزه پیام دینی شروع کننده باشیم؛ در سینمای ایران تاکنون حرکت هایی در این رابطه انجام شده اما متأسفانه تلویزیون هیچ گاه توجه چندانی به این اصل اساسی نداشته است و ما همواره شاهد ضعف رسانه ملی در مبحث ترویج دین بوده ایم؛ البته در دوره اول مدیریتی آقای ضرغامی ما شاهد حرکت های خوبی در این زمینه بودیم اما متأسفانه در دوره دوم مدیریتی ایشان این فرآیند دچار نزول و رکود شد و تا امروز این نزول و رکود ادامه دارد. ما باید بتوانیم به صورت کاملاً سیستماتیک دین را در قالب آثار هنری عرضه کنیم و متأسفانه مراکز و نهادهای متعددی مانند مرکز پژوهش های اسلامی در سازمان و... هم نتوانسته اند در این زمینه کار مثبتی انجام دهند و مدیران سازمان هم در تمامی دوره ها با این بهانه واهی که ما نمی خواهیم تشکیلات سازمان صدا و سیما را بزرگ کنیم جلوی انجام این کار بسیار مهم را به طرق گوناگون گرفته اند؛ این در حالی است که در مباحثی که ما به هیچ عنوان نیازمند ورود جدی به آن ها نبوده ایم مدیران همیشه تشکیلات و کمیته های زیادی را تأسیس و راه اندازی می کردند که هیچ گونه عایدی مثبتی هم با خود به همراه نداشت. جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵
ارسال نظر