جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «زاپاس» فیلمی شبه کمدی با دیالوگ ها و حوادث و موضوعات خنثی است/ این فیلم نتوانسته در ارایه پیام موفق باشد

زاپاس

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای ایران همزمان با اکران فیلم سینمایی «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد گفت: «زاپاس» فیلمی نابسمان و سطحی و از نوع شبه کمدی های اجتماعی دوران سلطه فیلمفارسی است و تماشاگر فیلم های جذاب خانوادگی و آثار طناز و انتقادی و سازنده اجتماعی را راضی نمی کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «زاپاس» یک فیلم شبه کمدی متوسط با دیالوگ ها و حوادث و موضوعات خنثی، آدمک های تیپیک، بازی های تکراری و درامی کم جان و طنزهای کلیشه ای است؛ این فیلم که بنا داشته یک درام اجتماعی با مضمون و پیام حفظ ارزش های بنیان خانواده باشد به دلیل نگاه سطحی به مسائل و موضوعات اجتماعی و طرح کشاکش های ناپخته و ناقص خانوادگی و برخوردهای ضعیف و غیر دلنشین شخصیت ها تبدیل به اثری ضعیف شده که حتی در سرگرم سازی مخاطب به توفیق نرسیده است.

آذین ادامه داد: برزو نیک نژاد که در نخستین کارهای خود علاقمندی اش به طرح و نمایش مسائل خانوادگی و اجتماعی را نشان داده به مرور از پردازش درست و عمیق و تحلیلی ابعاد مختلف، واقع نما و جذاب اجتماعی و خانوادگی بازمانده و با غلظت بخشیدن به مقوله های طنازی و انتقادی البته از نوع سطحی و شعاری و غیر خلاقانه آثارش را به نفع پررنگ کردن بخش های کمدی سبک و سطحی نگری به سوژه های اجتماعی سامان می دهد.

این منتقد برجسته سینما سپس با بیان اینکه «زاپاس» که می توانست در صورت پرداخت درست سینمایی و محتوایی و توجه مناسب و خلاقانه به سینمای کمدی و همچنین زندگی ایرانی - اسلامی و فرهنگ و آداب اجتماعی اثری استاندارد باشد اظهار داشت: در بضاعت کنونی این اثر سینمایی از منظر ساختاری و محتوایی دارای ارزش و اعتبار و جایگاهی شایسته در سینما نیست. «زاپاس» تنها یک تجربه تکراری برای سازنده اش بوده و اضافه بر آنکه در این اثر از نوآوری و خلاقیت و حرف های تازه خبری نیست حتی در ایجاد لحظه ها و موقعیت های خنده ساز هم موفق ظاهر نشده است.

وی تأکید کرد: این فیلم برای نیک نژاد گامی به جلو تلقی نمی شود و او آنچه را که دیگران و از جمله خودش بارها در آثارشان گفته اند و بازیگران نقش های کلیشه ای به دفعات آن ها را به اجرا گذاشته اند تکرار کرده است. «زاپاس» با نگاه به گیشه ساخته شده اما بعید است که بدون تبلیغات صوری و نمایشی و جریان سازی در گیشه عایدی خوبی داشته باشد. مخاطبان سیما و سینما از نوع قصه های بی رمق و سطحی «زاپاس» فراوان دیده و متأسفانه می بینند و لذا اگر برزو نیک نژاد می خواهد در سینما دوام یابد باید فیلم استاندارد، جذاب و با رعایت اصول و ویژگی های درام های اجتماعی و خانوادگی و آثار پیشروی کمدی بسازد و از نگاه دم دستی و بازاری به مسائل خانوادگی و اجتماعی و سینمای کمدی بپرهیزد.

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این اثر سینمایی بسیار نابسمان و سطحی و از نوع شبه کمدی های اجتماعی دوران سلطه فیلمفارسی است و تماشاگر فیلم های جذاب خانوادگی و آثار طناز و انتقادی و سازنده اجتماعی را راضی نمی کند؛ این فیلم حتی از کمدی های خانوادگی سبک و غیر استاندارد فیلم های قبل از انقلاب اسلامی هم عقب تر و ناتوان تر است مردم به فیلم های شاد و سرگرم کننده و امید دهنده نیاز دارند و فیلمسازان ما باید با تخصص و تعهد و تولید آثار جذاب و مناسب به این خواسته به حق پاسخ مثبت دهند و ساختن فیلم های سبک و غیر استانداردی چون «زاپاس» پاسخ محترمی به مطالبات مردم نیست و سازندگان شان را هم به جایی نمی رساند.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: همه آدم ها قصه دارن ولی نمی گن، برای همین هم هست که ما نمی شناسیمشون، ولی یه جایی، قصه ها به هم گره می خوره، اونوقت که اگه نخوان بگن هم همه می فهمن...

عوامل اصلی تولید این اثر سینمایی عبارتند از: کارگردان: برزو نیک نژاد/ تهیه کننده: سیدامیر پروین حسینی/ مدير فيلمبرداری: مسعود سلامی/ طراح چهره پردازی: ايمان اميدواری/ طراح لباس: مجيد ليلاجی/ مدير توليد: وحيد مرادی/ صدابردار: امير حاتمی/ طراح صحنه: مهدی ديلمی/ برنامه‌ريز: احسان سجادی/ منشی صحنه: محمد حسين گلفشان/ مديرتداركات: سعيد عطايی/ جلوه های ویژه میدانی: رسول کهن سال/ جلوه های ویژه رایانه ای : فرید ناظرفصیحی/ صدا گذار: علیرضا علویان/ تدوین: حسن ایوبی/ مشاور رسانه‌ای: هادی داداشی/ عکاس: ناصر سجادی حسینی

بازیگران: امیر جعفری در نقش داود، ریما رامین فر در نقش زری، جواد عزتی در نقش سعید، الناز حبیبی در نقش نعنا، احمد مهران فر در نقش اکبر، شبنم مقدمی در نقش خورشید، ماهان نصیری، صفر روحی در نقش رحمت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.