مدرس انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه بنیاد سینمایی فارابی نه تنها در تولید و پخش و اکران آثار سینمایی تأثیر مثبتی ندارد بلکه حتی متمرکز بر فعالیت های پژوهشی و تحقیقی نمی شود و تمامی کارمندان و مدیران این بنیاد خودشان به خوبی می دانند که به شدت دچار فرسایش شده اند و بود و نبودشان هیچ تفاوتی در سینمای ایران ایجاد نمی کند.
کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» به شوراهای متعدد این بنیاد اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه اغلب شوراهایی که در بنیاد سینمایی فارابی طی تمامی سال هایی که از عمر این بنیاد می گذرد شکل گرفته اند هیچ گونه کارآیی مثبتی ندارند و به جای آنکه اعضای این شوراها از میان سینماگران به نام و برجسته و فرهیخته انتخاب شوند، عده ای افراد در این شوراها حضور دارند که جزو کارمندان بنیاد سینمایی فارابی محسوب می شوند و از آنجا که مدیران این بنیاد نمی توانند جایی برای کار آن ها در نظر بگیرند آن ها را به سمت مشاوران شوراهای تصویب فیلمنامه منصوب کرده اند که حتی با تغییر مدیران بنیاد سینمایی فارابی این افراد عوض نشده و همچنان سر جای خود قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: این روند ناصواب و غلط در حالی صورت می گیرد که شوراهای تصویب فیلمنامه همواره جزو کلیدی ترین و مهمترین شوراها در سینما محسوب می شوند و افرادی که در این شوراها حضور دارند باید از دانش، تجربه و سواد کافی سینمایی بهره مند باشند؛ این در حالی است که من با تعجب حدود ۲-۳ سال قبل شاهد آن بودم که یکی از اعضای شورای فیلمنامه کودک بنیاد سینمایی فارابی برای آموزش فیلمنامه نویسی به انجمن سینمای جوانان مراجعه کرده بود و بعد از سال ها کار در این شورا تازه می خواست که الفبای فیلمسازی و فیلمنامه نویسی را بیاموزد که این اتفاق به زعم من برای سینمای ایران فاجعه است!
ترکمانی ادامه داد: از سوی دیگر بنیاد سینمایی فارابی در حال حاضر تعداد کثیری کارمند دارد که رسماً از صبح تا شب در این بنیاد بیکار نشسته اند و تنها آخر ماه حقوق دولتی دریافت می کنند!؛ بنیاد سینمایی فارابی که زمانی یکی از متولیان اصلی سینمای کودک در کشور محسوب می شد امروزه به دلیل عملکرد مدیران خود آسیب های جدی به سینمای کودک وارد ساخته و حتی تأسیس شوراهای جدید در این رابطه مانند شورای راهبردی سینمای کودک هم نتوانسته سینمای کودک را نجات دهد.
این فیلمساز سینمای کشور تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی اگر می خواهد ادامه حیات دهد بایستی تمامی کارمندان خود را اخراج کرده و تحولی اساسی در عملکرد خود به وجود بیاورد به نحوی که تمامی افرادی که قرار است به عنوان کارمند در این بنیاد حضور داشته باشند بایستی اطلاعات مکفی در مورد سینما داشته باشند و دغدغه ارتقا و اعتلای سینما در اذهانو عملکرد آن ها موج بزند.
کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مدیران فارابی از این مکان برای برگزاری جلسات خصوصی شان استفاده می کنند اظهار داشت: اگر گذر هر شخصی به بنیاد سینمایی فارابی بیفتد به راحتی متوجه می شود که افرادی به دفتر مدیرعامل این بنیاد رفت و آمد می کنند که هیچ گونه ارتباطی با سینما ندارند و تنها به قصد انجام کارهای تجاری خصوصی به آن بنیاد می آیند و این در حالی است که سینماگران از گرفتن یک وقت ساده برای دیدار با مدیران این بنیاد عاجز هستند.
وی افزود: متأسفانه علاوه بر این مسأله ما امروزه شاهد مدیری در بنیاد سینمایی فارابی هستیم که همواره به خاطر داشتن برخی روابط با مقام های بالا در سمت های مختلف دولتی کار کرده و به سینما هم چندان علاقه ای ندارد و شاید به همین دلیل است که ساعت ۱۱ صبح به بنیاد می آید و ساعت ۲-۳ عصر هم از آجا خارج می شود!
ترکمانی تصریح کرد: منصوب کردن این قبیل مدیران در دستگاه ها و نهادهای مختلف زیرمجموعه سازمان سینمایی باعث شده تا تمامی آن ها به کجراهه بیفتند و سینمای کشور را به قهقرا بکشانند و شاید به همین دلیل است که امروزه بودن و یا نبودن بنیاد سینمایی فارابی نمی تواند هیچ تأثیری در سینمای کشور داشته باشد.
این فیلمساز در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: قاطعانه اعلام می کنم که حجت الله ایوبی باید تغییر کند چرا که این مدیر سینمایی حتی نتوانسته یک گام مثبت برای سینمای ایران بردارد و با به کار گماردن نیروهایی که دانش کافی برای اداره سینمای کشور ندارند سینمای ایران را به قهقرا کشانده است؛ عملکرد حجت الله ایوبی باعث شده تا ما چراغ به دست در پی شمقدری باشیم که شاید بتواند با حضور مجددش بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور وضعیت بحرانی سینما را نجات بخشد و با سادگی و صداقت خود رفتارهای تبعیض آمیزی که با سینماگران کشور صورت می گیرد را از بین برده و به همگان در بهترین شرایط ممکن اجازه کار و فعالیت دهد.
نظرات