چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران در گفتگو با آذین؛

«دختر» از منظر فرم و محتوا اثری کاملاً عقیم، دو پاره، ناقص، سطحی و شعاری است

دختر

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «دختر» جدیدترین ساخته رضا میرکریمی گفت: فیلم «دختر» از منظر فرم و محتوا اثری کاملاً عقیم، دو پاره، ناقص، سطحی و شعاری است که نشان از بی دقتی، کم حوصلگی و سهل انگاری فیلمساز دارد!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رضا میرکریمی جدا از فعالیت های اداری و اجرایی در پست های اهدایی و نگرفتن نمره های قبولی در اداره و ارتقای مناسب خانه سینما و برگزاری بد جشنواره به اصطلاح جهانی فجر به عنوان کارگردان سینما، فیلمسازی توانا و خوش فکر است و ساخته های با محتوای سینمایی او حاکی از تعلق خاطر این سینماگر به مقوله های فرهنگی، انسانی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: میرکریمی در فیلم هایش در کنار بازگویی به نسبت روان قصه به پردازش قابل باور و ملموس کاراکترهایش هم توجه کرده است. فیلم های خوب «یه حبه قند»، «زیر نور ماه» و حتی «خیلی دور خیلی نزدیک» از روایت صمیمی حرف ها و قصه ها حکایت دارند. با این حال فیلم های اخیر او یعنی «امروز» و «دختر» علیرغم داشتن حرف هایی برای گفتن به دلایلی از جمله بی دقتی، کم حوصلگی و سهل انگاری فیلمساز در ارائه پیام ها و شکل گیری ساختار قوی سینمایی از استانداردهای سینمایی دور هستند به ویژه فیلم «دختر» که از منظر فرم و محتوا اثری کاملاً عقیم، دو پاره و شعاری است.

آذین سپس با بیان اینکه فیلم «دختر» می خواهد به بررسی عملکرد و مناسبات و برخوردهای یک نوجوان در کشاکش مسائل خانوادگی و اجتماعی بپردازد اظهار داشت: فیلمساز سعی کرده این مهم را هم در بستر ارتباط و مقابله و تأثیرات سنت و مدرنیته بازگو کند از نیمه فیلم دوپاره شده و با پررنگ شدن حضور و مسائل فکری و باوری پدر کنش ها و واکنش های دختر که باید همچنان در مرکزیت موضوعی فیلم قرار می داشت بی رنگ شده و مسأله فیلم به جای نمایش برخوردها و چالش های دختر به ارائه کنش ها و تمایلات پدر آن هم به صورت سطحی و غیر جذاب تبدیل می شود.

وی افزود: میرکریمی که در فیلم های ماقبل از دو فیلم اخیرش به یک اندازه به فرم و محتوا نظر داشت در «دختر» از توجه به هر دو بخش ساختاری فیلمش بازمانده و نمادگرایی هم به بهبود این فیلم کمک نکرده است از همین رو این اثر سینمایی بسیار سطحی و شعاری می نماید و در نمایش دراماتیک و جذاب و تأثیرگذار مقابله تحجر و آزادگی و سنت و مدرنیته و تضاد آشتی پذیر دختر و پدر ناکام مانده و نتوانسته قصه خود را به سامان رساند.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: با آنکه پرداختن به تقابل سنت و مدرنیته و مشکلات سلیقه ای و اعتقادی قشرهایی از نسل جوان با والدین خود موضوع تازه ای در سینما نیست و تاکنون ده ها اثر سینمایی در این زمینه ساخته شده است و از این منظر فیلم میرکریمی چیز جدیدی ندارد ولی قرار دادن یک دختر با موضوع به ظاهر ساده شرکت او در جشن خداحافظی دوستش با نمایش ابعاد مختلف فکری و سلیقه ای او و دوستانش و همچنین عزیزی، پدر ستاره می توانست به  آوردگاه جذاب و دیدنی چالش ها و کشمکش های آشنای خانوادگی و اجتماعی دو نسل تبدیل شود که این مهم به دلیل اهمال و ضعف دانش اجتماعی و سهل انگاری سازنده اش و ناکامی در ساخت یک فیلم استاندارد به هدر رفته است.

وی در خاتمه متذکر شد: «دختر» گرچه تصاویر خوب، بازی های متوسط و موسیقی به نسبت شنیدنی دارد ولی این نکات به برجسته شدن آن یاری نرسانده است. «دختر» میرکریمی پیش از رشد و تکامل معنایی و اجتماعی و سینمایی نابالغ مانده و با وزش بادهای سطحی نگری و شعار دهی پژمرده شده است. در نهایت اینکه «دختر» میرکریمی فیلمی ضعیف، ناقص، نارسا و سطحی است.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: آقای عزیزی که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است برای مراسم خواستگاری دخترش آماده می‌شود و ستاره دختر دیگرش در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌اش را دارد. پدرش به دلایلی به این سفر مشکوک است و این آغاز ماجراست...

عوامل اصلی تولید فیلم «دختر» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: رضا میرکریمی/ نویسنده: مهران کاشانی/مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه/مدیر طراحی: محسن شاه‌ابراهیمی/مجری طرح و مدیر برنامه‌ریزی: جلیل شعبانی/موسیقی: محمدرضا علیقلی/ صدابردار: بهمن اردلان/ طراح چهره‌ پردازی: سودابه خسروی/ طراح لباس: منصوره یزدان‌جو/ دستیار اول کارگردان: جمشید بهمنی/ جانشین تولید: محمدصادق میرکریمی/ مدیر تدارکات: مهدی سهرابی. بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، شاهرخ فروتنیان و ماهور الوند

نظرات

  • امیر محمد ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ - ۱۲:۱۷
    0 0
    با احترام به نظر کارشناس عزیز سینمای ایران، شتابزدگی در سراسر فیلم دیده میشود ، نواقص زیاد است اما کمی بی انصافی است تلاش های مریلا زارعی و فرهاد اصلانی در دو نقش اصلی را نادیده بگیریم / من هم به فیلم نقد دارم اما باید درباره تفاوت نسل ها فیلم ساخت و دغدغه های جوانان را بع تصویر کشید.همواره نقد های این مدرس سینما را دنبال میکند و احترام خاصی برای ایشان قائلم / دختر فیلمی متوسط در کارنامه میرکریمی است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.